خودرو ارزان می شود
سرویس اقتصادی افکارنیوز

- ماجرا از افتتاح خط تولید رانا در خردادماه آغاز می شود؛ معاون اول رئیس جمهور پس از افتتاح این خط تولید به درد دل خودروسازان گوش داده و در پایان قول می دهد که ۲ هزار میلیارد تومان وام در اختیار این صنعت قرار دهد تا مشکلات نقدینگی در این صنعت رفع شود.

به گزارش افکار نیوز، آنگونه که محمدرضا نجفی منش می گوید این کمک ۱۰ درصد کل تولیدات خودروسازان است اما همین کمک حلال مشکلات این صنعت عریض و طویل است. با این وجود وعده محمدرضا رحیمی با گذشت حدود ۴ ماه از زمان اعلام، هنوز محقق نشده است. شورای پول و اعتبار میزان این وام را پس از تصویب مجلس، نصف کرد با این وجود بانک مرکزی هنوز اقدام به پرداخت وام نکرده است.

یکی از اعضای انجمن قطعه سازان در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت تاکید کرد: اکنون پس از ۴ ماه بانک مرکزی اعلام کرده است که باید برای دریافت وام باید سهام خود را وثیقه قرار دهیم و در کمتر از شش ماه اقدام به بازپرداخت وام کنیم. نجفی منش با گلایه از اینکه تامین مالی در صنایع بزرگ باید بلند مدت باشد تاکید کرد: خودرو ساز در شش ماه چگونه این مبلغ را فراهم کند آیا شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که یک صنعت بتواند شش ماهه این میزان نقدینگی تامین کند؟

این قطعه ساز با اشاره به اینکه دیگر چاره ای جز تعدیل نیرو و کاهش تولید برای آنها باقی نمانده است گفت: در حال حاضر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش تولید و به همین میزان تعدیل نیرو در صنعت قطعه سازی رخ داده است.

گفتنی است، صنعت خودرو در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم و حدود یک میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید کرده است و یکی از مهمترین صنایع کشور محسوب می شود. صنعت خودرو کشور مصرف کننده ۵۰ درصد تولیدات صنایع فولاد بود.

به گزارش افکار نیوز، در این شرایط دولت موضوع آزاد سازی قیمت خودرو را مطرح کرده است که شاید بتواند جبران کننده هزینه ها در این صنعت باشد اما کارشناسان به این مساله به گونه دیگری نگاه می کنند. از دید احمد نعمت بخش آزاد سازی قیمت خودرو می تواند تنها بخشی افزایش درآمد ایجاد کند زیرا قیمت خودرو حد و مرزی دارد و بازار برای هر قیمتی کشش ندارد، علاوه بر این خودرو ساز با افزایش قیمت با کاهش فروش مواجه شده و در نتیجه بازار آنها به رکود بیشتری خواهد رسید.
باید توجه داشته باشیم که شرکت سایپا در نیمه اول سال شیفت شب خود را تعطیل کرد و ایران خودرو از ابتدای سال اضافه کار و آکورد نیروهای خود را قطع کرده است.

صنایع خودرو اکنون تنها راه برای گذر از این شرایط را فروش سهام های دراختیار می بینند و به همین جهت است که ایران خودرو هفته قبل اعلام کرد بخشی از سهام هایی که در اختیار دارد را خواهد فروخت.

سرنوشت خودرو سازانی همچون گروه بهمن برای رسیدن به پایان خط در سال حمایت از تولید ملی بود اما ایران خودرو و سایپا همچنان روی پای خود ایستاده اند؛ اگر چه این پاها لنگ می زنند اما برای طی کردن این مسیر تا یکسال دیگر هنوز کارایی دارند.