کم درآمدها نیایند؛ میلیونرها هم نیامدند!
سرویس اقتصادی افکارنیوز

- از وقتی ساخت مسکن های مهر در سراسر کشور شروع شد خیلی از تهرانی ها با خودشان گفتند ای کاش در همین پایتخت خودمان نیز این طرح اجرا میشد. سه ماه پیش در خرداد ماه، به نظر می رسید این آرزوی پایتخت نشینان محقق شده است و وزیر راه و معاونان و اقسام مسئولان از تریبون های مختلف اعلام کردند که قرار است در تهران مسکن ویژه ساخته شود که با مسکن مهر متفاوت است ولی با هدف خانه دار شدن بی خانه ها انجام می شود. و اما ادامه داستان …

قیمت مسکن ویژه از متری ۳۳۰ هزار تومان تا متری نامعلوم!

در ابتدا، محتشم عضو هیئت رئیسه کانون سراسری انبوه سازان در مورد قیمت گذاری این مسکن ها گفت: مسکن مهر ویژه به دو صورت قیمت گذاری شده است. ۳۳۰ و ۵۰۰ هزار تومان هر متر مربع آن است بدین صورت که ۳۳۰ هزارتومان بدون تکمیل امکانات به متاقضی تحویل داده میشود اما ۵۰۰ هزار تومان با تکمیل تمامی واحدها از سوی انبوه ساز به متقاضیان تحویل داده میشود.

این قیمت ها در حالی بیان شد که تنها مدتی قبل از آن اعلام شده بود هر متر مسکن ویژه تهران متری ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به علت افزایش قیمت مصالح این قیمت ها افزایش یافته است. اما هم اکنون قیمت مسکن ویژه در تهران بیش از ۸۰ میلیون تومان براورد می شود. به طوریکه در ۴ قسط ۲۰ میلیون تومانی به علاوه مانده پول قیمت این مساکن پرداخت می شود. قضیه وقتی جالب تر می شود که بنا بر شرایط روز ممکن است قیمت پرداختی در مرحله‌ پنجم افزایش یابد.


همچنین در ابتدا قرار بر این بود که متقاضی تا ۱۰ سال در هر ماه ۱ میلیون تومان بدهد. هرچند که این امر با توجه به تورم بی ثبات ایران و همچنین نوع بانکداری در کشور ناممکن به نظر می رسید اما ظاهرا برای جذب متقاضی و ایجاد جو روانی و آرامش در بازار چنین صحبت های غیرکارشناسانه ای شد.
کمی بعدتر از این تصمیم جدید استاندار تهران در مرداد ماه از شرایط جدید خرید این مسکن ها خبر داد و از تصویب پرداخت ۶۰ میلیون تومان در سه قسط و پرداخت باقی مبلغ در اقساط یک میلیون تومانی خبر داد و تاکید خاصی داشت که این شرایط تغییر نمی کند ولی باز شرایط استاندار تهران هم ثبات نداشت و تصمیم نهایی کاملا متفاوت با تصمیم اولیه شد.

هم اکنون با گذشت ۳ ماه از آن حرف های زیبا! قرار بر این شده است که خریداران مسکن ویژه تهران هر سه ماه یکبار ۲۰ میلیون تومان واریز کنند. که ای کاش قضیه به همینجا ختم میشد و واقعا این طرح دولت برای تسهیل در خرید مسکن در تهران بود. چرا که گفته شد خریدار این مسکن علاوه بر داشتن شروط متاهل بودن، سکونت حداقل پنج سال در تهران، نگرفتن هیچ‌گونه تسهیلات مسکن از دولت و این‌که از تاریخ اول فروردین ۸۴ هیچ معامله مسکنی نداشته باشند اجازه خرید و فروش قانونی ملک خود را تا زمانی که عیانی صفر نشود ندارند.

کم درآمدها طرف مسکن ویژه نیایند لطفا!

در حالی شرایط برای متقاضیان مسکن ویژه در تهران روز به روز سخت تر می شود که در ابتدا این طرح برای تسهیل خرید و فروش مسکن در تهران و مسکن دار شدن آحاد افراد به خصوص کم درامدها! ذکر شده بود ولی در حالی بر این هدف تاکید شده بود که چند روز گذشته مسئولان مسکن هشدار دادند که افرادی که توانایی مالی ندارند اصلا طرف مسکن ویژه نیایند و این واحدها برای کسانی ساخته شده که پول بیشتری دارند!

البته مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران گفتند کسانی که توانایی پرداخت ندارند برای مسکن دار شدن باید به پرند و پردیس تشریف ببرند چرا که در آنجا می توانند با ۲۰ میلیون تومان خانه دار شوند! بنابراین با یک جمع بندی می توان به این نتیجه رسید که مسئولان در تصمیم آخر خود به این نتیجه رسیدند که این مسکن ها نمی تواند برای اقشار کم درآمد باشد!

همچنین کدام قشر کم درآمدی می تواند هر سه ماه ۲۰ میلیون تومان به حساب واریز کند؟ جواب سوال روشن است هیچ قشر کم درآمدی!

کدام ثروتمندی حاضر می شود هر سه ماه یکبار ۲۰میلیون تومان سرمایه خود را در مسکنی به کار اندازد که شاید تا چند سال حق خرید و فروشش را نداشته باشد و از ابتدا قیمت کاملش معلوم نیست؟!

طبیعی است که سرمایه داران و کسانی که توانایی پرداخت هر سه ماه ۲۰ میلیون تومان را دارند، به جای خرید مسکن ویژه که شرایطش هر روز تغییر می کند و سخت تر می شود ترجیح می دهند پول خود را در سرمایه گذاری های زودبازده و پرسود دیگری به کار اندازند یا در بدبینانه ترین حالت به جای خرید مسکن ویژه، مسکن معمولی در تهران خرید و فروش کند؛ آن هم وقتی می دانند ارزش ملک هر ۶ ماه یکبار زیادتر می شود و دردسر شرایط و قسط را هم ندارد!

تمدید مهلت ثبت نام مسکن مهرهم نشان میدهد نه کم درآمدها و نه پردرآمدها ، هیچکدام از مسکن ویژه استقبالی نکرده اند.