نرخ تورم در ماه‌های آینده چه عددی خواهد بود؟

به گزارش سرویس اقتصادی افکارنیوز: این روزها همه چیزها گران شده از مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز گرفته تا لوازم خانگی و حتی مداد تراش و...خیلی ها افزایش نرخ ارز را عامل گرانی ها میدانند و برخی دیگر نیز نحوه و چگونگی اجرای هدفمندی یارانه ها را مقصر این نابه سامانی ها قلمداد میکنند.

اما سوال این است که با گران شدن اقلام و کالاها نرخ تورم در ماه‌های آینده و جاری چه عددی خواهد بود؟ در میان مردم، سیاستمداران و بسیاری از اقتصاددانان، افزایش نرخ ارز یکی از عوامل ایجاد عوامل ایجاد تورم شناخته می‌شود. بر اساس این دیدگاه، افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی می شود، کالاهای وارداتی یا کالاهای مصرفی هستند که افزایش قیمت آن ها از طریق افزایش هزینه های تولید بر تورم اثر می گذارند. از طرف دیگر زمانی که به دلیل افزایش حجم پول، سطح عمومی قیمت‌ها در حال افزایش است؛ نرخ ارز نیز به طور طبیعی به صورت کما بیش متناسب با سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش آن‌ها افزایش خواهد یافت.

لذا در این شرایط افزایش نرخ ارز خود معلول تورم است. از سوی دیگر اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها و عدم پرداخت یارانه و کمک به تولید از سوی دولت موجب شده تا تولید کنندگان با مشکلات عمده‌ای در تولید مواجه شوند و سعی کنند تا با کاهش تولید و یا افزایش قیمت‌ها وضعیت آشفته خود را مقداری سامان دهند.

بنابراین فشار برتولید و ناتوانی تولیدکنندگان برای ادامه حیات آن ها را مجبور کرده تا کالاهای خود را یا کم بفروشند، یا تولید را کاهش دهند و یا قیمت‌ها را بدون مجوز رسمی دولت و با اختیار خود بالا ببرند. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز نیز موجب شده تا سریال گرانی های بدون مجوز ادامه دار باشد. حالا باید منتظر ماند و دید با اتفاقات پیش آمده در اقتصاد آیا تورم روند صعودی خود را در ماه‌های آینده طی خواهد کرد.

دکتر آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز درباره نوسانات قیمتی رخ داده می‌گوید: متاسفانه درماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف قیمت اغلب کالاها و خدمات در کشور افزایش چشمگیری داشته لذا باید منتظر افزایش شاخص کالا و خدمات و نرخ رسمی تورم در ماه‌های آینده باشیم.

وی اضافه میکند افزایش نرخ ارز در هفتههای گذشته به برخی واردکنندگان، تولید کنندگان و حتی فروشندگان این اجازه را داد که قیمتها را به دلایلی که اصلا خودشان هم نمیدانند بی محابا افزایش دهند. وی با بیان اینکه برخی تولیدات اصولا ارتباطی به نرخ ارز ندارند اما قیمتشان افزایش پیدا کرده گفت اغلب این کالاها جزو موارد اساسی مردم هستند لذا وزنشان در محاسبه شاخص تورم بالاست و میتوان انتظار داشت که شاخص رسمی تورم با این مشاهدات رقم بالای از سوی بانک مرکزی اعلام شود.