واگذاری تمام لکوموتیو‌های کشور تا سال پایان ۹۲

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، عبدالعلی صاحب‌محمدی اظهار داشت: هر جامعه‌ای برای توسعه نیازمند گسترش زیرساخت‌های خود است و توسعه حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی هر کشور، رشد تولید ناخالص داخلی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در این میان حمل و نقل ریلی با هدف توسعه‌ای خطوط و ناوگان و نیز مشارکت بخش خصوصی در گسترش صنعت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها، در حال پیشروی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود ۱۰ دستگاه لکوموتیو ایرانی به ناوگان کشش ریلی در هفته جاری، در خصوص ورود ریل‌باس‌ها به ناوگان ریلی کشور نیز اظهار داشت: هم‌اکنون صندلی ریل‌باس‌ها در مرحله ترخیص از گمرک قرار دارد.

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه قطارها در ایریکو ساخته و آماده شده است، اضافه کرد: ‌ هم‌اکنون ۶ رام قطار تکمیل شده و تنها منتظر ورود و ترخیص صندلی‌ها است که امیدواریم به زودی اولین دستگاه از ریل‌باس‌ها وارد ناوگان شود و سپس بقیه ریل‌باس‌ها به تدریج وارد ناوگان خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین در عین حال مذاکراتی در این‌باره با شرکت‌‌ کره‌ای داشته‌ایم تا این روند تولید به صورت زنجیره‌ای ادامه یابد.

* تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری و اجرای مطلوب قانون اصل ۴۴

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه‌ بهره‌وری در راه‌آهن نسبت به گذشته ارتقاء یافته است، اظهار داشت: در راستای اجرای قانون اصل ۴۴ در واگذاری لکوموتیو و واگن مطلوب عمل کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در ابتدای ماده ۱۴۸ برنامه پنجم آمده است به دولت اجازه داده می‌شود با هدف توسعه صنعت ریلی و تفکیک وظایف حاکمیتی و وظایف تصدی‌گری، نسبت به اصلاح ساختار ‌و اساسنامه راه‌آهن اقدام کنند و به منظور تحقق این امر، هر دو بخش خصوصی و دولتی فعال باشند.

مدیر عامل راه‌آهن تصریح کرد: هم‌اکنون راه‌آهن به سمت چابک شدن گام بر می‌دارد تا وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری جدا شده و ناوگان توسط بخش خصوصی اداره شود.

* واگذاری تمام لکوموتیو‌ها به بخش خصوصی تا یک سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون راه‌آهن هیچ واگن مسافری ندارد و کل مسافر ریلی کشور توسط بخش خصوصی جابه‌جا می‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن با اشاره به اینکه با اتمام واگذاری‌های لکوموتیو‌های دولتی، شرکت راه‌آهن دیگر لکوموتیو و واگن نخواهد داشت، تصریح کرد: حداکثر طی یک سال آینده تمام لکوموتیوهای راه‌آهن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۷۴ ‌دستگاه لکوموتیو در ناوگان ریلی کشور فعال است که ۳۵۰ دستگاه ان دولتی و ۱۲۴ دستگاه دیگر، خصوصی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به حمایت راه‌آهن از بخش خصوصی، اظهار داشت: بخش خصوصی برای خرید واگن و لکوموتیو می‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی و وجوه اداره شده راه‌آهن استفاده کند.

* نگهداری تمامی خطوط ریلی توسط بخش خصوصی

صاحبمحمدی با بیان اینکه در واگذاری مدیریت و نگهداری خطوط راهآهن به دنبال ارتقای ظرفیت و کیفیت خطوط هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر شرکت راهآهن هیچ نقشی در نگهداری خطوط ندارد و خطوط توسط بخش خصوصی نگهداری میشود.