سرگردانی ۳۵۰هزار میلیارد تومان سرمایه

به گزارش افکار نیوزبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مؤید حسینی صدر در حاشیه نخستین کنفرانس سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی، با بیان این مطلب گفت: وقتی یک محصول به صورت انحصاری عرضه شود، تحمیل قیمت را به دنبال دارد به طوری که درحال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد مشکل واحدهای تولیدی تحمیلی است.

وی با بیان اینکه بقیه مشکلات واحدهای تولیدی به دلیل سوء استفاده برخی افراد ایجاد شده است، افزود: سودجویی‌های کلانی انجام شده به طوری که نه دولت سود برده و نه تولیدکننده بلکه تنها دلالان از این سودجویی ها سود برده اند.

این عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم، با اشاره به افزایش ۴ برابری برخی محصولات پتروشیمی در طی یک سال اخیر، اظهار داشت: اقتصاد صنایع وابسته به محصولات پتروشیمی به شدت تحت تأثیر افزایش قیمت این محصولات بوده اند و گاهی قیمت مواد اولیه آنها به ۴ برابر قبل رسیده است.

حسینی صدر با بیان اینکه صادرات مواد خام بدون تبدیل به محصولات نهایی ظلم است، خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری واحدهای کوچک در صنایع تکمیلی به درستی معرفی شده و روندی در پیش گرفته شود تا سوددهی از دلالی به تولید منتقل شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هدایت نقدینگی جامعه را به سمت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی راهکاری موثر در جذب سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد که به هر طرف می‌رود شوک اقتصادی به دنبال دارد که می توان از این سرمایه سرگردان در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بهره گرفت.

حسینی صدر با تاکید براینکه مشورت‌های فنی و ارتقاء دانش در تولید جا نیفتاده و دولت کمتر مشورت فنی ارائه می‌دهد گفت: آفت های دیگری نیز در تولید داریم، به طوریکه تورم باعثبلاتکلیفی سرمایه‌گذار شده است و در ارائه تسهیلات بانکی تفاوتی بین دلال و تولید‌کننده وجود ندارد.

نماينده مردم در مجلس نهم مشکلات تنظيم بازار، دلال بازي ها و نوسانات نرخ ارز را از ديگر آفت هاي توليد برشمرد و گفت: سلامت اداري و سلامت سيستم بانکي رضايتبخش نيست و مشکلات زيادي براي توليد ايجاد ميکند.