وزیر نفت: تولید نفت ایران کاهش نمی‌یابد

به گزارش افکارنیوزرستم قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که تولید نفت کشور امسال در مقایسه با سال گذشته چه مقدار افزایش خواهد یافت، گفت: حجم تولید نفت خام کشور درسال جاری همان تولید سال گذشته است.

وزیر نفت همچنین از اعلام حجم جدید ذخایر نفت و گاز کشور خبر داد و گفت: با توجه به اکتشاف میدان‌های جدید نفت و گاز در سال گذشته، در حال جمع‌بندی این ارقام هستیم.

این عضو هیات دولت اظهار کرد که بعد از ارائه آمار جدید ذخایر نفتی ایران به سازمان کشورهای تولیدکنندگان نفت(اوپک)، حجم جدید ذخایر ایران به زودی اعلام می‌شود.

قاسمی با اشاره به این که هم اکنون نفت خام درجای ایران بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد بشکه است، گفت: حجم ذخایر قابل برداشت نفت ایران ۱۵۴ میلیارد بشکه است که با روش‌های جدید برداشت می‌توان این رقم را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، کشف چندین میدان‌ نفتی در ایران امکان نزدیک شدن به رتبه سوم دارندگان ذخایر نفتی جهان و حتی ارتقای رتبه ایران را در جدول دارندگان ذخایر نفتی افزایش داده است.

ایران در حال حاضر در مقام چهارم دارندگان ذخایر نفتی جهان قرار دارد و کشور ونزوئلا با داشتن ۲۹۶.۵ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت در رتبه اول ایستاده است. البته گفته می‌شود حجم عظیمی از این ذخایر، نفت خام فوق سنگین با مقادیر بالای گوگرد است.

عربستان سعودی و کانادا هم به ترتیب با داشتن ۲۶۶.۵ و ۱۷۵ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت در مقام دوم و سوم قرار دارند. البته کانادا معتقد است که ذخایر این کشور دو تریلیون بشکه(یعنی هشت بار بیشتر از عربستان سعودی) است.

بعد از ایران که در مقام چهارم قرار گرفته است، به ترتیب کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، روسیه، لیبی، نیجریه، قزاقستان، قطر، چین، ایالات متحده، آنگولا، الجزایر و برزیل قرار دارند.

بر اساس آمار، ذخایر نفتی آسیای جنوب غربی ۵۶ درصد، آمریکای شمالی ۱۶درصد، آفریقا ۹ درصد، آمریکای مرکزی و جنوبی هشت درصد، آسیای شرقی هفت درصد، آسیا و اقیانوسیه سه درصد و اروپا یک درصد است.

همچنين از ذخاير نفتي كشف شده در جهان ۳۰درصد آن سبك، ۳۰درصد متوسط، ۱۵ درصد سنگين و ۲۵ درصد آن نيز فوق سنگين است.