به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اخباری مبنی بر توقف عرضه برخی خودروهای داخلی از فعال شدن دست‌هان پنهان در سیستم فروش خودروهای داخلی خبر می‌دهد.

نعمت‌بخش معتقد است که فعالیت این «دست‌ها» موجب محروم شدن مردم از امکان خرید مستقیم خودروهای داخلی و سرازیر شدن خودروهای عرضه شده به انبار دلالان و واسطه‌ها شده است.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: وجود سیستم دو نرخی موجب ایجاد رانت و شبهاتی درخصوص نحوه فعالیت برخی از افراد دخیل در سیستم فروش برخی از خودروسازان شده و همین شبهات به ذهنیت قطع عرضه خودرو دامن زده است.

وی با بیان اینکه دست‌های پنهانی در صنعت خودرو شکل گرفته‌اند که زمان فعال شدن سایت فروش مستقیم خودروسازان را به دلالان و واسطه‌ها اطلاع می‌دهند، خاطرنشان کرد: طبق یک قاعده کلی خودروسازان در دوره‌های زمانی مختلف سایت فروش مستقیم خودرو را فعال کرده و محصولاتی که تا حدود یک و نیم ماه آینده تولید خواهند شد را پیشاپیش می‌فروشند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با این حال زمانی که خریداران عادی به سایت فروش خودروساز مراجعه می‌کنند معمولا با بسته بودن سایت و عدم عرضه خودرو مواجه می‌شوند. این درحالی است که به محض فعال شدن سایت فروش، ظرف نیم ساعت تمام خودروهای عرضه شده توسط دلالان خریداری می‌شود.

وی افزود: سیستم دو نرخی فعلی موجب بروز فساد در بخش‌هایی از سیستم فروش خودروسازان شده است به‌گونه‌ای که دست‌های پنهان زمان فعال شدن سایت فروش مستقیم خودرو به نرخهای مصوب را به دلالان خبر می‌دهند و آن‌ها نیز به سرعت تمام خودروهای عرضه شده را جمع‌آوری می‌کنند.

نعمت‌بخش با بیان اینکه در مواردی به نظر می‌رسد دلالان سفارش‌های خرید خود را در فایل‌های منظم از قبل آماده کرده و به محض فعال شدن سایت فروش تنها با فشردن یک دکمه(اینتر) تمام خودروهای عرضه شده را خریداری می‌کنند، تصریح کرد: راهکار حل این مشکل از بین رفتن فاصله بین قیمت‌ رسمی و بازار خودروها است تا با از بین رفتن رانت دیگر مجالی برای فعالیت دست‌های پنهان در صنعت خودرو باقی نماند. با این کار مقدار زیادی از تقاضای کاذب بازار از بین رفته و سطح عرضه و تقاضای خودرو به تعادل خواهد رسید.

به گزارش ايسنا، اخيرا برخي نمايندگان مجلس از قطع عرضه خودرو از سوي برخي خودروسازان خبر دادهبودند. يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفته است كه امتناع خودروسازان از تحويل دادن خودرو به مشتريان سبب شده زمزمههايي در مجلس مبني بر تحقيق و تفحص از شركتهاي خودروسازي ايران خودرو و سايپا مطرح شود.