روغن خوراکی از مصوبه مجلس گریخت!

شاید نمايندگان مجلس شورای اسلامی که در جلسه علني صبح روز ۱۶ مهرماه سال جاری به يك فوريت طرحي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن، اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانهها متوقف شده و افزايش قيمت كالا و خدمات تا پايان سال ۹۱ ممنوع ميشود، فکر این را هم نمی کردند که دقیقا یک هفته پس از تصمیم آنان سازمان دولتی حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مجوز افزایش قیمت ۱۷ درصدی روغن خوراکی را صادر کند.

افکار نیوز گروه اقتصادی:در این طرح که اصلی ترین هدف طراحان آن ممنوع کردن افزایش بیش از پیش قیمت کالا و خدمات تا پایان سال ۹۱ عنوان شده بود با امضای ۲۸ نفر از نمایندگان در دستور کار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت.

مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و موسی الرضا ثروتی از طراحان اصلی این طرح بودند که در موافقت با آن در صحن مجلس سخن گفتند. طراحان در مقدمه توجیهی طرح خواستار اصلاح اجزای ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه سال ۹۱ برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ کالا و خدمات از دلایل لزوم توقف مرحله دوم قانون هدفمندی شده بودند.

در این طرح اشاره شده است که بایستی موارد مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۱ به گونه ای اصلاح شود که با جلوگیری از افزایش قیمت فرآورده‌ها، از فشار بیشتر بر جامعه ممانعت به عمل آید. در صورت تصویب نهایی این طرح جزء ۴۴ قانون مذکور به این شرح اصلاح می‌شود: «درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها موضوع ماده(۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۱۳۹۱ حداکثر معادل درآمد سال ۱۳۹۰ خواهد بود و هرگونه افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۱ ممنوع می‌باشد.»

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۴۴ و ۴۵ قانون بودجه ۹۱ با ۱۷۹ رای مخالف، ۱۷ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر موافقت کردند.

اما دقیقا یک هفته پس از تصویب این فوریت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اذن به گران شدن یکی از کالاهای اساسی که سهم ویژه ای در معیشت مردم و به ویژه اقشار آسیپ پذیر دارد، داد.

سرپرست معاونت کالاهای مصرفی این سازمان روز گذشته اعلام کرده بود روغن نباتی ۱۷ درصد مجوز افزایش قیمت گرفت.

با تصویب این افزایش، قیمت روغن ‌نباتی از مهرماه سال ۸۹ تاکنون ۴ بار افزایش یافته است.

حال باید دید در راستای این اقدام حمایتی مجلس شورای اسلامی از اقشار آسیب پذیر، تا زمان تصویب نهایی این طرح، تایید آن در شورای نگهبان و ابلاغ از سوی رئیس جمهور(که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد!) سازمان حمایت که به تازگی مجوز گران شدن خودرو را هم صادر کرده است، چند مجوز دیگر این گونه را صادر می کند!