به گزارش افکارنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، دلالان وام در این باره می‌گویند پرداخت اقساط وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی برای متقاضیان جدید مسکن مشکل شده به طوری که اقساط ماهانه حداکثر ۴۰۰ هزار تومان در وام‌های ۲۰ و ۳۰ میلیونی، خرید این وام‌ها را با استقبال روبه‌رو کرده است.

دلالان وام بانکی به اعلام کردند:
تغییر ذائقه بانکی خریداران مسکن
رونق استفاده از وام‌های کم‌حجم به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط میلیونی
گروه مسکن - بهشاد بهرامی: بازار غیررسمی مبادله وام خرید مسکن چند سالی است در پی اعمال ممنوعیت پرداخت تسهیلات بزرگ ملکی توسط بانک‌ها، به وجود آمده طوری که دلالان با ارتباط‌هایی که بین متقاضی خرید مسکن و سیستم بانکی برقرار کرده‌اند قادرند متناسب با خواسته خریدار، معادل ۷۰درصد ارزش ملک بدون محدودیت ریالی، برای متقاضی وام جور کنند.
اما در این بازار هم‌اکنون تقاضا فقط به سمت وامی متمرکز شده که در شرایط طبیعی هم سیستم بانکی قادر است آن را پرداخت کند.

گزارش از جزئیات تحولات تازه در بازار خرید و فروش وام مسکن حاکی است: متقاضیان از آنجا که توان پرداخت اقساط چندمیلیونی وام‌های بزرگ خرید مسکن را ندارند، میل پیدا کرده‌اند از همان وام ۲۰ میلیونی بانک‌مسکن که به صورت رسمی نیز ارائه می‌شود استفاده کنند.

همچنین تسهیلات ۳۰ میلیونی خرید مسکن نیز در اولویت بعدی متقاضیان است به طوری که وام‌های بیش از ۵۰ میلیون تومان در شرایط کنونی با استقبال سرد بازار روبه‌رو است.
آنطور که دلالان بازار وام مسکن می‌گویند، حداکثر قدرت متقاضیان برای پرداخت اقساط وام خرید مسکن کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است که این میزان توان مانع دستیابی به تسهیلات ۱۰۰ میلیونی شده است.

با ورود نشانه‌هایی از رونق در بازار خرید و فروش مسکن، بازار مبادله وام مسکن نیز برای همسویی با آن به سمت تحرکات تازه‌ای روی آورده است.
در حالی که از آغاز سال جاری تاکنون بازار مسکن شاهد رکود معاملات بوده اما با آرام گرفتن نسبی بازار ارز و سکه در چند هفته گذشته، ‌اندکی رونق به سمت بازار خرید و فروش مسکن بازگشته است و به دنبال آن متقاضیان خرید برای ورود به این بازار به دریافت وام مسکن گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند.

اما برخلاف دوره‌های پیشین که متقاضیان خرید مسکن بیشتر به دریافت وام‌های کلان از بانک‌های خصوصی علاقه نشان می‌دادند در چند ماه گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید گزینه انتخابی متقاضیان وام مسکن، وام‌های ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی بانک مسکن بوده است. اگر چه برخی از مشاوران وام مسکن هنوز هم تنوع ارائه رقم‌های مختلف وام مسکن را در بنگاه خود برای مشتریان حفظ کرده‌اند اما آن را مخصوص متقاضیان رده بالا عنوان می‌کنند که قادر به پرداخت اقساط ماهانه چند میلیونی آن هستند.

وام کم حجم گزینه اول خریدار!
به گزارش «دنیای اقتصاد» مشاوران بازار دلالی غیررسمی وام مسکن با اعلام بازگشت رونق نسبی به بازار مبادله وام از افزایش تقاضا برای وام‌های کم حجم تر خبر می‌دهند و می‌گویند: درست است که وضعیت خرید و فروش وام مثل دوره‌های گذشته رونق ندارد، اما از رکود ماه‌های ابتدایی سال خارج شده است طوری که بر عکس دو فصل اول سال جاری شاهد انجام حجم قابل توجهی معامله وام در روز هستیم و به تعبیری دیگر می‌توان گفت تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن نسبت به اوایل سال به‌طور محسوس بیشتر شده است.

مشاوران وام مسکن، تقاضا برای وام‌های ۲۰ میلیون تومانی را بیشترین نوع وام مورد درخواست متقاضیان عنوان می‌کنند و معتقدند: با وجود آنکه هنوز هم امکان دریافت وام خرید مسکن با ارقامی بالای ۱۰۰ میلیون تومان از طریق بانک‌های خصوصی وجود دارد، اما بیشتر متقاضیان خرید خانه‌های مصرفی به دنبال وام ۲۰ میلیون تومانی هستند تا قادر به پرداخت اقساط آنها باشند.
به گفته مشاوران ارائه خدمات وام مسکن وام‌های با قیمت بالاتر تنها میان مدیران و افرادی که دارای درآمد بالا هستند طرفدار دارد؛ چرا که توان پرداخت اقساط ماهانه ۳ تا ۵ میلیونی برای اقشار متوسط وجود ندارد.

پیشنهاد دلالان وام
مشاوران ارائه وام مسکن با وجود آنکه خود از کاهش تقاضا و سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بانک‌های خصوصی برای خرید مسکن خبر می‌دهند، اما به دلیل بالا بودن میزان کارمزد آنها با ارائه راه‌های میانبر متقاضیان را به دریافت وام‌های گران قیمت تر ترغیب می‌کنند.
از سوی دیگر، برخی از معامله‌گران وام مسکن در صورت ارائه وام مسکن خود خواهان درصد بیشتری از وام به عنوان کارمزد نسبت به سال گذشته می‌شوند، طوری که در ازای ارائه وام ۳۰ میلیون تومانی مسکن جوانان خواهان دریافت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مبلغ وام به عنوان کارمزد هستند. این در حالی است که در این بازار، همین وام با قیمت ۳ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

تورم در بازار دلالی!
اما برخی از معامله گران بازار که مدعی دریافت وام‌های کلان خرید مسکن از سوی برخی از بانک‌های خصوصی هستند نسبت به چند ماه گذشته که بازار در شرایط رکود بوده است در مقابل ارائه فوری وام خواهان درصد بیشتری از وام به عنوان کارمزد می‌شوند. به طور مثال بسیاری از مشاوران با وعده تحویل یک ماهه، وام ۱۰۰ میلیون تومانی یکی از بانک‌ها که به صورت سه ساله با اقساط ماهانه چهار میلیون تومان و سود ۲۷ درصد ارائه می‌شود؛ ۲۷ درصد پورسانت دریافت می‌کند.