به گزارش افکار، در سالهای گذشته تمامی خودروهای ساخت کشور از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد آزمایش قرار گرفته و این سازمان با در نظر گرفتن معیارهای مختلف در سنجش کیفی خودروها، افزایش و یا کاهش کیفیت خودروها را بررسی و اعلام می کند.
با بررسی گزارش های ماهانه سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد، جهش کیفی در خانواده محصولات گروه خودروسازی سایپا کاملاً مشهود بوده و بواسطه تعریف پلت فرم های جدید در قالب پروژه X۱۰۰ کیفیت محصولات سایپا با توفیق بیشتر همراه شده است.
بر این اساس خودروهای خانواده X۱۰۰ ازسال ۱۳۸۷با افزایش قابل قبول کیفی همراه بوده اند که در این بین خودروهای۱۳۱ تولید سایپا با ۶۱ درصد و۱۳۱ تولید پارس خودرو با ۶۲ درصدبهبود کیفیت نسبت به سال جاری، بیشترین ارتقای کیفی در بین محصولات سایپا را از آن خود کردند.

بنا بر گزارش ماهانه سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در بین محصولات گروه خودروسازی سایپا پس از سایپا ۱۳۱ خودروی سایپا ۱۳۲ نیز پس از سال ۱۳۸۹ علاوه بر تقاضای بالای بازار با رشد کیفی ۲۰ درصدی نسبت به سال۹۱ همراه شده است.

از دلایل جهش کیفی استاندارد خودرو های سایپا می توان به تعریف طرح های متعدد گروه خودروسازی سایپا در ایجاد پلت فرمهای ارتقای کیفی نظیر پروژه X۱۰۰ اشاره نمود که این اقدامات باعثافزایش کیفیت و ایمنی در بخش های مختلف خودروهای گروه خودروسازی سایپا شده است.

بر اساس این گزارش از تغییرات خانواده ایکس۱۰۰ میتوان به افزایش ایمنی در خودروها در نواحی کفی، ستونهای جانبی، رکابها، ریلهای سقفی و کفی، درهای جانبی و ناحیه جلوی پای راننده اشاره کرد که به این واسطه ضربات ناشی از تصادفات نسبت به گذشته کمتر خواهد شد.
گفتنی است مبحث ارتقای کیفیت در اولین خودروی تمام ایرانی گروه خودرو سازی سایپا نیز از سال ۹۰ با رشد چهارده درصدی نسبت به گذشته همراه بوده و در این خصوص گروه خودروسازی سایپا توانست در مدتی کوتاه علاوه بر ارتقای کیفی تیبا ، مشتریان خود را در بازار خودروی ایران پیدا کرده و با برنامه های افزایش کیفی و تولیدی پاسخگوی تقاضای بالای بازار در خرید این خودرو باشد.