به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی که با موضوع «راه‌های برون‌رفت از شرایط اقتصادی موجود کشور» در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: عدالت برای ایجاد سلامت اهمیت زیادی دارد و جامعه سالم جامعه‌ای است که ظرفیتش بالا باشد و فوری ملتهب نشود و بتواند به سرعت آتش فتنه‌ها را خاموش کند تا انسان‌ها در آن زندگی آرامی داشته باشند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه‌ اگر بخواهیم به هدف‌هایمان برسیم باید منطق عادلانه‌ای داشته باشیم، گفت: من فکر می‌کنم بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناظر به فشارهای بیرونی و تحریم‌هاست زیرا دشمن و حتی خود اوباما هم تصریح کرده که ما تحریم‌های فلج‌کننده را اعمال می‌کنیم. دشمن خیلی روی تحریم ایران کار کرده و ابزار و سرمایه زیادی به کار گرفته است و این یک جنگ بزرگ و به تعیبری جنگ بین پهلوان‌هاست.

پورمحمدی گفت: نکته بعدی نوع تدابیر و رفتارهای ما در داخل کشور است که می‌تواند آثار تحریم‌ها را کم کرده یا اینکه برعکس عمل کند.

وی ادامه داد: یکسری عوامل و به‌ اصطلاح خرده بازیگر هستند که حاشیه‌نشین هستند و از فرصت‌ها سوء استفاده می‌کنند کما اینکه حتی وقتی در جایی زلزله می‌آید به مغازه‌ها و خانه‌های مردم حمله می‌کنند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما در اقدامات‌مان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اداری باید تدبیر کنیم و از این طریق می‌توانیم زهر تحریم‌ها را بگیریم و هم می‌شود طوری عمل کنیم که نتیجه عکس داشته باشد و تحریم‌ها اثر بیشتری داشته باشد.

پورمحمدی با طرح این سوال که آیا رفتار ما در جهت تشویق دشمن یا مایوس کردن آنها بوده است؟ اظهارکرد: متاسفانه تاکنون رفتار ما رفتار خوب و مناسبی نبوده است و البته در حال حاضر راهکارهایی برای این مساله اندیشیده می‌شود. مقام معظم رهبری نیز چند سال است که شعارهای اقتصادی برای سال‌ها انتخاب می‌کنند ولی ما عملا پیام این شعارها را درک نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: عناوین این شعارها باید در جریان زندگی و کارهای اداری ما جریان پیدا کند. حتی وقتی دشمن سال گذشته علنا اعلام کرد که مثلا سال آینده می‌خواهد تحریم‌هایی اعمال کند باز هم ما به زندگی عادی و بریز و بپاش خود ادامه دادیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مشکلاتی مانند اقتصاد غیرمولد، نرخ بهره‌وری پایین، اشتغال کم، سطح هزینه بالا، افزایش نقدینگی و تورم در شرایط تحریم آسیب‌های بیشتری می‌رساند و ما اگر بتوانیم در شرایط تحریم با مشکلات قبلی هم مبارزه کنیم موفق بوده‌ایم.

پورمحمدی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در عدم تابعیت بانک مرکزی از دیکته دولت‌ها، گفت: منطق اقتصادی را نباید تابع معادلات سیاسی و نگاه‌های مدیریت سیاسی قرار دهیم، متاسفانه علی‌رغم مشخص بودن نظرات رهبری، در این موضوع ما سیاسی برخورد کرده‌ایم.

وی نقدینگی و عدم شفافیت در حوزه‌های مالی را از مشکلات اقتصادی موجود دانست و اظهار کرد: در جامعه‌ای که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد اگر این نقدینگی، رفت و برگشت داشته باشد مشکلی نخواهد بود. ما رتبه زیر بیست را در بین اقتصادهای دنیا داریم و هر چند فاصله زیادی با آمریکا و اروپا داریم اما یک اقتصاد بزرگ هستیم که برای اداره آن باید از روش‌های نو بهره ببریم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: ما برای پیاده کردن طرح دولت الکترونیک نباید سال‌ها معطل بمانیم. سه هزار میلیارد تومان جابجا می‌شود و بانک مرکزی ما متوجه نمی‌شود در حالی که اگر در آمریکا یک دلار جابجا کنید بانک مرکزی آمریکا می‌فهمد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از اساتید که مشکل اقتصاد ایران را بهره نگرفتن از تکنولوژی روز دانست؟ گفت: به هر حال مدیریت استراتژیک و فناوری یکی از مشکلات ماست. مقام معظم رهبری هم در این زمینه دستوراتی داده‌اند و بعضی از زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: البته وقتی ما منابع را عادلانه توزیع نکنیم سهم واقعی بخش‌ها را به آنها اختصاص نداده‌ایم. ما در بعضی جاها که نیاز نیست ولی چون مردم کف می‌زنند و هورا می‌کشند هزینه می‌کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ما یک ابرقدرت تمدنی هستیم، گفت: وضع اقتصاد ما حدود شش دهم درصد است. ما حتی با یک درصد هم نمی‌توانیم تاثیری در اقتصاد دنیا داشته باشیم ولی وزن زیاد ما از قدرت فرهنگی و تمدنی ماست و این چیزی است که قابل حذف شدن نیست.

پورمحمدی تصریح کرد: اگر ما سهم علم و پژوهش را ندهیم معلوم است که به عدالت رفتار نکرده‌ایم. قرار بوده که ما سهم بودجه پژوهش را به سه درصد برسانیم که موفق نشدیم. البته واقعیت این است که در مباحثعلمی و تحقیقاتی در جاهایی که تمرکز کرده‌ایم و اراده مدیریتی ما فائق آمده حتی در زمینه‌ هایتک دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از اساتید که از تلاش برای اداره کشور با مدل اقتصاد اسلامی انتقاد کرد و پرسید آیا از نظر اسلامی، مدل خاصی برای اداره اقتصاد داریم یا خیر؟ گفت: چه کسی گفته که آن کسی که ادعای کاهش نرخ سود بانکی را مطرح کرده از منطق اسلامی این حرف را زده است؟ در کشوری که میانگین تورم ۱۸ درصد است اصلا ما با چه فرمولی می‌خواهیم مناسبات اقتصادی را تنظیم کنیم؟ فقهای ما روی این مساله نظرات مختلفی دارند از این رو اول باید بپرسیم چه کسی گفته اقتصاد ما اسلامی است که آن وقت ادعا کنیم وضع بد اقتصادی به خاطر تبعیت از فرمول‌های اقتصاد اسلامی است لذا این ادعا، ‌ ادعای ناروایی است.

پورمحمدی افزود: البته اگر ما استفاده از اقتصاد اسلامی را خوب طراحی کنیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد. الان بسیاری از اقتصاددانان برجسته دنیا نیز می‌گویند که راه‌حل مشکلات اقتصاد جهانی، اقتصاد اسلامی است ولی خود ما حتی از این اقتصاد در مدیریت خود به خوبی استفاده نکردیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شما کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید چکار می‌کنید که آحاد ملت احساس تبعیض نکنند؟ اظهار کرد: من صریحا اعلام نکرده‌ام که می‌خواهم کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم و البته این موضوع را نفی نمی‌کنم ولی در حال حاضر این مساله صددرصد نیست.

وی ادامه داد: در مورد اینکه چه کارهایی انجام خواهم داد هم شما می‌توانید بپرسید در زمانی که وزیر کشور بوده‌اید یا در حال حاضر که رییس سازمان بازرسی هستید چطور عمل می‌کنید. من به قوانین و نگاه کارشناسی سخت پایبندم و معتقدم این دو باید قرین یکدیگر باشند. البته این یک جواب نظری است. بخش دیگر این است که در رفتار من دیده شود که آیا اهل تبعیض هستم یا خیر؟ من در طول ۳۰ سال گذشته در هر کجا که بودم کمترین دوست و آشنا را در حوزه فعالیت خودم سر کار گذاشته‌ام. مثلا هر رییس دستگاه پنج درصد سهم گزینش استخدامی دارد و من در تمام دوران مدیریت خود از این پنج درصد استفاده نکردم.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی در رابطه با سهم قوه قضاییه در برون‌رفت از شرایط اقتصادی کشور، گفت: قوه قضاییه در برون‌رفت از شرایط موجود سهم تعیین‌کننده‌ای ندارد. البته قوه قضاییه در مبارزه با فساد سهم تعیین‌کننده‌ای دارد ولی این‌طور نیست که نقش مستقیمی در اقتصاد داشته باشد. البته ما بخش‌هایی در قوه قضاییه داریم که فعالیت‌شان در رشد اقتصادی موثر است. مثلا در سازمان ثبت که با اموال و دارایی‌های مردم سر وکار دارد اگر سوء استفاده‌ای صورت بگیرد این قضیه با فساد اقتصادی در ارتباط است ولی خود سازمان ثبت جای دادرسی نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتفاقاتی مانند انحلال سازمان مدیریت باعثنشد که مفاسد اقتصادی بیشتر شود؟ اظهار کرد: در سازمان مدیریت، تفکر برنامه‌گریزی خطرناک است وگرنه تغییر اسم و تشکیلات خیلی تفاوت ندارد اما مشکل در این است که ما برنامه‌گریز هستیم.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: من مدافع سفرهای استانی دولت بودم و در ۵۱ سفر استانی هم حضور داشتم اما همان موقع می‌گفتم که این مصوبات مشکل‌ساز است وگرنه سفر و آشنا شدن با مردم و مسئولین بد نیست.

وی اظهار کرد: مثلا ما در یک استان ۲۰۰ مصوبه داشتیم و باید در استان بعدی رکورد می‌زدیم و ۲۱۰ طرح را تصویب می‌کردیم و همین‌طور در سفرهای بعدی باید بالا می‌رفتیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد که احترام به قانون، محور توسعه اقتصادی و سیاسی است که البته در کنار آن باید اصول دیگری هم شکل گیرد.

در ادامه این نشست یکی از اساتید دانشگاه خواجه‌نصیر به جذب اقوام و خویشان مسئولین و افزایش سفرهای خارجی غیرضروری برخی افراد اشاره کرد که پورمحمدی در پاسخ گفت: آمارهای ما حکایت از زیادتر شدن سفرها ندارند ولی هنوز این امر وجود دارد. به هر حال اینکه آیا این سفرها لازم است یا خیر و اینکه اقدام‌ها بر اساس ضوابط بوده است یا خیر؟ باید مورد بررسی قرار گیرند.

پورمحمدی در پاسخ به اظهارات یکی از اساتید این دانشگاه که بر لزوم استفاده از هوش جوانان ایرانی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ تاکید کرد، گفت: واقعیت قضیه همین است. علیرغم بی‌تدبیری‌هایمان در خیلی زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم و نگرانی رقبای ما از این مساله است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: واقعیت این نیست که ما در مسائل اقتصادی نمی‌توانیم یا ابزار نداریم، بلکه ما واقعا نیروهای متخصصی داریم. شما ببینید الان باسوادترین و پولدارترین اقلیت‌ها در آمریکا، ایرانی‌ها هستند.

در ادامه یکی از اساتید دانشگاه به آمار ۲۰ هزار نفری تلفات جاده‌ها در سال اشاره کرد و پرسید آیا کاهش این تلفات نیازمند رعایت برخی استانداردها نیست؟ این استاد دانشگاه همچنین گفت که قوه قضاییه با ۱۳/۵ میلیون پرونده یک قوه تعطیل است و ظاهرا با ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی هنوز تنها کسی که باید پاسخگو باشد شهرام جزایری است.

پورمحمدی در پاسخ گفت: مثال خوبی زدید. آمار تلفات جاده‌ای در کشور حدود ۲۴ هزار نفر است. در سال ۸۳ که من در وزارت کشور بودم آمار تلفات ۳۲ هزار نفر بود که ما دیدیم خیلی فاجعه‌آمیز است، ۲۵۰ هزار مصدوم و چند میلیارد تومان هم خسارت مالی وجود داشت.

وی ادامه داد: من در وزارت کشور برنامه‌ای داشتم تا رقم تلفات را به ۱۵ هزار کاهش دهم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: خیلی کارهای مختلف باید اتفاق بیفتد تا این تلفات کاهش یابند ولی مشکل عمده‌ای وجود دارد و آن این است که حدود ۲۲ درصد مصدومین ما عابرین پیاده هستند که در عبور و مرور از خیابان بی‌انضباط هستند، ۲۷ درصد نیز موتورسواران هستند و ۳۰ درصد هم مربوط به جاده‌های نزدیک شهرهاست؛ یعنی کسانی که تا نزدیک شهر آمدند و با خواب‌آلودگی تصادف کردند.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت توجه به زیرساخت‌ها برای رعایت استانداردها گفت: فرهنگ، تعهد و قانون‌مداری از زیرساخت‌های عدالت که آسیب دیده‌اند. این‌طور نیست که ۱۳ میلیون پرونده دادگستری مربوط به معوقات بانکی کله‌گنده‌هاست زیرا اصلا بخش بزرگی از معوقات به عهده دولت است نه بخش خصوصی. ما با ایجاد نوسانات اقتصادی برخی افراد را به برنگرداندن پول تحریک کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: البته این امر به دلیل عدم حضور نمایندگان قوه قضاییه در ستاد مبارزه با مفاسد نبود بلکه اصلا قوه قضاییه در سنگر اصلی مبارزه با مفاسد است. قوه قضاییه و سازمان بازرسی در حل مشکلات نقش دارند ولی ما باید ببینیم که سهم این دو چقدر است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: ما باید بپذیریم که همه ما در مشکلاتی که در کشور ایجاد شده سهیم هستیم حالا ممکن است که سهم یکی بیشتر و دیگری کمتر باشد. البته سهم دولت بیشتر از بقیه است چون از اختیارات و قدرت بیشتری برخوردار است و اگر اصلاحات بخواهد انجام شود بیشترین اصلاحات باید در قوه مجریه صورت گیرد.

پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه که از بی‌ثباتی در مدیریت در بخش سرمایه انتقاد کرد و همچنین پرسید چرا باید با وجود این همه پیشرفت هنوز بخاری نفتی آتش بگیرد؟ گفت: این درست است که «سرمایه» ترسو و محتاط است و اگر در جایی امنیت نباشد فرار می‌کند. بخشی از برخوردها و اصطکاک‌های بین‌المللی ما آرمانی است و پای آنها هم ایستاده‌ایم ولی بخشی از موارد در نتیجه بی‌تدبیری‌ها و ضعف دیپلماسی است، یعنی بعضی وقت‌ها دیپلمات ما آنجا که باید آنطور هوشمندانه عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه فعالیت بازرگانی، دیپلماسی قوی می‌خواهد، اظهار کرد: ما دیپلماسی نداریم و می‌گوییم به خاطر مواضع انقلاب این اتفاقات افتاده است در حالی که اصلا این‌طور نیست. ما در جاهایی کارهای خوب و قوی انجام داده‌ایم و دشمن به محض اینکه مطلع شده آن را خراب کرده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: البته رفتار نامتعادل سیاسی و عدم آرامش اداری هم در برخی جاها خودتحریمی را ایجاد کرده است زیرا تا آرامش نباشد سرمایه نمی‌آید.

پورمحمدی با اشاره به اینکه پیشرفت ما در دوره زمانی خودمان خیلی زیاد بوده است، گفت: فرهنگ، بستر و زیرساخت‌های اجتماعی بسیار مهم هستند و این فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، ‌ سیاسی و اداری هم باید انجام گیرد.

وی در مورد انتخابات آینده ریاستجمهوری نیز گفت: باید تلاش کنیم فضای انتخابات فضای عاقلانه باشد چون انتخابات شور و هیجان میخواهد، ولی ما باید طوری طراحی کنیم که این هیجانات در خدمت عقلانیت باشد.