بازار نفت را به حال خود رها کنید!

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، علی النعیمی وزیر نفت عربستان در سئول به خبرگزاری رویترز گفت: ‌شما می دانید که من مایلم که دلال‌ها بازار را رها کنید می دانید چرا؟ زیرا همه در حال حاضر از قیمت‌ها راضی هستند و هیچ کس از بالا و یا پایین بودن شکایت ندارد.

وی گفت: دیگر قیمت‌های سرسام‌آور یا سقوط قیمت وجود ندارد بنابراین من واقعا بازار را به حال خود رها خواهم کرد. بهای نفت برنت در ماه مارس امسال به دلیل نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت به دلیل تنش در خاورمیانه و همچنین به دلیل تحریم‌های غرب علیه صادرات نفتی ایران به ۱۲۸ دلار در هر بشکه رسید.

افزایش تولید و همچنین چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی و رکود در اقتصاد چین از آن زمان تاکنون باعثکاهش ۱۵ درصدی قیمت نفت برنت و رسیدن آن به حدود ۱۳۸ دلار در هر بشکه شده است.

همچنین نفت سبک آمریکا نیز در محدوده ۸۵ تا ۹۰ دلار باقیمانده و نفت برنت بین صد تا ۱۱۰ دلار معامله شده است و این قیمت‌ها با ثبات هستند.

وزیر نفت عربستان قیمت صد دلار برای هر بشکه نفت را پیشتر مناسب خوانده بود.

علی النعیمی به این مسئله که تولید نفت کنونی عربستان چه میزان است اشاره نکرد.

عربستان در ماه نوامبر تولید خود را با روزانه ۲۳۰ هزار بشکه کاهش به ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز رسانده و باعثشد که تولید کلی اوپک به ۳۰ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز برسد که به سقف تولید رسمی آن نزدیک‌تر است.

وی در پاسخ به این‌که آیا نگران تقاضای نفت در سال آینده به دلیل بی ثباتی‌های اقتصاد جهانی است گفت: مکانیزم ها به خوبی کار می‌کنند و عرضه کافی و تقاضا خوب بود.

وی به تولید بالای ‌آمریکا و همچنین و احیای تولید عراق و لیبی اشاره کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک هفته گذشته در مورد حفظ سقف تولید رسمی ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود به توافق رسید.

پیشتر عبدالله البدری دبیر کل اوپک گفته بود که اوپک نسبت به چشم انداز افزایش ذخایر نفتی در نیمه اول سال ۲۰۱۳ نگرانی ندارد و بهای نفت نوسان چندانی نخواهد داشت.

پیش بینی های خود اوپک نشان دهد که تقاضا برای نفت این سازمان در این دوره زمانی به طور متوسط ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.