به گزارش افکارنیوزبه نقل از واحد مرکزی خبر، علی ذبیحی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه صنعت برق در نمایشگاه بین المللی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال تعرفه برق افزایش می یابد؟ گفت: اگر تا پایان سال مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها اجرا شود ممکن است قیمت ها تغییر کند و اگر اجرا نشود تغییری در قیمت ها نخواهیم داشت.

وی افزود: سال آینده نیز تغییر قیمت ها منوط به بودجه سال ۹۲ خواهد بود که باید دید مجلس و دولت چه تصمیمی در این خصوص می گیرند.
ذبیحی در پاسخ به سؤالی درخصوص استفاده از انرژی های نو تجدیدپذیر نیز گفت: سیاست وزارت نیرو برای توسعه و استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر و نو مانند خورشید و باد در کشور بوده و در این خصوص کارهای خوبی انجام شده است و بسترهای مناسبی شکل گرفته است.

وی افزود: سازمان انرژی های نو و تجدیدپذیر در وزارت نیرو از گذشته وجود داشته است و اکنون نیز وجود دارد و با بخش خصوصی و بخشهایی که می خواهند انرژی های نو را توسعه دهند در تعامل هستیم و تلاشمان بر این است که توسعه انرژی های نو را برای مصارف بالاتر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: چون قیمت برق انرژی های تجدیدپذیر به صورت پلکانی افزایش پیدا می کند شاید این تفاوت قیمتها برای پلکان های پایین تر صرفه اقتصادی نداشته باشد اما در پلکانی های بالا به ویژه مصارف بالای ۴۰۰ وات که قیمت ها افزایش پیدا می کند و به ۳۲۰ تومان می رسد استفاده از انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی بیشتر می شود.

ذبیحی اضافه کرد: استفاده از این نوع انرژی ها به صورت پایلوت در شهرهایی مانند مشهد در چند مورد اجرا شده است و در تلاش هستیم این را فرهنگ سازی کنیم و توسعه دهیم.

وی افزود: از بخش خصوصی نیز استقبال می کنیم که حضور پیدا کند و توسعه انرژی های تجدید پذیر را ادامه بدهد.

قائم مقام وزیر نیرو در ادامه به بخش صادرات برق به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: اکنون صادرات برق به کشورهای همسایه بویژه کشورهایی که از طریق زمینی با آنها در ارتباط هستیم مانند عراق، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای دیگر صادرات ادامه دارد و در تلاشیم که انها را توسعه بدهیم.
وی همچنین به ظرفیت برق در سال گذشته اشاره کرد و گفت افزود: متناسب با نیاز مصرف تولید داشتیم اما در فصول مختلف این ظرفیت ها متفاوت و ظرفیت نصب شده نیروگاهی نیز حدود ۶۷ هزار مگاوات است و در پیک مصرف امسال نیز به ۴۳ هزار و ۳۰۰ مگاوات در روز رسید.