به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، بحثاختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس در چند ماه گذشته بسیار داغ شده است. در حالی که در ابتدا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس را تکذیب کرد اما سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد که در ماههای ابتدایی سال ارز مرجع به واردات بسیاری از کالاها و از جمله خودروهای لوکس اختصاص یافته است.

از میزان ارز مرجع اختصاص یافته به واردات خودروهای لوکس آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست اما آمار گمرک ایران حاکی از واردات بیش از ۲۳ هزار دستگاه خودروی سواری لوکس به کشور در هفت ماه نخست امسال است که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری و در شرایطی که کشور با محدودیتهای ارزی شدیدی روبرو شده حدود ۴۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است.

اما موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع آنقدر داغ بوده که حتی پای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به این ماجرا باز شده است. مرضیه وحید دستجردی درباره این‌که گفته می‌شود ارز مرجع اختصاص یافته برای واردات دارو به واردات خودروهای لوکس داده شد، گفته " ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است! "

وی عنوان کرده " ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکتهای واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی شش ماه گذشته انجام دادیم اما موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است. "

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به تازگی با اعلام این که در هفت ماهه امسال تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شد، گفته بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده ذخیره داشته باشند، اما براساس گزارشهای سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از ۲.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است.

مقایسه‌ای بین آمار واردات دارو و خودروهای لوکس شاید بتواند به یافتن محل مصرف ارز دارو کمک کند.

براساس آمار گمرک ایران در هفت ماه نخست امسال وزن و ارزش داروهای خرده‌فروشی فاقد تولید داخل به ترتیب به ۲۳۹۰ تن و ۳۹۳ میلیون دلار رسید. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۱۳.۳ و ۱۷.۳ درصد کاهش یافته است.

اما واردات داروهای فاقد تولید داخل در حالی طی هفت ماهه نخست سال جاری کاهش یافته که در همین مدت واردات خودروهای لوکس از نظر تعدادی، وزنی و ارزشی به ترتیب معادل ۱۳.۳، ۱۳.۷ و ۲۰.۲ درصد افزایش یافته است. در این مدت زمان بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروی سواری لوکس به وزن ۳۸ هزار تن و ارزش ۵۲۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

به این ترتیب در هفت ماهه امسال در حالی بسیاری از بیماران کشور به واردات داروهای فاقد تولید داخل به شدت نیاز داشتند که در همین مدت عدهای سرمایهدار با استفاده از ارز مرجع اقدام به واردات خودروهایی کردند که در نهایت کمتر از پنج درصد جامعه ایران سوار آنها میشوند.