تخصیص ارز مرجع یارانه‌ای به کالاهای ضروری

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، محمدمهدی رییس زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران در مورد کاهش تعرفه واردات کالا به نصف اظهار کرد: کاهش تعرفه‌ها از اول آذر ماه اجرایی شده و به نصف کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که تغییر مبنای تعرفه‌ها از ارز مرجع به مبادله‌ای هدفی گویا درحرکت به سمت نظام تک نرخی شدن ارز است تصریح کرد: این موضوع باید در حالی که دولت در حال تنظیم بودجه سال آینده است به صورت قانونی پیش بینی شود.

وی افزود: البته در قانون مقررات صادرات و واردات کمیسیون ماده یک را داریم که باید در راستای تغییر تعرفه‌ها تشکیل شود که هنوز متاسفانه برای کاهش تعرفه واردات این کمیسیون تشکیل نشده است.

وی با تاکید بر این‌که باید فعالان اقتصادی تاثیر تغییر تعرفه‌ها را در قیمت تمام شده کالا مدنظر قرار دهند، اظهار کرد: به طور قطع تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای روی قیمت‌ها تاثیرگذار است. از این رو این کار باید با اعلام قبلی و با سرعت کمتری اجرایی می‌شد.

رییس‌زاده اظهار کرد: بهترین زمان برای کاهش تعرفه‌ها در هنگام تدوین قوانین مقررات صادرات و واردات سالانه بوده است که هر ساله در بهمن ماه مورد بحثقرار می گیرد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران در پایان با تاکید بر این‌که این اقدام اگر در راستای تک نرخی شدن ارز باشد‌ بسیار حرکت مثبتی است تصریح کرد: ولی حرکت به سمت تک نرخی شدن تنها با کاهش تعرفه‌ها عملی نمی شود. این بخش نامه به تنهایی کافی نیست و ما باید ارز مبادله‌ای و آزاد را به سمت تک نرخی شدن حرکت دهیم.

پیش از این رییس کل گمرک ایران از تغییر نرخ ارز مرجع در گمرک برای محاسبه عوارض کالاهای وارداتی و همچنین ابلاغ کاهش ۴۵ و ۵۰ درصد تعرفه واردات کالاهای وارداتی و اجرای آن از ابتدای آذر خبر داده بود.

بر این اساس ماخذ تعرفه واردات اولویتهای اول و دوم ۵۰ درصد کاهش یافته و تعرفه واردات سایر کالاها نیز تا ۴۵ درصد کاهش یافت.