به گزارشافکارنیوز، محمد نهاوندیان - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی با بیان این‌که این طرح فعلا در حد یک مدیریت بخشی کارش را آغاز کرده است، تصریح کرد: این طرح از سوی بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و در صورت توفیق می‌تواند توسعه یافته و به یک مدیریت جامع بازار ارز تبدیل شود.

وی ادامه داد: نکته‌ مهم این است که در هر‌گونه مدیریت بازار ارز در شرایط فعلی توجه به این نکته که باید صادر‌کنندگان احساس امنیت کافی داشته باشند، حائز اهمیت است.

او با بیان این‌که این احساس امنیت موجب فراهم‌شدن زمینه‌های مشوق برای حضور صادر‌کنندگان در طرف عرضه‌ی ارز در مبادله ارزی است، گفت: در طرف تقاضا هم باید مدیریتی اعمال شود که براساس آن نوعی توازن بین عرضه و تقاضای ارز در این مرکز صورت گیرد.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با این سیاست این امید می‌رود که خلا‌ئی که در چند ماه اخیر در مدیریت ارزی کشور به وجود آمده، برطرف شده و ما به اجرای قانون که عبارت است از نظام ارزی شناور مدیریت شده، نزدیک شویم.

وی گفت: در این راستا رانت‌های عظیمی که در شکاف عمیق ارز مرجع و نرخ بازار آزاد به وجود آمده به نحوی برطرف می‌شود.

نهاوندیان با بیان این‌که اگر ارز دولتی در این بازار عرضه شود، منابع ریالی حاصل از آن باید به تامین نقدینگی مورد نیاز واحد‌های تولیدی تخصیص یابد، بیان کرد: با جهشی که در نرخ ارز طی چند ماه اخیر به وجود آمده و با توجه به محدودیتی که در گشایش اعتبار اسنادی ایجاد شده، تنها با تزریق این نقدینگی می‌توان مشکلات واحد‌های تولیدی را برطرف کرد.

رئیس اتاق ایران افزود: تولید‌کنندگان ما که در گذشته می‌توانستند با ۱۰ درصد گشایش اعتبار کنند، اما در حال حاضر با این درخواست بانک‌ها مواجه می‌شوند که ۱۲۰ درصد میزان اعتبار مورد نیاز را باید تامین کنند که با توجه به جهش نرخ ارز باید چندین برابر نقدینگی تهیه کنند.

وی گفت: اگر بانک‌ها نتوانند تسهیلات لازم را در اختیار واحد‌های تولیدی قرار دهند، به‌طور قطع این واحدها با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد.

او با تاكيد بر اينكه هرگونه منابع ريالي كه از طريق مركز مبادله ارزي تهيه ميشود بايد صرف تامين نقدينگي واحدهاي توليدي شود، اظهار كرد: البته بايد براي جبران قيمتي كالاهاي اساسي عموم جامعه نيز بايد فكري كرد. عموم جامعه براي تامين ارز عمومي خود به هيچ وجه نبايد دچار مشكل باشند؛ پس اين مورد بايد از اولويتهاي راهاندازي مركز مبادلهي ارزي باشد.