به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ارز دانشجویی خاطرنشان کرد: اصولا دو گروه دانشجو داریم؛ عده‌ای خودشان تصمیم گرفتند برای تحصیل از کشور خارج شوند که بورس هم نیستند که طبیعی است بانک مرکزی هیچ وقت برای تامین ارز آنها تعهدی نداشته و آنها می‌توانند از بازار استفاده کنند. اما در مورد کسانی که بورس هستند و در ساز و کارهای رسمی اعزام شده‌اند آنها می‌تواند از ارز مرجع استفاده کنند.

وی که در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی سخن می‌گفت، در عین حال تاکید کرد: ما به اندازه کافی ظرفیت برای تربیت دانشجو در داخل کشور داریم و جز در موارد ضروری لزومی ندارد ارز را از کشور خارج کنیم.

این در حالیست که دانشجویان بورسیه نیز برای دریافت ارز دانشجویی همچنان با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، به گونه‌ای که درپی تعلل وزارت علوم در اعزام دانشجویان به خارج از کشور، دکتر ملاباشی رییس سازمان دانشجویان نیز به خبرنگار ایسنا گفته بود: بورسیه‌هایی که عجله دارند می‌توانندبا هزینه شخصی اعزام شوند.

وی افزود: دانشجویانی که کاندید بورسیه هستند در صورتی که برای رفتن عجله دارند، می‌توانند با هزینه شخصی اعزام شوند و ما نیز همزمان با دریافت بودجه، مقرری‌شان را پرداخت می‌کنیم.

دکتر محمود ملاباشی در این رابطه تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بودجه کافی برای اعزام برخی از کاندیداهای بورسیه وجود ندارد، بنابراین این دانشجویان می‌توانند با هزینه شخصی بروند و پس از دریافت اعتبار بودجه ما هزینه‌ آنها را پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این پیشنهاد " حذف ارز دانشجویی " در طرح ۹ ماده‌ای ارزی مجلس برای سامان‌دهی وضعیت ارزی کشور که از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده بود ولی از سوی سوی مسئولان بانک مرکزی و وزارت علوم تایید نشد، به گونه‌ای که مسلمی مدیر کل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم نیز گفته که بانک مرکزی در این رابطه اعلام کرده که برنامه خاصی در ارتباط با حذف ارز دانشجویی نداشته و دستوری نیز تاکنون صادر نشده است.

اين مساله در مجلس نيز واكنش به اين موضوع متفاوت است، در حالی که سخنگوی هیات رئیسه مجلس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق مجلس با وزرای اقتصادی برای حذف ارز دانشجویی و ... خبر دادهاند، اما زاهدي ريیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اين باره گفته بود كه دانشجویان نگرانی نداشته باشند؛ زیرا تاکنون تصمیمی به جهت اجرا اخذ نشده است.