تاثیر تحریم ها بر استانداردهای گردشگری ایران
افکارنیوز گروه اقتصادی:

سابقه تحریم ها در کشور ایران آن قدر به سابقه حکومت نزدیک است که گویی تحریم ها هم زاد حکومت جمهوری اسلامی است. ناظر بیرونی با ره گیری تحریم ها ی ریز و درشت غرب چنین در خواهد یافت که کشور ایران همواره تحریم بوده و هست.
مصاحبه پیش رو در پی نگاهی گذرا بر تحریم های و تاثیرات آن بر استانداردهای اقتصادی، از آقای سعید ورودی نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز - مجری ساخت مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید پدیده شاندیز - تهیه شده است.
آیا با وجود تحریم ها فرصت های شغلی در کشور از بین می رود؟
وقتی انسان در تنگنا باشد فکرش بیشتر به کار می افتد تا مشکلات خود را حل کند. تحریم ها برای کشور محدودیت ایجاد نکرده است بلکه در پی این تحریم ها همگان به تکاپو افتادند تا راه های دیگری را پیدا کنند که گردش چرخ های اقتصادی کشور مختل نشود و این سبب شد که استفاده از توان مندی های داخلی به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
در این که تحریم ها باعثافزایش هزینه ها شده شکی نیست اما درمقابل تولید در داخل صورت می پذیرد و این باعثنهادینه شدن توان مندی های داخلی شده است.
با توجه به این که مجموعه پدیده شاندیز در توسعه صنعت گردشگری گام بزرگی در کشور برداشته است، آیا تحریم ها درپیشبرد اهداف این مجموعه خللی ایجاد کرده است؟
زمانی که صحبت از تحریم می شود معمولا بخش های دولتی تحریم می شوند. اگر فعالیت های بخش خصوصی به معنای واقعی اجرا شود تحریم ها تاثیر کم تری خواهند داشت و شرکت ها راحت تر می توانند برای بی اثر کردن تحریم هر گونه تصمیمی بگیرند و از توان مندی های خود استفاده کرده و تحریم را خنثی کنند.
ورودی افزود: بخش خصوصی به خوبی می تواند اثر تحریم را کم کند وقتی فرصت وجود داشته باشد پروژه ها مجبورند فعال شوند. اما در مورد پروژه پدیده شاندیز تا به امروز توانسته ایم آرمان هایی را که مد نظر داشته ایم را شکوفا کنیم لذا برای حفظ حیاتمان باید تلاش کنیم، تحریم به تمام بدنه های کشور تلنگری زده که ما توان مندی هایمان را با قدرت به کار بگیریم.
تحریم ها توانسته فرصت های شغلی جدید برای کشور ایجاد کند؟
معمولا در کشورها وقتی می خواهند صنعتی را توسعه دهند امتیازاتی داده می شود تا افراد تشویق شوند و سرمایه گذاری کنند که راه های تشویقی شامل: تشویق مالی، تسهیلات بانکی، تخفیف مالیاتی و استخدام نیروهای متخصص است. در حال حاضر تمایل به سرمایه گذاری در صنعت گردش گری در کشور افزایش یافته است.
وی گفت: اشتغال زایی به معنای واقعی یعنی را ه اندازی و توسعه صنایع که می تواند هزاران شغل ایجاد کند که به صورت زنجیره به هم پیوسته و متصل است.
ورودی با اشاره به فرصت های شغلی ایجاد شده توسط شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیزعنوان کرد: در این پروژه برای بیش از ۶ هزار نفر شغل ایجاد شده که چنان چه هر فرد به طور متوسط سرپرست ۴خانوا ر در نظر گرفته شود در مجموع قریب به بیش از ۲۵ هزار نفر از خانواده بزرگ پدیده امرارو معاش می نمایند و این فرصت شغلی جدید ی بود که در آستانه تحمیل تحریم ها انجام شد.
توسعه صنعت گردشگری در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله ایران باید تا سال ۲۰۲۵ پذیرای ۲۰ میلیون گردش گر باشد. تعداد گردش گران وارد شده به کشور با نرخ ۲۰% از رقم یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۰۰ نفر در سال ۲۰۰۶ حدود ۳ و نیم میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و نشان دهنده توسعه صحیح صنعت گردش گری در ایران است.
همانگونه که می دانید سهم بالایی از اقتصاد ایران بعد از تجارت بین المللی از صنعت گردش گری به دست می آید و این صنعت کلیدی ترین صنعت در اقتصاد ایران به حساب می آید.
با توجه به تحریم های موجود در کشور دغدغه های ذهنی برای هزاران خریدار سهام پدیده شاندیز ایجاد شده است که آیا روند ساخت وساز مجموعه متوقف می شود یا ادامه خواهد داشت؟
مجموعه شهر رویایی پدیده اینک در حال احداثاست و ما در این مسیر پر افتخار از صنایع و کارخانه جات تولیدی در جای جای ایران بهره برده ایم و در سال تولید ملی و حمایت از کسب وکار ایرانی گام به گام در تحقق شهر رویایی پدیده پیش می رویم.
علی رغم مشکلات و تنگناهای اقتصادی موجود، مجموعه توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز در زمان بندی مشخص شده پروژه را به پایان می رساند و هیچ گونه تاثیری در پیشرفت فیزیکی پروژه نخواهد گذاشت زیرا مجموعه از ذخایری که چندین ماه پیش تهیه نموده است استفاده کرده و هیچ نگرانی در خصوص کاهش و یا اتمام مصالح پروژه وجود ندارد.
وی همچنین خاطر نشان کرد ملاک و معیار افزایش قیمت سهام در شرکت توسعه بین المللی صنعت گردش گری پدیده شاندیز صرفا ارزش افزوده و درصد پیشرفت فیزیکی پروژه است.
ورودی با بیان اینکه مرکز توسعه بین المللی پدیده شاندیز تمام تلاش خود را برای توسعه هر چه بهتر صنعت گردشگری به کار گرفته است افزود: عملیات احداث شهر رویایی پروژه ایست که علاوه بر جذب سرمایه های داخلی و خارجی به واسطه حضور ده ها میلیون مسافر درسال در زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی کسب وکار در زمان تحریم های وارده در منطقه نقش به سزایی دارد و امیدوار هستیم این اشتغال زایی راه کاری برای مقابله با تحریم باشد.