اولین و بزرگترین رکورد ۴۶ ساله بورس

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، با ادامه افزایش قیمت سهام شرکتها در بورس تهران که از روز ۲۱ مرداد ماه آغاز شده است، رکورد شکنی های بورس ادامه دار شد و دماسنج بازار سرمایه موفق به ثبت اولین و بزرگترین رکورد خود در طول حیات ۴۶ ساله شد.

به این ترتیب شاخص بورس اوراق بهادار تهران که دیروز موفق به شکستن رکورد ۲۷ فروردین ماه شد، امروز نیز به رکورد شکنی خود ادامه داد و با جهش ۲،۵ درصدی و افزایش ۶۹۲ واحدی برای نخستین‌بار به کانال ۲۸ هزار واحدی قدم گذاشت و به عدد ۲۸ هزار و ۱۳۲ واحد رسید.

با این اتفاق شاخص کل بورس که مدتها در رکود قرار داشت با انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی از روز ۲۱ مرداد تصمیم به رشد گرفت و موفق به ثبت بیشترین رشد شاخص در یک روز شد.

در بازار امروز شرکت مخابرات که مدتها کاهش قیمت و رکود را تجربه می کرد، در صدر توجهات قرار گرفت و با افزایش قیمت خود تاثیر ۷۹ واحدی در رشد شاخص بورس گذاشت؛ علاوه بر این شرکتهای فولادی و فلزی در مرکز توجهات بودند و شرکتهای ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، چادرملو، گل گهر، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، نفت وگاز پارسیان، توسعه معادن و فلزات، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص بورس گذاشتند.

با ثبت جدیدترین رکوردشکنی بورس، معاملات امروز بورس با افزایش حجم و ارزش معاملات و در نهایت رشد ارزش بازار سرمایه همراه بود به طوری که ۵۱۱ میلیون سهم به ارزش ۱۴۷ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه ۱۲۷ هزار میلیارد تومان شد.

به گزارش ایسنا، شاخص بورس برای اولین بار در سال ۹۱ به دلیل افزایش قیمت سهام شرکتها در روز ۲۷ فروردین ماه بعد از انتشار اولیه نتیجه مذاکرات ۱ + ۵، وارد کانال ۲۷ هزار واحدی شد اما در این رقم دوام نیاورد و به دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی دومین ماه سال را در انتظار و رکود سپری کرد.

این متغیر مهم با احتمال آرامش سیاسی رشد کرد و در روز سوم خرداد ماه بار دیگر توانست وارد کانال ۲۷ هزار واحدی شود اما در ماه های تیر و مرداد به اوج رکود خود رسید و حتی وارد کانال ۲۳ هزار واحدی شد.

با این حال رشد بورس بار دیگر از ۲۱ مرداد ماه شروع شد و تالار شیشه ای با انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی دوباره رونق گرفت و توانست خود را از ناامیدی و رخوت نجات دهد. تا جایی که در روز ۲۴ مرداد ماه مهم ترین متغیر بازار سرمایه از کانال ۲۳ هزار واحد نجات پیدا کرد و وارد کانال ۲۴ هزار واحدی شد.

دماسنج بازار سرمایه در روز ۱۳ شهریور وارد کانال ۲۵ هزار واحدی شد و در روز ۲۵ شهریور به راحتی خط مقاومت ۲۶ هزار واحدی را شکست؛ این متغیر در روز دوم مهر ماه وارد کانال ۲۷ هزار واحدی شد.

اما ادامه رشد قيمت ها در بورس تهران وحاكم شدن جو مثبت در بازار تا جايي پيش رفت كه دماسنج بازار سرمايه در معاملات روز چهارم مهر ماه با ۳۹۵ واحد رشد به رقم ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحد رسید و رکورد جدیدی را به ثبت رساند اما ركوردشكني بورس متوقف نشد و امروز مهم ترين متغير بازار بزرگترين رشد خود را تجربه كرد و با اقتدار وارد كانال ۲۸ هزار واحدي شد.