مسعود پزشکیان در گفت و گو با خانه ملت در خصوص طرح سوال از رییس جمهور گفت:طرح سوال از رییس جمهور که این بار با توجه به مسائل بازار ارز کلید خورده است و از نگاه من به خودی خودی اقدام مهم و مثبتی است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: سوال از رییس جمهور اهمیت زیادی دارد به خصوص از این رییس جمهور ودولت که در بی قانونی نمونه های فروانی دارند و باید از طرف دستگاه نظارتی، نظارت و سوال بیش تری در این خصوص آنها شود.

پزشکیان با تاکید بر این که سوال از رییس جمهور در آیین نامه قبلی نواقص جدی داشت، گفت: متاسفانه آیین نامه قبلی نواقصی داشت، مثلا یک ربع ساعت یک نماینده به عنوان نماینده سوال کنندگان سوال می پرسید و بعد رییس جمهور در حدود دو ساعت هر چیزی که منطق بود یا نبود پاسخ داد یعنی یک نماینده سوال می پرسید و رییس جمهور زمان چندین برابر داشت تا هر چه دلش می خواست پاسخ دهد! و هیچ کس و هیچ یک از نمایندگان مجلس نیز طبق آیین نامه این اجازه را نداشتند تا پاسخ دهند که جواب های آقای رییس جمهور هیچ ارتباطی با سوال های مطروحه نداشته است.

وی در این خصوص ادامه داد: با اصلاح آیین نامه‌ای تناسب زمانی اصلاح شده است و در نتیجه شاید بشود بسیاری از مسائل را شفاف تر بیان کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تقدیر از اصلاح آیین نامه مجلس گفت: از نگاه من روندی که مجلس طی کرد و آنچه در خصوص سوال از رییس جمهور برای بار دوم آغاز شد، یک گام به جلو بود و قدم بعدی این است که در مناظره ای که صورت می گیرد چه افرادی برای طرح سوالات منتخب شوند و در چه مسائل و حوزه هایی با رییس جمهور وارد بحثو چالش شوند.

وی تاکید کرد: فکر می کنم در نخستین گام باید علل این ادعای آقای رییس جمهور مورد سوال قرار گیرد که مدعی هستند که در حال انجام کارهای لازم و ضروری در حوزه اقتصاد بوده و هستند و مجلس و قوه قضاییه و دولت و دستگاه های دیگر در خصوص وضعیت اقتصادی قصور کرده اند که بدین جا رسیده ایم.

پزشکیان با انتقاد از این ادبیات دولت تصریح کرد: این که مجری در جامعه مدعی شود که در وضعیت نامناسب هیچ کاره است، جای سوال بسیار دارد چرا که دولت هر جا دلش خواست قانون را اجرا می کند و هر جای دیگر که تمایلی به اجرا نداشت، بدون هیچ واهمه و ترسی از اجرای قانون سر باز می زند.

این نماینده مجلس اجرای سلیقه ای قانون هدفمندی یارانه ها را نشان از بی قانونی های دولت خواند و افزود: قانون هدفمندی یارانه ها نمونه بارز این اصل است چرا که در جریان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها، دولت هر چیزی را که خواست از مجلس امضا گرفت و رفت و عجیب تر ان که همان چیزهایی را که به نوعی به مجلس تحمیل کرده بود را نیز اجرا نکرد و باز همان طور که خود می خواست قانون هدفمندی را اجرا کرد.

وی ادامه داد: دولت هر جا که به مشکل برخورد می کند، مدعی می شود که می خواسته کار انجام دهد اما مجلس نگذاشته است و به همین خاطر رییس جمهور توضیح دهد این که وضعیت اقتصادی در حال حاضر به صورت نگران کننده فعلی است، این که امروز دچار چالش های جدی در جامعه هستیم و مشکلات اقتصادی و اداری جدی داریم، به چه صورت ناشی از قصور مجلس است؟!؟ این که دولت قانون را اجرا نمی کند و هر کار که هیئت دولت دلش می خواهد انجام می دهد، به مجلس ارتباط دارد؟

پزشکیان با تاکید بر این که مجلس باید بیش از این بر بی قانونی های دولت نظارت می کرد، افزود: از نگاه من در این که امروز دولت چنین ادعاهایی را مطرح می کند، ناشی نبود نظارت دقیق مجلس برعملکرد دولت است.


وی تصریح کرد: این که در تمام طول هفت سال گذشته بارها مجلس از بی قانونی های دولت گذر کرد، باعثشده است که هر جا دستاوردی بود رییس جمهور و دولت مدعی بودند که این اقدام از زحمات دولت ناشی می شود و هر جا کوتاهی بود، به گردن مجلس انداختند.

این نماینده مجلس با اشاره به ادبیات رییس جمهور در رسانه ملی در مقابله بانمایندگان افزود: هنوز از یادها نرفته است که رییس جمهور در رسانه ملی ظاهر شد و هر انچه می خواست به مجلس نسبت داد.

وی ادامه داد: رییس جمهور در رسانه ملی مدعی شد که تمام اقدامات مثبت را من انجام دادم و هر مشکلی که وجود دارد ناشی از این است که دیگران نگذاشتند من کاری انجام دهم.

پزشکیان با تاکید بر این که باید به این ادبیات پاسخ قانونی داده می شد، گفت: از نگاه من این دیگران مقصرند که در برابر این ادبیات سکوت کردند و باید جواب می دادند که اختیار، پول، قدرت و اجرا در دستان رییس جمهور بوده و نتیجه عملی امروز چیزی است که در جامعه شاهد آن هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از فرافکنی دولت در مواجهه با مشکلات تاکید کرد: کدام قانون را به نفع محرومین خواستند اجرا کنند و مجلس مخالفت کرد؟ یک نمونه ذکر کنند که مجلس برای بهبود اوضاع جامعه همکاری نکرد.

پزشکیان اجرای سلیقه ای قانون هدفمندی یارانه ها را نمونه بارز بی قانونی های دولت توصیف و تصریح کرد: در همان قانون هدفمندی، هر چیزی که سلیقه خودشان بود به مجلس در قالب قانون ارائه دادند و حتی در پی سلب قدرت نظارت مجلس بودند.

وی تاکید کرد: شاید سوال مجدد از رییس جمهور فرصتی باشد برای بیان این دست از صحبت ها.



دولت حق اجرای قانون بودجه ای که به تصویب مجلس نرسیده بود را نداشت

پزشکیان در خصوص قانون بودجه سال ۹۱ گفت: انتقاد جدی ما این است که دولت هنوز بودجه سال ۹۱ را اجرا نکرده است و از اساس مسئله و مشکل اصلی این است که دولت فعلی در هیچ کاری قانون را اجرا نمی کند چرا که بودجه را بر اساس قانون در نیمه آذر ارائه نمی دهد. بودجه بر خلاف قانون با تاخیر ارائه داده می شود.

این نماینده مجلس در این خصوص افزود: دولت در زمانی که مشغول تدوین بودجه سال ۹۱ بود، می دانست با سیاست هایی که در پیش گرفته است، تحریم ها بیش تر می شود اما با این حال یک سری ارقام غیر واقعی با یک سری از توقعات را به مجلس ارائه داد.

وی در این خصوص ادامه داد: مجلس را دو سه ماه سر کار گذاشتند و قانون بودجه را مصوب کردند و حالا قانون را اجرا نمی کنند و امروز شرایط کلی جامعه به شکلی پیش رفت که درامدها و هزینه‌ها به هم ریخته است. در حالی که پیش بینی این وضعیت وظیفه دولت بود.

پزشکیان پیش بینی وضعیت آینده و آمادگی برای اقدامات لازم را از وظایف دولت توصیف و تصریح کرد: اگر من مجری هستم باید پیش بینی کنم که اگر شرایط کشور تغییر کرد آیا من چشم انداز این مسئله را در بودجه دیده ام؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این که اجرای هر قانون بودجه ای نیازمند تصویب مجلس است، افزود: از این گذشته باید بودجه ای که برای اجرا در نظر گرفته می شود حتما به تصویب مجلس برسد.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که بودجه ای را به مجلس بفرستیم و بعد به دلایل مختلفی آن را اجرا نکنیم و مدعی باشیم بودجه ای که تهیه شده بود امروز دیگر قابلیت اجرا ندارد و باید بودجه به شکل دیگری اجرایی شود

پزشکیان با انتقاد از بی توجهی های مکرر دولت به مجلس گفت: حتی اگر دولت به این نتیجه می رسد که باید هزینه کرد بودجه را به شکل دیگری در نظر گیرد، باز هم باید از مجلس کسب اجازه کند و برنامه جدید را برای تصویب به مجلس ارائه کند.

وی تاکید کرد: دولت الان هر کار دوست دارد و به اصلاح عامیانه دلش می خواهد انجام می دهد و یکی از اشکالاتی که امروز به مجلس وارد است این مسئله است که چرا به دولت فشار نیاورد تا بودجه جدیدی را که مدعی است آن را اجرا می کند، به مجلس ارائه دهد تا برای آن مجوز بگیرد.

دولت سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد تا سلیقه ای بودجه را تدوین و هزینه کند

پزشکیان با تاکید بر این که دولت سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد تا سلیقه ای بودجه را تدوین و هزینه کندٰ افزود: سازمان برنامه و بودجه و محاسبات دقیقا در راستای همین انگیزه های دولت منحل شد تا دولت بودجه کشور را به هر شکل که می خواهد هزینه کند.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که در زمانی که دولت سازمان برنامه و بودجه را بدون هیچ منطق کارشناسی و علمی منحل کرد، عده ای نیز برای رییس جمهور کف زدند و فکر کردند این دست از اقدامات بی منطق نشان از جرات دولت فعلی است.

این نماینده مجلس با انتقاد از بی قانونی های دولت تاکید کرد: به تعبیری متاسفانه عده ای این دست از تخلفات و بی برنامگی های دولت را جسارت و شجاعت و قدرت توصیف کردند. نتیجه هم امروز کاملا مشخص است.

وی تصریح کرد: آنچه امروز در عرصه اقتصادی شاهد آن هستیم متاثر از تصمیم های بی منطق با انگیزه های پنهان دولت در سال های گذشته است.



دولت هر آنچه می خواست در قانون هدفمندی به مجلس تحمیل کرد



پزشکیان در خصوص اجرای قانون هدفمندی توسط دولت گفت: در خصوص قانون هدفمندی ابتدا باید تاکید کنم دولت قانونی که خود نوشته است اجرا نمی کند مثلا سهم تولید را نداده است و یا حقوق مربوط به کشاورزی و صنعت و آموزش مورد غفلت قرار گرفت و تنها چیزی که برای دولت در طول زمان گذشته اهمیت داشت، توزیع یارانه نقدی بوده و هست.

وی ادامه داد: رییس جمهور تصمیم گرفت همه درآمدهای حاصل از اجرای طرح را به صورت یارانه نقدی بین مردم توزیع کند و زمانی که در خصوص این اقدامات غیر قانونی از وی سوال می شود با تمسخر پاسخ می دهد و مجلس را در جایگاهی غیر از راس امور می خواند و کسی نیز پاسخگوی وی و هیئت دولت نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجلس هدفمندی یارانه ها را قانون بسیار روشنی خواند و گفت: هدفمندی یعنی ثروت جامعه باید هدفمند بین اقشار توزیع شود، هدفمندی یعنی از کسی که نیاز ندارد دریافتی داشته باشیم و به کسی برسانیم که نیازمند است.

وی ادامه داد:. قسمتی از این قانون محقق شد اما قسمت های اصلی و مهم و تقریبا بیش ترین قسمت های آن در حال پرت رفتن است.

وزیر دولت اصلاحات هم چنین تاکید کرد: آموزش جامعه ای به خوردن بدون کار کردن و گرفتن بدون تلاش کردن فاجعه است چرا که به مردم باید ماهیگیری یاد داد نه این که ماهی دستشان داد.

وی افزود: کاری که امروز دولت در حال انجام آن است عادت دادن جامعه ای به دریافت مبلغ از بخش حکومتی است در حالی که مردم ما باید یاد بگیرند که روی پای خود بایستاند و سعی کردن فاکتوری است که باید به مردم آموزش داده شود در حالی که این اتفاق نمی افتد.


اگر امروز سی هزار تومان یا چهل هزارتومان یارانه نقدی برای مردم جامعه ما پول مهمی شده است، به دلیل بیکاری است که در جامعه وجود دارد و تنها چیزی که از دولت می خواهیم اجرای قانون است


پزشکیان در خصوص توزیع یارانه در شرایط امروز جامعه تصریح کرد: مردم ما گدا نیستند که هر ماه سی یا چهل هزار تومان به آنان داده شود چرا که اگر بستر اقتصادی مهیا شود و شغل مناسب و به اندازه کافی در جامعه ایجاد شود، مردم کار می کنند و این مبلغ را درآمد خواهند داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر امروز سی هزار تومان یا چهل هزارتومان یارانه نقدی برای مردم جامعه ما پول مهمی شده است ، به دلیل بیکاری است که در جامعه وجود دارد و تنها چیزی که از دولت می خواهیم اجرای قانون است.