به گزارش افکارنیوزحسینعلی حاجی نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با فارس در خصوص دلایل افزایش صعودی نرخ ارز و سکه در بازار، اظهار داشت: اشتهای کاذب در بازار با وجود عرضه ارز وجود دارد به طوری که مردم به جای پس انداز مبالغ در بانک‌ها، خرید زمین یا املاک و دیگر موارد برای سرمایه‌گذاری به امید افزایش قیمت ارز به این بازار روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: مردم عادی درصددند تا با خرید سکه و ارز در بازار از مابه‌التفاوت افزایش آن برای خود منبع درآمدی ایجاد کنند.

حاجی با اشاره به دیگر دلیل افزایش نرخ ارز در بازار، تصریح کرد: در گذشته کالاها به صورت مدت‌دار خریداری و بعد از آن پول واریز می‌شد ولی هم اکنون بسیاری از مشتریان داخلی خرید از بازار با ارز نقد به سراغ خرید کالا می‌روند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: دست‌های پنهان یا همان مافیای ارزی است که با هدف ضربه زدن به بازار اقدام به خرید و نگهداری آن می‌کنند و با این سلسله اقدامات بازار ارزی و طلای کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ تعداد افرادی که بازار ارز را دچار اختلال می‌کنند بیش از انحصارگران وارداتی هستند.

وی افزود: متأسفانه این دست‌های پنهانی در بخش واردات نیز عرض اندام کرده با ایجاد انحصار در برخی کالاهای استراتژیک به معیشت مردم ضربه می‌زنند.

حاجی در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی در انحصار افراد هستند، گفت: روغن نباتی و سویا از این دست کالاهای وارداتی هستند که تنها از طریق چند وارد کننده برای کشور تأمین می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: رئیس جمهور به همراه تیم اقتصادی اش باید با فوریت جلسه‌ای را تشکیل داده و مسائل و ابعاد مختلف اختلالات ارز را مورد بررسی جدی قرار دهند.

وی افزود: تا قبل از این دولت خواستار عدم دخالت در روند مدیریت اقتصادی کشور بود، هم‌اکنون به رئیس جمهور می‌گوییم که این گوی و این میدان در دستان شماست پس بازار را کنترل کنید؛ مجلس هم با تمام توان نظارت و قانون گذاری خواهد کرد به طوریکه اگر در جایی قوانین دست ‌و پاگیر وجود داشت مجلس آمادگی دارد ظرف ۲۴ ساعت آن را اصلاح و قانون جدید را در راستای ثبات بازار تصویب کند.

حاجی بیان داشت: طی هفته گذشته تماسهای فراوانی از سوی مردم به مجلس داشتیم که از عدم ثبات بازار ارز و عدم کنترل صحیح بازار انتقاداتی داشتند.