ایران در رتبه سومین کشور مصرف‌کننده گاز دنیا

به گزارش افکارنیوزبه نقل از جام جم آنلاین، شرکت نفتی ایتالیایی «انی» با انتشار آماری روز گذشته ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی با مصرف ۱۵۴‌میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب گاز، دارای رتبه سوم مصرف‌کنندگان گاز در جهان معرفی کرد.

براساس این گزارش، شرکت نفتی «انی» ایتالیا سومین شرکت نفتی بزرگ اروپاست که در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضع صنعت نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی پرداخته است.

طبق آمارهای بین‌المللی «انی» مصرف گاز در جهان در سال گذشته میلادی برابر با سه تریلیون و ۳۳۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مکعب برآورد شده که ۲.۵ درصد افزایش نسبت به سال۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: آمریکا با مصرف ۶۸۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب گاز رتبه نخست، روسیه با ۴۶۴ میلیارد و ۸۸۰ میلیون متر مکعب رتبه دوم و ایران با ۱۵۴ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب رتبه سوم مصرف‌کنندگان گاز را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد چین با مصرف ۱۳۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون، ژاپن با ۱۱۹‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون و کانادا با ۱۰۴ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب پس از ایران در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار دارند. این در حالی است که کشورهایی با آب و هوای سرد مانند کانادا، آلمان و انگلیس مصرف کمتری دارند.

براساس این گزارش، تولید گاز در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۰ از رشد ۳.۹درصدی برخوردار بوده که مجموعا طی ۱۰سال گذشته رشد ۸.۸ درصدی داشته است.

براساس این گزارش، تولید گاز ایران ۴.۵ درصد کل گاز جهان را تشکیل می‌دهد، اما به دلیل فزونی مصرف در داخل، میزان صادرات آن نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده گاز قابل توجه نیست، اما با این حال سال گذشته میلادی صادرات گاز ایران توانست آمار رشد ۱۰ درصدی را به خود اختصاص دهد و رتبه ۲۱ را در جهان کسب کند.

صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی رشد ۹.۹ درصدی داشته است.

این در حالی است که در مقابل واردات گاز ایران در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که نسبت به سال قبل از آن از رشد ۴۷.۷ درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، اکثر کارشناسان اقتصادی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که چنانچه شرایط عمومی اقتصاد کشور اجازه می‌داد و فشار تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران نبود مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید اجرا می‌شد تا با مکانیسم قیمتی برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله مصرف گاز به‌خوبی اجرا شود.

اما به دلیل شرایط خاص کشور، مجلس در اجرا نشدن مرحله دوم قانون هدفمندی اتفاق‌نظر دارد به طوری که دو هفته قبل طی مصوبه‌ای، دولت را از اجرای مرحله دوم این قانون منع کرد.

براساس این گزارش، اصلی‌ترین هدف قانون هدفمندی یارانه‌ها کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف به شمار می‌رود.

این در حالی است که اجرای مرحله اول قانون تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت بویژه در بخش گاز به جا گذاشت به طوری که سال گذشته با وجود افزایش ۱۰ درصدی مشترکان گاز مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعب در روز کاهش داشت و در مقابل بخش صنعت نیز با رشد ۱۶.۸ درصدی مصرف مواجه شد.

به نظر می‌رسد به دلیل شرایط اقتصادی و اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی، افزایش قیمت‌ها تاثیر خود را از دست داده و آمارهای مصرف انرژی رو به فزونی است.

ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان در حال حاضر روزانه ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند که عموما صرف مصارف خانگی، تجاری، صنعت، کشاورزی و نیروگاه‌ها در داخل می‌شود.

آمارهای رسمی حکایت از اختصاص سهم ۶۹ درصدی مصرف گاز به بخش مصارف خانگی و تجاری دارد. طبق جدیدترین گزارش شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز در دهه اول آذرماه رشد ۲۱ درصدی داشته است و ۳۸۵.۵ میلیون متر مکعب از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است.

در این میان روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز نیز از ترکمنستان برای مصارف استان‌های شمالی و شمال‌شرقی کشور وارد می شود که هم‌اکنون این واردات به دلیل برخی اختلافات درباره نرخ گاز وارداتی قطع شده اما مذاکرات برای ازسرگیری آن همچنان ادامه دارد.

این گزارش می‌افزاید: میزان صادرات گاز ایران نیز روزانه ۳۲ میلیون متر مکعب است که با توجه به حجم ذخایر گازی ایران، سهم ناچیزی از بازارهای صادراتی گاز در جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین خریدار گاز ایران کشور ترکیه است که روزانه ۲۸ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران دریافت می‌کند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز روزانه دو تا پنج میلیون مترمکعب گاز از ایران خریداری می‌کنند که صادرات گاز به ارمنستان به صورت تهاتری و در ازای دریافت برق از این کشور انجام می‌شود.

پايين بودن قيمت، آلودگي كمتر نسبت به ساير سوختها، هزينه كمتر استخراج و پالايش آن نسبت به نفت و گرمازايي بالا، مصرفكنندگان گاز را به سمت استفاده از اين نوع انرژي ترغيب ميكند، با وجود اين مسوولان همواره به مشتركان نسبت به افزايش مصرف هشدار ميدهند و مردم را به رعايت صرفهجويي در مصرف گاز توصيه ميكنند.