به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، محمد براتی گودرزی در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: ‌ در کل کشور ۸۳۳ کارخانه لبنی فعالیت داشتند که طی دو سال گذشته تعداد آنها به حدود ۵۰۰ کارخانه رسیده است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی همچنین گفت: در استان آذربایجان شرقی نیز ۶۸ واحد تولیدی لبنی به حدود ۴۰ واحد رسیده است.

وی در خصوص دلیل کاهش تعداد کارخانه‌های تولیدکننده لبنی گفت: بعد از حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت شیرخام و نیز افزایش هزینه‌های کارخانه‌های لبنی تولید برای این کارخانه‌ها سودآوری نداشت.

گودرزی گفت: ‌ در حال حاضر کارخانه‌های لبنی کشور با حداقل سود حدود یک الی دو درصد فعالیت می‌کنند و در حاشیه زیاندهی هستند.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه میزان تولید شیرخام و جذب از سوی کارخانه‌ها نیز کاهش یافته است، گفت: در شرکت پگاه آذربایجان شرقی قبلاً روزانه ۳۰۰ تن شیرخام جذب می‌شد که در حال حاضر به ۲۲۰ تن در روز کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: به رغم اینگونه مشکلات شرکت پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی ماهانه محصولات لبنی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و آذربایجان صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی افزود: طبق برنامه قرار است محصول صادراتی این شرکت ۱۰ درصد کل فروش باشد.

گودرزی گفت: محصولات صادراتی عمدتاً ماست، دوغ، پنیر، شیرهای استریل، شیرخشک و آب پنیر است.

وی در خصوص چالش‌های موجود تولید شیر در استان گفت: تولید شیرخام در این استان عموماً سنتی و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد آن صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی افزود: تولید به این روش مشکلات زیادی را در خصوص برنامه‌ریزی و عرضه یکنواخت در طول سال ایجاد می‌کند.

گودرزی گفت: در دامداری‌های سنتی فصل زایش دام‌ها تولید شیر کاهش و قیمت آن در بازار نوسان پیدا می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: ‌ حذف یارانه و عدم حمایت دولت از بخش تولید نیز توجیه اقتصادی صنایع لبنی را بسیار پایین آورده است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی گفت: ‌ پرداخت نقدی برای دامداران نیز به کاهش بیشتر نقدینگی صنایع لبنی دامن زده و از سوی دیگر هزینه‌های کارخانه‌ها بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی لازم برای شرکت پگاه آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است، گفت: در شش ماه اول سال سود این شرکت تنها ۲.۵ درصد بوده است.

گودرزی همچنین گفت: کاهش تولید شیر خام نیز از یکسو و افزایش هزینه‌ کارخانه‌های لبنی از سوی دیگر قیمت تمام شده تولید را به شدت بالا آورده است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی گفت: ‌ سییستم بانکی نیز سخت‌گیری‌های زیادی را در پرداخت تسهیلات دارد و به رغم اینکه مصوبات زیادی برای پرداخت تسهیلات به صنایع لبنی وجود دارد اما همچنان عملی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورت پرداخت تسهیلات نیز با کارمزد ۱۷ الی ۲۲ درصد اعمال می‌شود که هیچ صرفه‌ اقتصادی ندارد.

گودرزی همچنین از کاهش سرانه مصرف شیر در کشور خبر داد و گفت: در حالی که سرانه مصرف در کشور کمتر از ۹۰ کیلوگرم است اما در کشورهای پیشرفته این میزان حتی به ۵۰۰ کیلوگرم هم می‌رسند.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی از عدم اختصاص یارانه انرژی به بخش صنعت خبر داد و گفت: این مسئله افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده تولید را سبب شده است.

وی گفت: جوایز صادراتی نیز داده نمیشود، به رغم اینکه بازار مناسب در منطقه برای صادرات محصولات لبنی وجود دارد اما حمایتی از سوی دولت انجام نمیشود.