به گزارش افکارنیوز، بر اساس آمار گمرک ایران پروپان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری، بوتان مایع شده، کود اوره، قیرنفت، متانول، سیمان، زیورآلات و جواهرآلات، سنگ آهن و کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده ۱۰ کالای عمده صادراتی ایران در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۱ بودند.

مجموع ارزش صادرات این ۱۰ قلم کالا در مدت زمان یاد شده به بیش از ۳.۹ میلیارد دلار معادل ۳۱.۳ درصد از کل صادرات ایران رسید.

همچنین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد سهم ۲۰ قلم کالای عمده وارداتی ایران در پنج ماهه نخست امسال از کل واردات به ۴۵.۴ درصد و سهم ۳۰ قلم کالای اول نیز به ۵۴.۴ درصد رسید.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که انواع محصولات پتروشیمی و وابسته به نفت، محصولات معدنی و صنایع معدنی، جواهرآلات و قطعات آن، فرش و محصولات غذایی و کشاورزی ارزآورترین کالاهای صادراتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.

به گزارش ایسنا از ابتدای مردادماه امسال براساس تصمیم دولت قرار شد تنها به مواد غذایی و دارو ارز مرجع برای واردات اختصاص یابد و سایر کالاها برای واردات باید ارز خود را از بازار تامین کنند که این کار در چند روز گذشته به مرکز مبادلات ارزی واگذار شده است. البته تامین ارز از این مرکز توسط متقاضیان اجباری نیست.

همچنین دفتری در مرکز مبادلات ارزی قرار گرفته که وظیفه آن خریداری ارز صادرکنندگان است. هرچند آن طور که از شواهد پیداست صادرکنندگان نسبت به فروش ارز خود در این مرکز ابراز تمایل نکرده‌اند.

به گفته محسن بهرامي، عضو هيات نمايندگان اتاق ايران با توجه به اين كه بخش خصوصي ارز خود را با زحمت فراوان وارد كشور ميكند، دليلي ندارد آن را در اتاق ارزي با دو درصد زير قيمت بازار به فروش برساند.