به گزارش افکارنیوز، مهدی فکور در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح توسعه تاسیسات بهره برداری چشمه خوش به عنوان بزرگترین واحد نفتی غرب کشور، گفت: در حال حاضر پیشرفت اجرایی این پروژه نفتی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده و آماده بهره برداری رسمی است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه با بهره برداری از این پروژه ظرفیت فرآورش نفت کشور حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد، تصریح کرد: در مجموع با راه اندازی و افتتاح رسمی طرح توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش ظرفیت فرآورش نفت از ۵۵ هزار بشکه به ۱۸۰ هزار بشکه افزایش می یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه جمع آوری و فرآورش نفت برخی از میادین نفت غرب کشور همچون چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب، دالپر، شاخه و آبان از مهمترین اهداف ساخت و راه اندازی این طرح است، اظهار داشت: این پروژه در قالب طرح توسعه ۹ میدان نفتی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

این مقام مسئول در خصوص حجم سرمایه گذاری این پروژه نفتی، توضیح داد: برای ساخت و راه اندازی این واحد بهره برداری نفت در غرب کشور حدود ۶.۲ میلیون یورو و ۳۶۱ میلیارد ریال در بخش ریالی سرمایه گذاری انجام شده است.

وی سودآوری این پروژه نفتی را روزانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این طرح ظرفیت فراورش نفت در غرب کشور به بیش از ۳ برابر افزایش می یابد.

فکور با بیان اینکه اجرای ۲ پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه، احداثتاسیسات سرچاهی و خطوط جریانی انتقال در میدان نفتی چشمه خوش از دیگر اهداف این طرح است، تبیین کرد: بر این اساس امکان جمع آوری روزانه روزانه ۶۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه میدان چشمه خوش و تزریق آن در میدان به منظور جبران بخشی از افت فشار مخزن فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، پیشرفت اجرایی این طرح جمع آوری گاز را بیش از ۸۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: همچنین عملیات طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پروژه احداثتاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی چهار حلقه چاه تولیدی جدیدی و ۲ حلقه چاه تزریقی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: نفت فرآورش شده در چشمه خوش از مسیر خط لوله ای ۱۵۳ کیلومتری به به واحد بهرهبرداری اهواز -۳ یا تلمبه خانه سبزآب منتقل میشود.