وابستگی نفتی درد بودجه ۹۲ کاهش می یابد

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، محمد کردبچه درباره کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و صفر شدن آن در سال پایانی برنامه پنجم توسعه اظهار کرد:مهمترین شاخصی که در این زمینه در بودجه ما وجود دارد تراز عملیاتی است که تفاوت بین درآمدهای واقعی یا غیر نفتی و هزینههای جاری را نشان میدهد.

وی در ادامه با بیان این که این تراز اکنون منفی است، تصریح کرد: در واقع درآمدهای واقعی ما از محل مالیات و یا سایر محل‌ها تامین و جبران نمی‌شود و به همین دلیل است که در سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و هم در قانون برنامه پنجم تاکید شده که تراز عملیاتی باید تا پایان برنامه پنجم به صفر برسد و دولت بتواند هزینه‌های جاری‌اش را به طور کامل از طریق افزایش درآمدهای واقعی جبران کند.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش دولت و مجلس در راستای تصویب بودجه باید به گونه‌ای باشد که این تراز منفی کمتر شود.

کردبچه در ادامه با بیان این که این امر از دو راه امکان پذیر است، افزود: یکی از این راه‌ها افزایش درآمدهای مالیاتی است زیرا ظرفیت‌های بسیاری در این بخش وجود دارد و دیگری از طریق صرفه جویی حداکثر در اعتبارات هزینه‌ای است.

وی گفت: اگر تراز منفی باشد برای جبران آن مجبور به صادرات بیشتر نفت میشویم تا از محل درآمدهای حاصل از آن تراز منفی پوشش داده شود که ایراد بزرگی است