به گزارش افکارنیوز، جوان آنلاین نوشت: امروز سال‌ها از برگزاری نخستین سمینارها و جلسات سخنرانی که تحت عنوان جذاب «موفقیت» در کشورمان برگزار شد، می‌گذرد. هر چند این روند هنوز هم ادامه دارد و گروهی نیز از این مسیر به کسب درآمدهای شگفت نائل شده و می‌شوند اما ماهیت این عنوان برای بسیاری افراد دیگر روشن شده است؛ افرادی که در همین کلاس‌ها قربانی تئوری «شرکت‌های هرمی» شدند.

در عین حال با وجود تمامی آسیب‌ها و چالش‌هایی که تئوری‌های برایان تریسی برای مملکت ما و جوانان این مرزو بوم در پی داشته است، نفوذ چه جریان‌هایی مقدمات حضور این فرد در ایران و سخنرانی و برپایی سمینار را برایش فراهم کرده است؟ قرار است ورودی این سمینار چقدر باشد؟ این نویسنده و تئوری پرداز امریکایی که رگه‌های صهیونیستی را در آثارش می‌توان رد یابی کرد برای حضور در ایران چقدر پول به جیب زده است؟

آیا تریسی به ایران می‌آید تا موفق شدن را به مردم ما هدیه کند؟
سود میلیاردی سی دی‌های سخنرانی ایدئولوگ شرکت‌های هرمی که احتمالاً همچون سمینارش مجوزهای لازم را دریافت می‌کند به جیب چه کسانی خواهد رفت؟ اینها سؤالاتی است که با شنیدن خبر سفر این نویسنده امریکایی به کشور در ذهن شکل می‌گیرد.

زمینه‌های شکل‌گیری یک تئوری
در شرایطی که چالش‌های اقتصادی و اجتماعی، تصویری مبهم از آینده را پیش روی جوانان به تصویر می‌کشد، سخن گفتن از موفقیت و ارائه میانبر برای دست یافتن به مرتفع‌ترین قله‌های ثروت و پیشرفت می‌تواند مریدان فراوانی داشته باشد به خصوص اینکه این راهکارها همزمان با تلاشی همه جانبه برای تغییر «سبک زندگی» همراه شود. در سبک زندگی جدید همه چیز در سایه ثروت تعریف می‌شود پس راه رسیدن به موفقیت فقط و فقط از مسیر پولدار شدن عبور می‌کند. در این تئوری هدف، وسیله را توجیه می‌کند پس شما می‌توانید ثروت را به خود جذب کنید. بدین منظور فقط کافی است در هرم کائنات قرار بگیرید.

حضور رأس هرم هرمی‌ها در ایران
سمینارها و کلاس‌های موفقیت درست با ترسیم چنین فضایی به کشور ما راه یافتند. از یک سو تبلیغات، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در کنار ماهواره و اینترنت، تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم را به سمت تجمل گرایی و نمایش ثروت هدف گرفتند. از سوی دیگر، اساتید مدعی موفقیت با رها کردن بهترین شرایط، دل از زندگی در بهترین نقاط دنیا بریدند تا هموطنانشان را به کامیابی برسانند! همراهی برگزاری کلاس‌های موفقیت و سپس تکثیر سخنرانی‌ها و کتاب‌های آن در سطح گسترده با تغییر نگرش مردم به سمت و سوی زندگی تجملی، سبب پا گرفتن راه‌های میانبر برای رسیدن به موفقیت شد. در همین کلاس‌ها بود که پس از تصویر یک زندگی آرمانی پیش روی شاگردان کم‌کم بساط پرزنت کردن شرکت‌های هرمی آغاز شد. رأس این هرم استاد موفقیت بود و کف آن جوانانی که به امید رسیدن به آن زندگی آرمانی تمام هست و نیستشان را به شرکت هرمی تزریق می‌کردند. برایان تریسی اما یکی از ایدئولوگ‌ها و تئوری‌پردازهای اصلی شرکت‌های هرمی است که اکنون پس از آسیب‌های فراوان این شرکت‌ها و به خاک سیاه نشاندن بسیاری از جوانان و خانواده‌ها و به انحطاط کشیدن مسیر اقتصادی کشورمان، قرار است برای راه انداختن موجی جدید راهی ایران شود و در یکی از سالن‌های رسمی کشورمان سخنرانی کند.

تغذیه موفقیت برایان تریسی از عرفان‌های نوظهور
اگر سری به صفحه حوادثرسانه‌ها بزنید با وجود برخورد جدی دستگاه‌های نظارتی نیروی انتظامی با شرکت‌های هرمی هنوز هم افراد بسیاری هستند که در بازاریابی پنهانی این شرکت‌ها گول تبلیغات واهی‌شان را خورده و همه چیزشان را از دست داده و حتی خانواده‌شان از هم پاشیده است. اما این جریان هنوز متوقف نشده زیرا سرچشمه شرکت‌های هرمی را باید در کلاس‌های موسوم به موفقیت جست‌وجو کرد. این در حالی است که هر روز شاهد ظهور چهره جدید در عرصه سمینارها، کلاس‌ها و کتب با محوریت موفقیت هستیم؛ کلاس و سمینارهایی که در و دیوار شهر از تبلیغات آن پوشیده شده و نه به صورت زیر زمینی بلکه به شکل کاملاً علنی و در سالن‌های رسمی کشور برگزار می‌شود.
از سوی دیگر تئوری امثال برایان تریسی از جریان‌های عرفانی نوظهوری تغذیه می‌کند که از دل شاخه‌های مدعی عرفان قدیمی بیرون می‌آید.

سید مهدی سجادی، کارشناس عرفان‌های نوظهور در گفت‌وگو با «جوان»، جریان‌های موسوم به موفقیت و مباحثی همچون مدیر موفق، انسان موفق، سبک‌های نوین زندگی و سایر عناوین جذابی که این روزها در قالب‌های گوناگون به مردم و به خصوص قشر جوان ارائه می‌شود را ماحصل فعالیت فرقه قدیمی‌ اهل حقی می‌داند که اکنون سال‌هاست در کشور فعالیت و حتی انتشارات فعال دارند.

بومی‌سازی مفهوم موفقیت برای برچیدن دام‌ها
موفقیت و موفق بودن حق تمام انسان‌هاست و شاید اصلی‌ترین کارکرد دین، رساندن انسان‌ها به سرمنزل سعادت و موفقیت است اما مفهوم این کامیابی با مفهومی که اغلب از سوی افرادی همچون برایان تریسی ارائه می‌شود، امری متفاوت است. به گفته سجادی موفقیت ارائه شده از سوی این مکاتب هیچ نقشی برای اراده خداوند قائل نیست.

این پژوهشگر می‌افزاید: خداوند در قرآن بشر را موجودی بسیار پیشرفته معرفی می‌کند تا جایی که جانشین خدا روی زمین می‌شود و در قرآن می‌خوانیم «انی جاعل فی الارض خلیفه.» حتی خدا از مسخر بودن عالم برای بشر خبر می‌دهد. در عین حال با وجود قابلیت‌هایی که خداوند برای انسان قائل شده است اما حقایق غیر قابل انکاری را نیز از ادبیات قرآنی می‌توان به دست آورد. بنا به تأکید وی یکی از ناب‌ترین این حقایق حاکمیت اراده خدا بر اراده بشر است. سجادی بخشی از سر انجام زندگی ما را وابسته به اراده خداوند ارزیابی می‌کند و معتقد است اگر انسان خود تلاش کند و عنایت الهی نیز شامل حالش شود این فرد به طور یقین موفق خواهد شد.

از سويي نيز نميتوان انكار كرد حتي در تئوريهاي افرادي همچون برايان تريسي هم ممكن است نكات مثبت و سازندهاي يافت شود اما ترجمهاي و تقليدي كار كردن نكتهاي است كه رهبر فرزانه انقلاب همواره درباره آن هشدار دادهاند و به همين منظور بر بوميسازي علوم به ويژه علوم انساني تأكيد دارند.