به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز توسعه جدی صنعت CNG در ایران، تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ جایگاه CNG برای تامین گاز مورد نیاز بیش از سه میلیون دستگاه خودروی گازسوز طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.
بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید به ازای هر یکهزار دستگاه خودروی گازسوز یک باب جایگاه CNG در مدار بهره برداری قرار بگیرد که هم اکنون یکی از مشکلات صنعت نوپای CNG در ایران عدم توازن بین تعداد خودرو و جایگاه‌های عرضه CNG است.

عدم توازن بین عرضه و تقاضا در بازار CNG کشور موجب شده است که در برخی از کلانشهرهای کشور همچون تهران، اصفهان و تبریز با کمبود جایگاه CNG روبرو باشیم و در عوض در برخی از شهرستان های کم جمعیت بیش از تقاضا، جایگاه CNG ساخته شده است.

از این رو در برخی از کلانشهرها شاهد وجود صف‌های چند کیلومتری پیش روی جایگاه‌های CNG بوده و در برخی از شهرستان‌ها جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده شده به دلیل پائین بودن تعداد خودروهای گازسوز، به حالت نیمه تعطیل درآمده اند.

مطابق با سیاست‌های کلان دولت با ساخت حدود ۵۵۰ جایگاه جدید CNG با تسهیلات دولتی عملا پرونده ساخت جایگاه‌های عرضه گاز بسته می شود و این در حالی است که فقط در شهر تهران به دلیل ارزش افزوده بالای قیمت زمین با کسری ۱۰۰ جایگاه CNG روبرو هستیم.

جزئیات ساخت منطقه‌ای جایگاه‌های CNG

شهرام اسدپور در گفتگو با مهر درباره توزیع غیر کارشناسی CNG در سطح استان‌ها و شهرهای مختلف کشور، گفت: در حال حاضر برای مکان یابی اقتصادی جایگاه های CNG اجرای طرح آمایش سرزمینی در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قرار گرفته است.

مدیر طرح توسعه CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در شرایط فعلی ساخت جایگاه‌های جدید CNG با انجام مطالعات میدانی، منطقه ای و استانی به صورت فاز به فاز ادر حال انجام است، تصریح کرد: با اجرای این پروژه مکان یابی جایگاه‌های CNG به طور کامل اصلاح خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه وجود برخی از مشکلات در مکان یابی ساخت جایگاه های CNG به ویژه در سال های گذشته مورد تایید شرکت ملی پخش نفتی است، بیان کرد: هم اکنون محاسبات آمار فروش گاز و عملکرد جایگاه های CNG در تمامی شهرهای کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی با اشاره به ساخت جایگاه CNG در شهرستان خمین بیش از خودروهای موجود دوگانه سوز این منطقه، تاکید کرد: در حال حاضر عرضه CNG در خمین بیش از تقاضا است.

۲ پیشنهاد به جایگاه‌داران زیان دیده CNG

اسدپور در پاسخ به مهر مبنی بر مشکلات جایگاه داران شهرستان خمین و تعطیل شدن جایگاه‌های CNG این منطقه کم جمعیت، گفت: هم اکنون مهمترین مشکل در عدم توازن عرضه و تقاضا در ساخت جایگاه های CNG مربوط به شهرستان خمین است.

وی با اشاره به انجام اقداماتی برای به تعویق انداختن اقساط بانکی جایگاه‌های CNG این منطقه، تصریح کرد: از سوی دیگر پیشنهادهایی مبنی بر دومنظوره کردن جایگاه های گاز به سرمایه گذاران این منطقه ارائه شده است.

مدیر طرح توسعه CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه همچنین پیشنهادی مبنی بر بازکردن تجهیزات CNG این جایگاه ها و استفاده در شهرهای دیگری در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به این تجربه در اینده مجوز ساخت به جایگاه CNG در شهرهایی که جایگاه کافی دارند، داده نخواهد شد.

کسری ۱۵۰۰ جایگاه CNG در کشور

اردشیر دادرس با بیان اینکه در تمامی کشورهای جهان، دولت ها برای ساخت و توسعه جایگاه CNG از سیاست‌های تشویقی استفاده می کنند، گفت: بر این اساس ساخت و راه اندازی جایگاه های سوخت برای سرمایه گذاران خصوصی دارای توجیه اقتصادی است.

رئیس انجمن صنفی سی. ان. جی کشور با اشاره به کمبود جایگاه‌های توزیع بنزین و نگرانی مردم از طولانی بودن زمان عرضه سوخت در جایگاه ها، تصریح کرد: صف‌های چند کیلومتری متقاضیان خرید بنزین و CNG هر روز طولانی‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ب یادآوری اینکه عدم وجود بسته‌های حمایتی در جایگاه‌های عرضه سوخت نشان از عدم امنیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و به همین علت میزان رشد جایگاه‌ها متناسب با میزان رشد تولید خودروهای گازسوز نیست، تبیین کرد: هم اکنون پائین بودن نرخ کارمزد هم در کند شدن ساخت جایگاه CNG تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به رشد هزینه تعمیر، نگهداری، مالیات، بیمه و سایر هزینه‌های جایگاه‌های گاز، تاکید کرد: با احتساب بیش از ۳.۵ میلیون خودروی گازسوز و کمتر از ۲ هزار جایگاه فعال، بیش از ۱۵۰۰ جایگاه CNG در کشور کم داریم.

به گفته دادرس در جهان فاصله هر ۲ جایگاه‌ در شهرهای بزرگ بین دو تا سه کیلومتر است و در آسیا این شاخص کم‌تر از هفت کیلومتر برآورد شده و این در حالی است که در تهران، میانگین فاصله جایگاه‌‌های CNG ۱۳ کیلومتر است و این موضوع موجب طولانی شدن صف‌ها و انتظار بیش از یک ساعتی متقاضیان در صف‌های سوخت‌گیری شده است.

رئیس انجمن صنفی سی. ان. جی کشور با بیان اینکه با اعلام اینکه توسعه جایگاه‌های CNG در سالجاری در مقایسه با سال‌های گذشته رشد منفی ۱۲۰ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: سال ۸۹ تعداد ۴۵۱ جایگاه، سال ۹۰ تعداد ۲۲۶ جایگاه CNG به بهره‌برداری رسید این در حالی است که با افزایش ۱۸۰ درصدی مصرف CNG، از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰ جایگاه راه‌اندازی شده است.

به گزارش مهر، هم اکنون به طور متوسط روزانه بین ۱۷ تا ۱۹ میلیون متر مکعب گاز در جایگاههای CNG مصرف می شود که این معادل تولید گاز یک فاز پارس جنوبی است.