به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، چندی پیش سازمان حمایت صادرات مجدد کالاهای وارداتی با ارز مرجع را ممنوع اعلام کرد. در همین حال گمرک ایران نیز در تازه‌ترین بخشنامه خود صادرات برخی از کالاهای اساسی تولید داخل را بدون کسب مجوز از سازمان حمایت ممنوع اعلام کرد.

دلیل اصلی مخالفت با صادرات برخی کالاها استفاده از ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی در تولید آنها بوده است. به این ترتیب اگر در فرایند تولید کالایی از ارز ۱۲۲۶ تومانی استفاده شده باشد، صادرات آن کالا نیز ممنوع خواهد شد، مگر این‌که صادرکننده مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و آزاد را به دولت پرداخت کند.

براساس اعلام برخی از صادرکنندگان قرار است فهرست جدیدی شامل دستکم ۵۰ ردیف تعرفه از سوی سازمان حمایت ارائه شود که از صادرات آنها توسط گمرک‌های کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

۵۰ ردیف تعرفه‌ای که گفته می‌شود صادرات آنها به زودی ممنوع خواهد شد، شامل اقلامی مانند انواع پلیمر، مولیبدن‌ها و کنجاله می‌شود.

فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی براساس آنالیز قیمتی انجام شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تهیه شده است.

به گزارش ایسنا براساس اعلام سازمان توسعه تجارت هماکنون برخی کالاهای اساسی و نهادههای تولید غذا مانند گوشت، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکرخام و شیرخشک صنعتی برای واردات ارز مرجع میگیرند. در حالی که اولویتهای دوم تا هشتم برای واردات ارز مبادلهای دریافت میکنند.