پرداخت ۲.۳میلیارددلار برای واردات دارو

به گزارش افکارنیوز،صمد کریمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اظهارداشت: بانک مرکزی یکی از اولویت‌های کاری خود را تامین نیازهای ارزی دارو و اقلام دارویی کشور قرار داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز در بهمن ماه سال ۹۰ براساس سیاست‌های ارزی کشور یکسان‌سازی شد از این تاریخ تا روز ۱۸ تیر سال جاری تامین همه نیازهای ارزی وارداتی ۷۲۰۰ کالا به نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان براساس ثبت سفارش‌های کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده که دارو و اقلام دارویی از این قاعده مستثنی نبوده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: در این مدت براساس رویه‌های بانکداری بین‌الملل فروش عمومی ارز توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی به ادارات بین‌الملل بانک‌ها صورت پذیرفته و این امر موجب شده از ابتدای سال جاری تا ۳۰ مرداد حدود ۸۹۳ میلیون دلار بابت واردات دارو و اقلام دارویی توسط سیستم بانکی پرداخت شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از ابتدای سال تا ۲۲ آذر معادل ۱.۴ میلیارد دلار برای واردات دارو پرداخت کرده است و مجموع ارز اختصاص یافته برای این کالا‌ها در ۹ ماهه سال جاری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که حدود ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

کریمی گفت: در ۴۰ روز اخیر حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک مرکزی اختصاص یافته و با توجه به روند پرداخت ارز به این اقلام پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میزان ارز اختصاص یافته به ۳.۳ میلیارد دلار برسد که ۳۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش خواهد یافت.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد بانک مرکزی و بانک‌های کشور عملکرد مطلوبی در تامین نیازهای دارویی کشور داشته و اگر مشکلات در بخش دارو وجود دارد به سایر بخش‌ها به ویژه کنترل و نظارت بر واردات و توزیع دارو در کشور مربوط می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اظهارداشت: تصمیمات ارزی در تعامل اداره بین‌الملل بانک مرکزی با معاونت دارویی وزارت بهداشت بخش عمده رقم ۱.۴ میلیارد دلار تخصیص ارز مرجع برای دارو از نیمه دوم سال صورت گرفته است؛ در واقع ارز پرداختی برای واردات دارو توسط بانک‌های کشور مربوط به اول فروردین ۹۱ تا ۳۱ مرداد سال است و براساس رویه‌های بانکداری بین‌الملل فروش عمومی توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی با ادارات بین‌الملل بانک‌ها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: تامین نیازهای ارز و اقلام دارویی به نرخ مرجع بوده اما پس از راهاندازی مرکز مبادلات ارزی برخی از اقلام دارویی به نرخ مبادله ای تامین شده است که با احتساب عملکرد ۹ ماهه واردات دارو و عملکرد مرکز ارز اختصاص یافته برای این اقلام بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود.