ساسول آفریقا در پتروشیمی ایران می‌ماند

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، چندی خبرگزاری رویترز از خروج شرکت ساسول آفریقای جنوبی از ایران به دلیل تحریم ها آمریکا علیه ایران خبرداده و اعلام کرده بود هم اکنون تولیدات این شرکت به شدت کاهش یافته است.

اریک روپر مدیرعامل آفریقایی شرکت آریا ساسول در گفت‌وگو با فارس این خبر را تکذیب کرده و می گوید: شرکت ساسول از سرمایه گذاری در ایران رضایت داشته و به هیچ عنوان قصد خروج از این کشور را ندارد.

پس از بررسی های به عمل آمده مشخص شد در تحریم هایی که آمریکا علیه ایران در ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام کرد، شرکت ساسول آفریقای جنوبی نیز در فهرست تحریم قرار گرفت به طوری که باید از هرگونه فعالیت مشترک تجاری با ایران خودداری می کرد ولی پس از مدتی این شرکت از فهرست تحریم خارج شد.

این گزارش اضافه می کند: ۱۰ ماه قبل که بحثخروج ساسول جدی شده بود مسئولان این شرکت آفریقایی تصمیم گرفته بودند تا سهام خود را واگذار کنند به طوری که قرار بود شرکت سرمایه گذاری غدیر سهام ۵۰ درصدی این شرکت را خریداری کند اما پس از خروج از فهرست تحریم و ماندگار شدن در ایران به طور کلی قضیه واگذاری سهام نیز منتفی شد.

نکته دیگری که رویترز به آن اشاره کرده است کاهش تولیدات و صادرات شرکت پتروشیمی آریا ساسول است که پس از بررسی های فارس مشخص شد اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا، کاهش تولید محصولات پتروشیمی در منطقه عسلویه فراگیر بوده و علت اصلی آن نیز تحریم بیمه کشتی ها است.

اما پس از برطرف شدن این مشکل توسط شرکت های بیمه گذار داخلی و خرید کشتی توسط برخی از مجتمع های پتروشیمی تولید واحد های پتروشیمی از جمله آریا ساسول در منطقه عسلویه افزایش داشته به طوری که وضعیت صادرات نیز به حالت عادی بازگشته و رو به بهبود است.

گزارش خبرنگار فارس تصریح می کند پتروشیمی آریا ساسول با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت ساسول آفریقای جنوبی و شرکت پتروشیمی پارس و با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در سال ۸۲ در منطقه عسلویه احداثشد؛ بخشی از خوراک این پتروشیمی گاز اتان است که از منطقه عسلویه تامین می شود.

از تولیدات این واحد پتروشیمی می توان به سالانه ۱ میلیون تن اتیلن، ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک و ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن متوسط و سنگین اشاره کرد که براساس اطلاعات بدست آمده این شرکت در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود کسب کرده بود.

در پایان این گزارش خاطرنشان می کند اگر چه هم اکنون آفریقای جنوبی به شدت از جانب آمریکا تحت فشار است که از ایران خارج شود اما دولت آفریقا هرگز حاضر نیست به این فشارها پاسخ مثبت دهد.