به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، شبکه خبری الجزیره انگلیسی در گزارشی انتقادی از تحریم ها علیه ایران نوشت: باراک اوباما و میت رامنی دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان مناظره خود درخصوص سیاست خارجی آمریکا متفق القول اظهار داشتند که تحریم های یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران باید همچنان ادامه یابد.

این گزارش افزود: ظاهرا هم رامنی و هم اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه هم نظرند که «ایران نباید اجازه یابد تا به توانمندی هسته ای دست یابد» و دستیابی به این توانمندی «خط قرمزی» است که به هیچ قیمتی نباید از آن عبور شود. اما تعریفی که مقامات آمریکایی و اسرائیلی از واژه «توانمندی» دارند، چندان مشخص نیست.



بر اساس گزارش الجزیره، سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل همواره بر این نکته تاکید داشته اند که ایران هنوز چنین تصمیمی نگرفته است. البته روشن است که ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان معاهده منع گسترش سلاح های اتمی(ان پی تی) که تمامی تاسیسات هسته ای خود را در معرض بازدید دائمی بازرسان آژانس بین المللی اتمی قرار داده، هر گاه بخواهد اقدام به ساخت بمب اتمی کند، باید از ان پی تی خارج شود. فارغ از ابهام موجود در خط قرمز خیالی ای که غرب در برابر فعالیت های هسته ای ایران ترسیم کرده، آنچه بیش از همه در این زمینه حائز اهمیت است، فشاری است که مردم ایران از تحریم های غرب تحمل می کنند. واقعیت آن است که تحریم ها پتانسیل ایجاد یک فاجعه انسانی را در ایران افزایش داده است.

الجزیره تصریح کرد: عدم توجه غرب به مشکلات بوجود آمده ناشی از تحریم ها برای مردم ایران با شعارهای قبلی مقامات این کشورها همخوانی ندارد، زیرا زمانی که دولت اوباما و اتحادیه اروپا اعمال تحریم ها بر ایران را آغاز کردند، به جامعه بین المللی گفتند که تحریم ها هوشمندانه و هدفمند هستند. مقامات غربی به افکار عمومی وعده دادند که تحریم ها آسیبی به میلیون ها شهروند عادی ایرانی نخواهند رساند. اما حالا که تحریم ها به طور کامل به اجرا در آمده، مشاهده می شود که مردم عادی اصلی ترین قربانیان این تحریم ها هستند.

الجزیره افزود: به روشنی می توان دریافت که فشارهای وارده بر مردم کاملا عمدی هستند. آمریکا و اتحادیه اروپا برای در امان ماندن از انتقاداتی که در جریان تحریم همه جانبه عراق علیه آنها مطرح شد، این بار بانک مرکزی ایران و سایر بانک هایی را که در انجام مبادلات تجاری با خارج در ارتباط بودند، مورد تحریم قرار داده اند. از آنجایی که این بانک ها مسیر انجام واردات کالا به ایران محسوب می شوند، اکنون واردات کالاهای اساسی به کشور، اگر نگوئیم غیر ممکن، اما بسیار سخت شده است، حتی کالاهایی که هیچ ارتباطی به فعالیت های نظامی، صنعت نفت و فعالیت های هسته ای ندارند. در واقع، این همان تحریمی است که در دهه ۱۹۹۰ علیه عراق اعمال شد، اما با پوششی بشر دوستانه تر.

بر اساس گزارش الجزیره انگلیسی، یکی از بخش هایی که تاثیر زیادی از تحریم ها پذیرفته، بخش واردات دارو است. هرچند بخش عمده ای از داروهای مورد نیاز بیماران در داخل ایران تولید می شود، اما برخی از داروها که تولید آنها به فن آوری بسیار پیشرفته ای نیاز دارد و برای بیماران مبتلا به بیماری های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند، از خارج وارد می شوند. در نتیجه باید سالیانه مقدار زیادی دارو وارد ایران شود تا بتواند پاسخگوی نیاز بیمارانی باشد که با بیماری هایی همچون امراض خونی، ایدز و غیره مواجه هستند. بر اساس برآوردهای انجام شده، در حال حاضر حدود ۶ میلیون بیمار از تاثیرات تحریم ها علیه ایران در زمینه واردات و تولید دارو، رنج می برند.

الجزیره افزود: این مسئله صدای اعتراض بسیاری از متخصصان سلامت را در ایران بلند کرده است. انجمن حمایت از بیماران هموفیلی ایران اخیرا به فدراسیون جهانی هموفیلی اعلام کرده که زندگی ده ها هزار کودک ایرانی به دلیل عدم وجود داروهای مورد نیاز که به دلیل اعمال تحریم های غرب علیه ایران به وجود آمده، در خطر است. در نامه ای که این انجمن به فدراسیون جهانی هموفیلی ارسال کرده، با بیان اینکه این انجمن نهادی غیر سیاسی است که از ۴۵ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران «غیر انسانی و غیر اخلاقی» توصیف شده و از سازمان های بین المللی تقاضای کمک شده است. بر اساس برخی از گزارش های ارسالی از داخل ایران، اعمال جراحی شماری از بیماران هموفیلی به دلیل عدم وجود دارو متوقف شده است.

این گزارش در ادامه تاکید کرد: افکار عمومی جامعه جهانی باید بداند که مسیری که دولت آمریکا و متحدانش در قبال مردم و دولت ایران در پیش گرفته اند تفاوت چندانی با تحریم های غرب علیه عراق در دهه ۱۹۹۰ ندارد. بر اساس برآوردهای یونیسف، تحریم ها علیه عراق موجب مرگ ۵۰۰ هزار کودک عراقی شده است.

الجزیره انگلیسی در پایان تصریح کرد: هرچند ارائه توصیه های بشردوستانه و اخلاقی به دولت باراک اوباما بی فایده به نظر می رسد، اما با توجه به سابقه سیاه دخالت و دست اندازی دولت آمریکا در ایران، کاملا واضح است که تبعات چنین تحریم های کورکورانه ای نه تنها ملت ایران را در مقابل دولت این کشور قرار نخواهد داد، بلکه می تواند حس نفرت به آمریکا را در میان مردم این کشور که در یکی از حساس ترین نقاط جهان واقع شده اند، بیش از پیش تقویت کند و این احساسات را در بین سایر ملت های منطقه نیز تقویت نماید.