به گزارشافکارنیوز، پیگیری خبرنگار ایسنا در پی اعتراض‌ها و تماس‌های متعدد برخی متقاضیان دریافت وام ازدواج با خبرگزاری و عنوان کردن این نکته که بانک‌ها همراهی نمی‌کنند، حاکی از این است که مشکل اصلی به محدود شدن منابع برخی بانک‌ها در این زمینه برمی‌گردد و ظاهرا برخی بانک‌ها هم اعلام کرده‌اند که فعلا وام پرداخت نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بر اساس قواعد بانک مرکزی در صورت اعطای کل منابع قرض‌الحسنه بانک‌های عامل به مصارف قرض‌الحسنه، سامانه ازدواج برای آن بانک فعال نمی‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود بانک‌های ملی، سپه، تجارت، مسکن، کشاورزی، قرض‌الحسنه مهر ایران و رفاه کارگران امکان خدمات دهی در سامانه ازدواج ندارند و بنابراین فعلا امکان ثبت نام متقاضیان با عاملیت بانک‌های ذکر شده وجود ندارد.

خبرنگار ایسنا علاوه بر بانک مرکزی موضوع محدود شدن منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها و متعاقب آن کند و متوقف شدن روند اعطای وام ازدواج را پیگیری کرد که اغلب بانک‌های عنوان شده تمایلی به پاسخ رسمی نداشته و یا مطرح می‌کردند که مشکلی ندارند.

در این زمینه محمدرضا غفوری، مدیر روابط عمومی بانک تجارت به خبرنگار ایسنا گفت: متقاضیان وام ازدواجی که به سایت بانک مرکزی مراجعه کرده و به آنها اعلام شده که می‌توانند به یکی از شعب بانک تجارت برای دریافت وامشان مراجعه کنند، اقدامات لازم برای ارائه وام به آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: کسانی که مشکلی در این زمینه دارند می‌توانند به سامانه لحظه‌ای ارتباط با مشتریان بانک تجارت به شماره ۱۵۵۴ تماس بگیرند تا مشکل آن‌ها بررسی شود.

از سوی دیگر یک مسئول در بانک ملی با تایید اینکه منابع این بانک فعلا برای اعطای وام ازدواج پایان یافته عنوان کرد که در صورت تامین شدن اعتبار و برطرف شدن مشکلات، بانک ملی همچنان می‌تواند به ارائه چنین تسهیلاتی اقدام کند.

تماس خبرنگار ایسنا با روابط عمومی چند بانک دیگر نیز یا با مخالفت آنها در اظهار نظر مواجه شد یا با تایید تلویحی این امر حاضر به مصاحبه نبودند.

به گزارش ایسنا بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ با هدف حمایت از تشکیل خانواده و زوج‌های جوان اقدام به تأسیس و راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج کرد و مقرر شد شبکه بانکی کشور به طور نظام‌مند و مدیریت شده برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از طریق این سامانه همکاری کنند.

بر این اساس طی سال‌های ۸۸،۸۹ و ۹۰ به ترتیب به تعداد ۹۳۱ هزار و ۴۸۰ نفر، یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۹۷۰ نفر و یک میلیون و ۲۵۱ هزار و هفت نفر با سقف‌های فردی ۲۳ میلیون ریال از تسهیلات موصوف(با شرط ازدواج اول و مراجعه به سایت سامانه ازدواج و بانک عامل حداکثر از تاریخ عقد نامه تا پایان سال شمسی بعد) بهره مند شده‌اند.

اما در سال جاری به علت محدودیت منابع قرض‌الحسنه روند اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کندی مواجه شده است به طوری که از ابتدای سال جاری تا تاریخ اول آبان ماه بیش از ۶۰۰ هزار نفر موفق به اخذ این تسهیلات شده‌اند و در حدود ۷۸۰ هزار نفر در مراحل مختلف تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد هستند؛ ‌ بدیهی است پاسخگویی به کلیه درخواست‌ها با توجه به محدودیت منابع و امکانات پذیرش متقاضیان به کندی انجام می‌شود.

همچنین در سال جاری از سوی شورای پول و اعتبار امکان اعطای تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون ریال قرض الحسنه به متقاضیان با شرایط زیر مصوب شد اما ظاهرا این امر در شرایط کنونی به خصوص برای سقف فردی افزایش یافته قابل اجرا نیست.

الف - افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب برای دخترانی که مهریه آنان تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی است.

ب - افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب برای پسرانی که قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می کنند.

ج - افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر هستند.

د - افزایش مبلغ ۲۰ میلیون ریال به سقف تسهیلات ازدواج مصوب هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه های علمیه و در حال تحصیل هستند.

بر اساس اعلام مسئولان بانک مرکزی بدیهی است در صورت جذب منابع جدید قرض الحسنه(و یا از محل وصولی اقساط تسهیلات قبلی) بانک‌هایی که منابع کافی برای اعطای تسهیلات موصوف را خواهند داشت، ‌ متعاقبا در سامانه ازدواج اعلام خواهند شد.

گویا مقرر شده است که بانکهای مذکور به درخواستهای قبلی پاسخ داده و از پذیرش درخواستهای جدید خودداری کنند. البته گفته شده است که ارائه وام ازدواج در بقیه بانکها به روال قبل ادامه دارد و متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه بانک مرکزی به سمت این بانکها هدایت میشوند.