سازمان استاندارد در نظارت بر خودروسازان کوتاهی کرده / سازمان استاندارد مستقل می‌شود
افکارنیوز گروه اقتصادی:

سید محمد بیاتیان، دبیر دوم کمسییون صنایع و معادن دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در زمینه آلایندگی خودروها را به سبب عدم نظارت صحیح دانست و درگفتگو با خبرنگار افکارنیوز بیان داشت: این موضوع باز می گردد به نظارت اداره کل استاندارد و هم نظارتی که در کنترل تولید خودرو در شرکت های خودروسازی انجام می گیرد. ما بیش از اینکه به فکر کیفیت خودرو باشیم به فکر کمییت و افزایش تولید هستیم.

وی تصریح کرد: در کنار این موارد ضعف نظارتی نیز داریم و اداره کل استاندارد و نهادهای ذیربط که مساله استاندارد و کیفیت خودروها را مورد بررسی قرار می دهند، داری ضعف نظارتی هستند.

نماینده بیجار با بیان این مطلب که بحثکیفیت خودروها در کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده است، گفت: نه تنها بحثکیفیت خودروها بلکه در مورد خود اداره کل استاندارد نیز مشکلاتی وجود دارد که این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده است و مقرر شده که یک اساسنامه ای برای همین منظور طراحی شود.

وی افزود: بنابر اساسنامه مذکور، بایستی سازمان مستقلی به نام سازمان استاندارد تشکیل شود که جدای از هر وزارتخانه و بدون هر نوع دخالتی نظارت لازم را درتمام زمینه ها انجام دهد.

بیاتیان در پایان با اشاره به آلایندگی خودروهای داخلی گفت: چیزی که از ظواهر امر مشاهده می شود این است که خودروهای داخلی، آلودگی زیادی تولید می کنند و این نشات گرفته از این موضوع است که خودروهای ما دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیستند.