آشفتگی بازار ارز بهمنی را به مجلس کشاند

به گزارش افکارنیوزارسلان فتحی پور در گفتگو با مهر در خصوص بخشی از سخنان رئیس جمهور مبنی براینکه نوسانات بازار ارز ناشی از سیاست های اقتصادی دولت نیست، اظهارداشت: مجموعه عوامل مختلفی در نوسان بازار ارز نقش دارد که یکی از این عوامل سیاست های اقتصادی دولت است.

وی افزود: اگر منظور رئیس جمهور بحثتحریم های اقتصادی باشد ما سهم آن را در به وجود آمدن وضع موجود قبول داریم اما اینکه بگوئیم ۱۰۰ درصد مسئله مربوط به تحریم ها است این موضوع به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و هرکسی هم که بخواهد روی این موضوع اصرار کند به خودی خود فلسفه وجودی دولت و حکومت را زیر سوال برده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطرنشان کرد: براساس قوانین رسمی کشور اعم از قانون اساسی و قوانین موضوعه امورات اجرایی کشور در همه حال چه با تحریم و چه بدون تحریم برعهده قوه مجریه است و این قوه طبق وظیفه ای که دارد باید طوری برنامه ریزی کند که کشور با کمترین تبعات از آثار و پیامد های تحریم عبور کند نه اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از اعمال تحریم ها عنوان کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات در رابطه با میزان استخراج، عرضه و فروش نفت و همچنین کسب درآمدهای نفتی در اختیار دولت قرار دارد، بنابراین دولت اولین مرجعی است که در صورت بروز نوسان در هر یک از این مولفه ها می تواند با توجه به در اختیار داشتن دقیق ترین نوع اطلاعات هم واقعی ترین پیش بینی ها را داشته باشد و هم درست ترین تصمیمات را بگیرد.

فتحی پور تصریح کرد: براین اساس، علت اصلی آشفتگی بازار ارز سوء مدیریت و اعمال سیاست های نادرست ارزی توسط مسئولان مربوطه در کشور است.

مرکز مبادلات ارزی تعطیل شود!

وی در ادامه درخصوص راه اندازی مرکز مبادلات ارزی بیان داشت: راه اندازی این مرکز توسط مسئولان بانک مرکزی اقدامی غیرکارشناسانه است چرا که نفس انجام چنین کاری موجب به وجود آمدن بازار سیاه ارز در کشور خواهد شد.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه ارز نباید به صورت مستقیم به افراد پرداخت شود، گفت: باید سازوکاری ایجاد شود که پس از ورود کالا به کشور و ارائه اسناد معتبر پول از طریق بانک ها به حساب طرف های خارجی ریخته شود.

به گفته وی، راه اندازی سیستم سامانه رهگیری از زمان تخصیص ارز تا زمان ترخیص کالای مورد نظر در این رابطه ضروری به نظر می رسد.

فتحی پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نقدینگی سرگردان حجیم و بسیار زیاد در بازار موجب شده است که بازار ارز با حملات سوداگرانه ای از سوی افراد سودجو مواجه شود، گفت: منشا اصلی افزایش نقدینگی در بازار، تخصیص و توزیع نامتوازن بودجه و اعتبارات بودجه ای در سال های اخیر بین بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، خدماتی و بازرگانی است.

وی در ادامه با تاکید براینکه مجلس با حضور مسئولان مربوط در کمیسیون اقتصادی تلاش خود را در جهت مهار وضع موجود به کار خواهد گرفت، از فراخواندن مسئولان اقتصادی کشور از جمله مسئولان بانک مرکزی به مجلس خبر داد.