به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، محسن جلال پور، نایب رییس اتاق ایران اظهار کرد: برخوردهای محدودیت محور و پلیسی راه حل جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده از کارت های بازرگانی نیست بلکه باید تمرکز را بر از بین بردن زمینه ها و بسترهای وقوع تخلف قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که طی ماه های اخیر زمینه را برای افزایش تخلفات در استفاده از برخی کارت های بازرگانی فراهم کرده، تعدد آئین نامه ها و دستورالعمل‌های دولتی در حوزه واردات و صادرات و عدم ثبات در مجموعه مقررات این حوزه است.

او گفت: در شرایطی که بازرگانان کشور بابت تبادلاتی که دو سال قبل انجام داده‌اند دچار تغییرات قوانین و عطف به ماسبق شدن مقررات می شوند، لذا کاملا طبیعی است که اطمینان لازم برای استفاده از کارت های بازرگانی به حداقل می‌رسد.

نایب رییس اتاق ایران بیان کرد: شکی در این وجود ندارد که ثبات و آرامش، لازمه انجام فعالیت های اقتصادی به‌ویژه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات است بنابراین برای اینکه تجار ما به‌ویژه در شرایط کنونی بتوانند با استفاده از ظرفیت های خود تحریم ها را تا حد زیادی خنثی کنند، باید از رویه های قانونی در حوزه تجاری اطمینان خاطر داشته باشند زیرا در غیر این صورت زمینه برای سوء استفاده برخی شبه تاجران فراهم می شود.

جلال پور با اشاره به رویه صدور کارت های بازرگانی و با تاکید بر این‌که اتاق های بازرگانی در سراسر کشور حسب وظیفه و احساس مسئولیت خود کمال دقت را در اعطای کارت بازرگانی به متقاضیان به خرج می دهند، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی تلاش می کنند از اعطای این امتیاز به افرادی که سابقه روشنی ندارند، پرهیز کنند.

وی گفت: با وجود این وسواس ها و دقت نظرها اما ممکن است به علت فراهم بودن زمینه های سوء استفاده از کارت بازرگانی پای برخی بلغزد اما این موارد را نباید به حساب تمامی فعالان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی گذاشت.

جلال پور در پایان با بیان اینکه مسئولان دولتی باید با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و اعتماد به حسن نیت فعالان این بخش جلوی تشتت در آئین نامه ها و مقررات را بگیرند، اظهار کرد: تنها به این ترتیب است که آرامش و شفافیت لازم به حوزه تجارت خارجی کشور بازمیگردد و زمبنه سوءاستفاده ها از بین میرود.