به گزارش افکار، داخلي سازي قطعات با هدف کاهش وابستگی و ارزبري محصولات، توسط شركت طراحي و تامين قطعات ايران خودرو(ساپكو ) و زنجيره قطعه سازان همكار به اجرا در آمده است.

این گزارش حاکی است در نتیجه تسریع این روند، پلاتفرم برق ۲۰۶ ساخت داخل طراحی و در نمایشگاه قطعات امسال به نمایش در آمده است. این پلتفرم در بردارنده نودهای مولتی پلکس بوده و درفاز بعدی سیستم های ای. بی. اس. و ایربگ نیز به آن وصل می شود. در حال حاضر رانا با این پلتفرم تولید می شود و برخی از فیچرهای آن در دنا و در سمند نیز به کار می رود. این پلاتفرم از نظر فناوری از پلاتفرم خارجی آن پیشرفته تر است.

سپرها، چراغ های جلو و عقب، دستگیره ها، درب موتور و صندوق عقب دنا به صورت نمونه تولید انبوه در نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو به نمایش در آمده و در صورت تامین منابع مالی تا بهمن ماه تولید انبوه آن آغاز می شود. داشبورد، قاب ستون ها و رودری های دنا جدید و برای اولین بار دستگیره کشویی در داخل کشور با دنا طراحی و تولید شده است.

کنسول پارس جدید نیز از دیگر مجموعه هایی است که در هفتمین نمایشگاه بین المللی قطعات به نمایش گذاشته شده و علاوه بر برق ای. سی. قابل کنترل، از سیستم پخش جدید، جی. پی. اس.، جلوآمپر جدید و فرمان مولتی فانکشن برخوردار است. سیستم هواساز برای سرنشینان عقب از کنسول عقب از دیگر ویژگی های کنسول پارس سال است که برای کاهش هزینه های تولید، جنس داشبورد آن هاردتاچ و دارای دوایربگ است.

ساپکو به منظور افزایش دوام و کیفیت قطعات، نانو ذرات را در تولید قطعات توسعه داده است. فن رادیاتور، چراغ های جلو و عقب، پروانه، قالپاق، کربن کنیستر، باک بنزین، میل بادامک، لوله سوخت، قاب چراغ عقب، کاسه چرخ، لنت ترمز، کاتالیست کانورتور، گاز کولر به صورت آر ۱۲ که مواد اولیه آن در داخل کشور موجود است، از جمله قطعاتی هستند که با استفاده از فناوری نانو در ساپکو تولید شده و در نمایشگاه قطعات خودرو به نمایش در آمده است. به این موارد باید رفلکتور سمند، پلی آمید ۴۰۵، روکش صندلی سمند، امبر چراغ سمند، فنر ۴۰۵، ضربه گیر داخل در جلو ۲۰۶ و رودری سورن را نیز افزود.

نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرویی هر سال با حضور گسترده سازندگان زنجیره تامین ایران خودرو برگزار می شود. سال گذشته این نمایشگاه بر فرایندهای تحقیق و توسعه وارتقای این بخش در سازندگان ایران خودرو تمرکز داشت و امسال به عنوان پیامد همان رویکرد، بر تامین داخل تمرکز دارد که نتیجه در پیش گرفتن رویکرد مدیریت زنجیره تکوین توسط ساپکو است. بر اساس این رویکرد، ساپکو زنجیره تکوین و تحقیق و توسعه سازندگان را نیز مدیریت می کند. در فرایند تکوین ساپکو، سازنده ها موظفند تمام فناوری های روز جهان را رصد کنند، چرا که در پروژه های جدید از آخرین فناوری ها استفاده شده و مالتی پلکس ساخت داخل از مالتی پلکس پژو بسیار پیشرفته تر است.

پروتکل تکوین ساپکو با هدف بومی سازی طراحی و تکوین محصول در کوتاه ترین زمان وبا قیمت رقابتی، شکل گرفت. به دلیل پیش بینی تشدید تحریم ها و سازوکار آن ها، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در سازندگان موضوع پروتکل تکوین ساپکو قرار گرفت و در نتیجه اجرای آن، امروز صد قطعه ساز دارای واحدهای تحقیق و توسعه آدیت شده هستند و رتبه دریافت کرده اند.

گزارش ایکوپرس می افزاید: در نمایشگاه بین المللی قطعات ومجموعه های خودروی امسال(ساپکو) موتور ملی دیزل را نیز به عنوان یکی از دستاوردهای بومی سازی طراحی وتامین به نمایش گذاشته است.

طراحی این موتور توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با همکاری شرکت ای. وی. ال. انجام و تا به حال نمونه های از آن تولید شده که در حال انجام آزمون های مختلف خستگی و طول عمر است. بعد از فرایند تست و صحه گذاری نقشه های فاز ابزارسازی که توسط ایپکو منتشر شده، با سازندگان قطعات موتور دیزل قرارداد بسته می شود.

نمایشگاه هفتم قطعات و مجموعه های خودرویی از نهم آذر به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شده و ساپکو همراه با زنجیره تامین ایران خودرو در سالن خلیج فارس این نمایشگاه حضور دارند.

شركت هاي گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، ايتراك، ايساكو، مهركام پارس، صنايع ريخته گري ايران خودرو و محورسازان از جمله شركت هاي تحت پوشش ايران خودرو هستند كه در اين نمايشگاه حضور دارند.