فتوحات بازار سهام ادامه دارد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بورس تهران روز گذشته توانست رکورد دیگری را از خود برجای بگذارد و از ارتفاع ۳۴ هزار واحدی هم عبور کند. این رکورد تاریخی برای بازار سهام ایران دستاوردی بزرگ به شمار می‌رود؛ چرا که عبور شاخص از این محدوده با مقاومت‌های مهمی مواجه بود که البته با وجود ادامه رشد قیمت سهام در بورس طی شد.


اینجا بورس تهران است، ارتفاع شاخص ۳۴۰۰۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار همچنان قصدی برای آرامش ندارد و چهار روز مانده به پایان فصل پاییز(دیروز) توانست با عبور از مرز ۳۴هزار واحدی، بازدهی بازار را به بیش از ۳۱درصد در سال جاری برساند. دیروز شاخص کل با رشد۱۴۱واحدی به جایگاه ۳۴هزار و ۹۰واحد تکیه کرد؛ اتفاقی که در ۴۶سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی تداوم رکوردشکنی‌ها را شاهد هستند که شاخص از پایان مردادماه با بازگشت به مسیر رشد توانست ۷رکورد به ثبت برساند تا یکی از رویایی‌ترین فصل‌های فعالیت بورس در عمر۴۶ساله این بازار به ثبت برسد. در همین حال بازار در شرایطی به رشد خود ادامه می‌دهد که با توجه به نزدیکی به پایان سال مالی شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به آذر ماه تا حدی بر فعالیت شرکت‌های حقوقی افزوده شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از آخرین فرصت‌ها برای شناسایی سود، حداکثر استفاده را می‌کنند. در این فضا به همراه تسویه اعتبارهای شرکت‌های کارگزاری انتظار برای افزایش عرضه‌‌ها در بازار سهام دور از دسترس نیست.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد رشد شاخص بودند که بخش عمده‌ای از این رشد ناشی از نمادهایی مانند فولاد مبارکه، گل‌گهر، پالایشگاه بندر‌عباس و ملی مس بود. شرکت‌هایی که به جز ‌پالایشگاه بندرعباس، انتظار می‌رود گزارش‌های ۹ ماهه مناسبی را در اختیار بازار قرار دهند. در همین حال رکورد‌شکنی‌های شاخص موجب شده است، بیشتر کارشناسان بازار به دنبال سناریوهای آتی بازار سرمایه باشند. در حال حاضر دو دیدگاه افراطی در این زمینه در بازار وجود دارد؛ براساس دیدگاه نخست، بازار سهام همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و تا زمان رسیدن پی‌بر‌ای بازار به سطح ۶ مرتبه می‌توان به تداوم رشد شاخص امید داشت؛ امری که می‌تواند شاخص را به مرزهای جدیدی برساند.

در مقابل، گروه دیگری قرار دارند که به دلیل افزایش بهای تمام شده و سناریوهای پیش رو در مورد افزایش بهای حامل‌های انرژی و همچنین نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار آرامش و اصلاح قیمتی بازار را دارند. تلاش برای کسب بهترین گمانه‌زنی در مورد آینده شاخص می‌تواند بیان‌کننده نحوه عملکرد معامله‌گران بازار باشد. در همین حال دیروز بازار سهام شاهد آن بود که شرکت مخابرات که زمانی در صدر بازار قرار داشت، به رتبه سوم عقب نشست. دیروز ارزش بازار ملی مس به عنوان با‌ارزش‌ترین شرکت بورس به۱۲هزار و ۴۸۱میلیارد تومان رسید. فولاد مبارکه با ارزش بازار ۱۱هزار و ۱۸۱میلیارد تومان و مخابرات هم با ۱۰هزار و ۱۷۹میلیارد تومان ارزش بازار در رتبه‌‌های بعدی بازار قرار داشتند.
در بازار سهام دیروز معامله‌گران در مسائل سیاسی شاهد اعلام جزئیات برخی از پیشنهادهای جدید گروه ۱ + ۵ به تهران برای پیشبرد مذاکرات پیش رو بودند.

قیمت گاز پتروشیمی‌ها چگونه عادلانه می‌شود؟

در بازار دیروز، در گروه پتروشیمی بحثدر مورد نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی موضوع مورد توجه بازار بود که در این زمینه مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی پتروشیمی با ابراز نگرانی از حرکت کشور به سمت پتروشیمی‌های گازی و مشکل تک‌محصولی شدن این صنعت از تصمیم‌گیری درباره قیمت عادلانه خوراک گاز در کارگروه ویژه ریاست‌جمهوری خبر داد.

رمضان اولادی تصریح کرد: البته در همه جای دنیا مزیت قیمت خوراک گاز بهتر است، اما الان در حال کار روی آن هستیم تا قیمت‌ عادلانه‌ای برای خوراک پتروشیمی‌های گازی و یک قیمت منطقی برای گاز در نظر گرفته شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه در قیمت‌های گازی تنها بحثگاز طبیعی یعنی متان مطرح نیست بلکه اتان و دیگر خوراک‌ها نیز مد‌نظر است، اضافه کرد: از جهت اتان و تولید پلی‌اتیلن و زنجیره آن وضعیت قابل قبول است، اما درباره گاز طبیعی در دولت و در کارگروه ویژه ریاست جمهوری بحثقیمت‌گذاری عادلانه این گاز مطرح و در حال بحثاست.

وی اضافه کرد: ما در حال حرکت به سمت گازی‌‌ها هستیم و خودمان هم در این باره اعلام خطر کرده‌ایم که اگر به این صورت پیش برویم از بسیاری از محصولات محروم خواهیم شد و ممکن است در سال‌های آینده با توجه به رشد صنعت واردکننده باشیم که اصلا صحیح نیست و باید تعادلی میان خوراک‌های گاز و مایع ایجاد شود.
وی تصریح کرد: گام اول منطقی‌تر و عادلانه‌تر کردن قیمت خوراک گاز است و در گام دوم باید درباره خوراک مایع تصمیم‌گیری کنیم.

تغییر مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان

از سوی دیگر، در حالی که در ماه‌های اخیر شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با چالش‌های مختلفی درباره سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود در بورس مواجه بود و تا حدودی از فعالیت‌های این مجموعه عظیم مالی در حوزه بازار سرمایه کاسته شده بود، در تحولی مهم مدیرعامل این مجموعه تغییر کرد.
براساس اخبار رسیده مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران جایگزین مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان شده است.

بنابر این گزارش مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که از دی‌ماه سال ۸۸ در این سمت منصوب شده بود از این مجموعه بزرگ خداحافظی کرد و جای خود را به مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی داد.
یادآور می‌شود، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از زیرمجموعه‌های موسسه مالی و اعتباری مهر است که سهامدار مدیریتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله «تراکتورسازی»، «تایدواتر»، «ایرالکو»، «فولاد مبارکه»، «توسعه معادن روی»، «توس‌گستر»، «بانک پارسیان» و … است.
در گروه شرکت‌های هلدینگی، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری غدیر که اخیرا افزایش سرمایه‌ای را صورت داده است، در مجمع بهمن‌ماه خود نیز۱۷درصد دیگر بر سرمایه خود اضافه کند.
در گروه ساختمانی، معامله‌گران شاهد تقسیم فوق‌العاده شرکت باغمیشه بودند.
شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه که با قیمت ۲۶۸ تومان به مجمع عادی سالانه رفت با پوشش ۷۹۳ ریال سود، به ازای هر سهم ۷۴۳ ریال سود نقدی تقسیم کرد که این رقم معادل ۲۷ درصد سود نقدی در مقابل قیمت سهام است که رقم بسیار مناسبی است.

از سوی دیگر شرکت سرمایه‌‌گذاری مسکن شمال شرق متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نیز به ازای هر سهم ۴۰۰ ریال سود نقدی تصویب کرد که معادل ۲۰ درصد در مقابل قیمت سهام است.
به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌‌های ساختمانی که در چند روز آینده به مجمع می‌روند نیز سود نقدی مناسبی را برای پرداخت به سهامداران تصویب کنند. در گروه بانکی، پس از مدت‌ها توقف نماد بانک گردشگری بار دیگر به تابلوی فرابورس باز خواهد گشت. بانک گردشگری پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به آذرماه سال ۹۱ براساس عملکرد واقعی ۹ ماهه(حسابرسی شده) را با سرمایه ۴ هزار میلیارد ریال مبلغ ۵۷ ریال اعلام و در ۹ ماهه منتهی به ۳۱شهریور نیز ۲۵ ریال محقق کرده است.

در همین حال انتظار می‌رود نماد بانک خاورمیانه نیز در هفته جاری در بازار پایه فرابورس گشایش یابد.

عرضه موفق سنگ‌آهن در بازار کالا
در گروه معدنی، در معاملات دیروز تالار صادراتی بورس کالای ایران ۱۵۰ هزار تن سنگ‌آهن روی تابلوی معاملات رفت که بازهم این محصول ایرانی مورد استقبال خریداران خارجی قرار گرفت و کل آن در کوتاه‌ترین زمان مورد معامله قرار گرفت.
در معاملات دیروز تالار کیش ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن
دانه‌بندی معدن گل‌گهر(۲ و۴) و ۵۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی معدن جلال آباد عرضه شد که هر کدام از این محموله‌‌ها با تقاضای سه برابری حجم عرضه مواجه شدند.
از طرفی این رقابت نفس گیر باعثشد تا نرخ پایه هر تن سنگ‌آهن از ۱۵۲ دلار به ۱۶۶ دلار و ۴۷ سنت افزایش یابد.
مدیرعامل کارگزاری کالای خاورمیانه به عنوان عرضه‌کننده سنگ‌آهن در بورس گفت: عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن در بورس که از سال پیش اقدام به فروش محصولاتشان در بورس کالا کرده‌اند، پس از نوبت معاملاتی از نحوه معامله و قیمت کالای معامله شده رضایت کامل را دارند و به این نتیجه رسیده اند که هیچ مکانی برای خرید و فروش کالاهای اساسی بهتر از بورس نیست.
در گروه فلزی، شرکت فولاد آلیاژی یزد که پیش از این سود ۳۲۸ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام کرده بود، با تعدیل مثبت ۵۳ درصدی سود خود را تا سطوح ۵۰۳ریال به ازای هر سهم افزایش داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۱۴۱واحد رشد کرد و به ۳۴هزار و ۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۲۰۶میلیارد تومان بود که ۲۸درصد آن مربوط به ادامه انتقال سهام سرمایهگذاری امید از بانک سپه به شرکتهای زیرمجموعه بود. همچنين روز گذشته از ۲۴۳نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۴نماد با افت قیمت و ۱۰۱نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها تغيير قيمتي نداشتند.