مقاومت اقتصاد ایران در برابر فشار غرب

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، کشورهای غربی از اول جولای تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا گذاشتند. اکنون سه ماه و ۶ روز از این تحریم ها می گذرد و اخبار و گزارش هایی که حتی رسانه های غربی منتشر می کنند نشان می دهد ایران تا حد زیادی توانسته است این تحریم ها را پشت سربگذارد. هرچه بیشتر می گذرد تاثیر این تحریم ها کمتر و کمتر می شود.

تحریم های غرب علیه ایران دو خط اصلی را پیگیری می‌کرد: توقف صادرات نفت ایران و سنگ اندازی در مبادلات تجاری ایران با ایجاد محدودیت های مالی. صادرات نفت ایران در ابتدای تحریم ها با مشکلاتی مواجه شد اما از ماه شهریور و با ورود نیمکره شمالی به فصل سرما و با پیدا شدن راه های جدید، حجم صادرات نفت ایران رو به افزایش گذاشته است. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد صادرات نفت ایران در دومین ماه اجرای تحریم ها علیه این کشور یعنی در ماه اوت(مرداد) بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

مشتریان عمده نفت ایران همچنان به واردات نفت از این کشور ادامه داده اند. چین قراردادهای نفتی خود با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است که بر اساس آن روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می کند.

کره جنوبی پس از یک وقفه یک ماه از ماه سپتامبر با بیمه و نفتکش های ایرانی واردات نفت از ایران را ازسر گرفته است. ژاپن نیز برای دور زدن تحریم بیمه ای اروپا از پارلمان قانونی گذرانده که بر اساس آن محموله های نفتی ایران توسط توکیو بیمه می شوند. اتحادیه اروپا شرکت های بیمه اروپا را از صدور خدمات بیمه برای محموله های نفتی ایران منع کرده است.

حتی تحریم نفتی ایران در خود اروپا هم اجرا نمی شود. اتحادیه اروپا قبل از تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می کرد که برخی معتقدند صادرات نفت ایران به اروپا نیز متوقف نشده و از راه های غیرآشکار ادامه دارد.

یورواستات در جدیدترین گزارش خود یونان را همچنان مشتری نفت ایران پس از تحریم ها معرفی کرده است. یونان در نخستین ماه اجرای تحریم ها یعنی در ماه جولای ۱۰۲ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه قبل از آن کاهشی نداشته است.

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد شرکت اروپایی «ویتول» بزرگترین شرکت معاملاتی نفت جهان با بی‌اعتنایی به تحریم‌ها علیه ایران همچنان به خرید نفت کوره این کشور ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش، این شرکت انگلیسی ماه گذشته ۲ میلیون بشکه نفت کوره از ایران خریداری و آن را به تاجران چینی عرضه کرد. سوئیس همچنان در برابر فشارهای آمریکا برای پایبندی به تحریم ایران مقاومت می کند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این باره نوشت خودداری دولت سوئیس از پذیرش تحریم های اتحادیه اروپا علیه بخش های انرژی و سرمایه گذاری ایران نگرانی سفارت آمریکا در برن را برانگیخته و موجب انتقاد شدید واشینگتن و تل آویو شده است.

به گزارش فارس، افزایش مبادلات تجاری ایران با دنیای خارج نیز نشان می دهد محدودیت های مالی غرب نتوانسته است این مبادلات را متوقف کند. در ۵ ماه ابتدای سال ۹۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران صادر و ۲۲ میلیارد دلار کالا به ایران وارد شده است. صادرات غیرنفتی ایران طی این مدت از نظر وزن ۸ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش ها، ایران به رغم تحریم ها می تواند نیازهای خود را از بازار جهانی تامین کند. ایران طی ۲ هفته در ماه شهریور توانست یک میلیون تن گندم از بازار به ویژه بازار اروپا خریداری کند.

به اذعان رویترز این خبر نشان می دهد محدودیت های مالی نمی تواند مشکل مهمی برای مبادلات تجاری ایران ایجاد کند. حتی کالاهای آمریکایی به وفور در ایران یافت می شوند.

آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: با وجود چند دهه تیرگی روابط و تشدید تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران، شرکت های آمریکایی به هر نحو ممکن محصولات خود را به بازار ایران صادر می کنند. این وضعیت نشان می دهد که غرب با مشکلات بسیاری در منزوی ساختن ایران مواجه شده است.

سخن آخر این که اقتصادی با ۲۰۰ میلیارد دلار مبادله خارجی سالانه و دسترسی به مرزهای گسترده آبی و همسایگان متعدد قابل تحریم نیست و اگر این مزیت ها با هوش ایرانی و پیشینه چندین هزار ساله تجارت خارجی ایرانی ها که کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا به آن اذعان کرده بود همراه شود هرعقل سلیمی به شکست سیاست تحریم حکم خواهد داد.