به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، علی جهاندیده، امروز طی نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار داشت: ایران بر سر چهار راه ترانزیتی و تجاری دنیا قرار دارد؛ ۲۴ مرز زمینی و ۱۱ بندر تجاری فعال در شمال و جنوب کشور داریم و با دارا بودن ۵۲۰۰ کیلومتر ساحل، کشوری دریایی هستیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران بر سر راه کریدورهای تراسیکا، شرق به غرب، آسیا به اروپا و از این قبیل، گفت: ‌ شرکت حمل و نقل چند وجهی توسعه ترابر ایرانیان در انواع شقوق حمل و نقل در کنار بخش هلی‌کوپتری، ‌ لجستیک، گردشگری و ساخت واگن باری و مسافری فعال است.

جهاندیده ادامه داد: خط ریلی صبا با ۲۵۵ کشنده مدرن و ۵۰۰ تریلی و بارگیر در شکل‌های متعدد، از زیرمجموعه‌های این شرکت هلدینگ است.

* برنامه‌ریزی برای خرید ۳۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۱۵۴ دستگاه قطار ترانست

وی تصریح کرد: در بخش ریلی، شرکت مهتاب‌سیر جم با ۱۳۰ واگن مسافری و شرکت نورالرضا با ۶۴ واگن لوکس مسافری، از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه ترابر ایرانیان است.

جهاندیده افزود: همچنین شرکت اریکو به عنوان اولین سازنده واگن با قرارداد فعلی یک‌هزار میلیارد تومان، شرکت الوند نیرو، شرکت سمند ریل با خدمات جابه‌جایی بار با ۷۱۵ واگن و حمل و نقل ترکیبی کشتی‌رانی با ۱۲۰۰ واگن، از زیرمجموعه‌های این شرکت است.

وی اضافه کرد: ‌طبق هدف‌گذاری این شرکت باید تا پایان برنامه، ۳۰۰ دستگاه لکوموتیو، ۷۲۲ دستگاه واگن مسافری، ۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه واگن باری و ۱۵۴ دستگاه قطار ترانست خودکشش، به ناوگان ریلی خود بیفزاییم.

* فعالیت ۳ فروند ایرباس جدید اورهال شده

جهاندیده اضافه کرد: به تازگی شرکت هواپیمایی شاهین از زیرمجموعه‌های این هلدینگ، مجوز بهره‌برداری(EOC) را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه سه فروند هواپیمای اجاره‌ای این شرکت ایرباس ۳۲۰ و ساخت سال ۲۰۰۰ میلادی به این طرف است، گفت: همگی این هواپیماها اورهال شده‌اند؛ دو روند آن فعال بوده و یک فروند دیگر در شرف آماده‌سازی برای عملیاتی شدن است.

* راه‌اندازی ایر‌تاکسی و اورژانس هوایی امداد و نجات هلی‌کوپتری

جهاندیده تصریح کرد: همچنین شرکت هلی‌کوپتری ایران با ۴۰ سال سابقه فعالیت، از طریق بورس توسط این هلدینگ خریداری شد و هم‌اکنون ۳۰ فروند انواع بالگرد داریم.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های خدماتی و تعمیراتی بالگرد این شرکت در بسیاری از شهرها نظیر شیراز، تهران، کیش، رفسنجان، تبریز، اصفهان و از این قبیل فعال است.

جهاندیده ادامه داد: در بخش هلی‌کوپتری دو هدفگذاری اصلی داریم که ایجاد «ایرتاکسی» در ابرشهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ و راه‌اندازی اورژانس هوایی امداد و نجات از هدف‌گذاری‌ها در این باره است.

* درخواست خرید ۱۰ فروند هواپیما به صندوق توسعه ملی

وی تصریح کرد: درخواست خرید ۱۰ فروند هواپیما از سوی این شرکت کماکان در صندوق توسعه ملی سرگردان است.

* ساخت بندر انزلی در قالب BOT

جهاندیده با اشاره به اینکه این هلدینگ دارای شناورهای پیشرفته و تندرو است، تصریح کرد: در حوزه بانکرینگ(سوخت‌رسانی)، راه‌اندازی شناورهای لوله‌گذار بزرگ و احداثپایانه‌های بندری و کانتینری، فعال هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش بانکرینگ با یک شناور کار خود را آغاز کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت آن شناور ۹۲۰۰ تن است.

جهاندیده یادآور شد: همچنین طی تفاهم نامه اولیه با منطقه آزاد انزلی، برنامه داریم کل بندر انزلی را به صورت BOT بسازیم و طی بهره‌برداری در مدت زمان خاص، آن را تحویل دهیم.

* راه‌اندازی طرح چاپار برای ناوگان کامیونی در راستای کاهش تصادفات

وی یادآور شد: در بخش ITS در حال توسعه فرهنگ استفاده از GPS آنلاین هستیم، همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راه، دوربین‌های کنترل تخلفات و کنترل سرعت را در جاده‌ها نصب می‌کنیم تا تخلفات رانندگان از طریق مرکز توسط پلیس کنترل شود.

جهاندیده با اشاره به اینکه، هم‌اکنون ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون با سن بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارد که باید نوسازی شوند، افزود: در این باره پیگیری‌ها از سوی شرکت انجام شده که لازم است دولت همکاری‌ کند.

وی ادامه داد: در بخش جاده‌ای برنامه داریم، طرح چاپار را پیاده کنیم که حداکثر بهره‌برداری از کامیون صورت می‌گیرد و کمترین وقت از راننده را می‌گیرد که این امر به کاهش سوانح رانندگی و افزایش بهره‌وری می‌انجامد.

* لزوم اصلاح قوانین صندوق توسعه ملی و همکاری دولت با بخش خصوصی

جهاندیده ضمن تأکید بر لزوم همکاری دولت با بخش خصوصی، گفت: با دلار سرکش نمی‌توان وارد بازار حمل و نقل شد، زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش دیربازده است و واردات ریسک دارد‌ بنابراین دولت باید همکاری کند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی در شرایط فعلی بازار، گفت: صندوق توسعه ملی باید هر چه سریع‌تر فعال شود، از سال گذشته تاکنون ما با پوتین آهنین به دنبال بانک عامل منت‌کشی می‌کنیم، اما هیچ بانکی عاملیت را نمی‌پذیرد که این از نواقص ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

جهاندیده در خصوص توسعه حمل و نقل چندوجهی اظهار داشت: در این هدلینگ تمامی زیرساخت‌های حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی فراهم است، اما همکاری دولت ضروری است؛ در این راستا باید قوانین گمرک اصلاح شود، همکاری دولت بهینه باشد و توسعه جاده‌ها انجام شود، زیرا عرض جاده‌ها جوابگوی حمل و نقل ترکیبی نیست.

وی در خصوص ثبت سفارش در اتاق مبادلات ارزی، گفت: در بخش هوایی ثبت سفارش داشتیم که موفق به دریافت ارز مربوطه نشدیم، اما بالاخره تسهیلات خود را از محل‌های غیر از بانک‌ها نظیر مؤسسات اعتباری تأمین می‌کنیم.

* برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی حمل و نقل در نمایشگاه امسال راه و شهرسازی

بنابراین گزارش‌ در ادامه این نشست خبری، معاون برنامه‌ریزی گروه توسعه ترابر ایرانیان، اظهار داشت: سومین نمایشگاه راه و شهرسازی بیست و سوم الی بیست و ششم آذرماه در محل مصلای تهران برگزار می‌شود.

نجفی با بیان اینکه هدف از شرکت در این نمایشگاه ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها است، اظهار داشت: در زمینه حمل و نقل ‌این نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه توانمندی‌ها است.

وی با بیان اینکه عملکرد خود را در نمایشگاه امسال راه و شهرسازی عرضه می‌کنیم، اظهار داشت: برنامه‌های توسعه‌ای و ظرفیت‌ها در این نمایشگاه ارائه خواهد شد؛ به عنوان مثال در زمینه‌های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی، بندری و چندوجهی به دنبال توسعه هستیم.

نجفی افزود: همچنین امسال در نمایشگاه راه و شهرسازی اقدام به برگزاری WORKSHOP(کلاس‌های آموزشی) در انواع شقوق حمل و نقل کرده‌ایم و این کلاس‌ها در محل غرفه شرکت برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه راه و شهرسازی، عرصهای تخصصی از انواع شقوق حمل و نقل است که در این راستا ما نیز برنامههای خود را در خصوص توسعه حمل و نقل ترکیبی و ظرفیتها ارائه میدهیم.