ممنوعات پستی بر اساس قوانین گمرک‌

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، همه برای انجام کارهای پستی به اداره پست مراجعه میکنند اما در کنار تمام نامهها و بستههای معمولی که هر روز در شبکه پستی جابهجا می شوند فرستادن برخی اشیاء با شبکه پستی امکانپذیر نیست. اما این ممنوعات چیست؟

مقررات و ممنوعات پستی جهانی برای کمک به سالم و به موقع رسیدن مرسولات پستی وضع شده‌اند. ادارات پست کشورها در عین حال که از مقررات جهانی پست تبعیت می‌کنند، تابع سیاست‌گذاری کشورهای متبوع خود نیز هستند. اما سیاست‌هایی که پست در قبول یا عدم قبول مرسولات اعمال می‌کند در واقع سیاست‌های گمرک کشور است و برای پی بردن به ممنوعات پستی هر کشور باید دید که از نظر گمرک آن کشور وارداتی چه اقلامی ممنوع است.

از آنجایی که شبکه پست با گمرک در ارتباط کاری است، سیاست‌های گمرک توسط پست به اجرا در می‌آید. از سوی دیگر مردم برای ورود و خروج مرسولات خود از طریق گمرک از درگاه پست اقدام می‌کنند و به این دلیل سیاست‌های گمرک را به سیاست‌های پستی قلمداد می‌کنند.

از این رو پست در تمام کشورها براساس قوانین و مقررات کشور خود و مقررات پستی، ممنوعیت‌هایی را برای پذیرفتن مرسولات پستی اعمال می‌کنند.

هر کشور مختار است به مقررات پایه ممنوعات پستی جهانی چیزهایی را اضافه کند و این ممنوعات در کشورهای مختلف دارای تفاوت‌هایی است. قوانین ممنوعات داخلی و خارجی پستی در زمان مراجعه به دفاتر پستی برای ارسال مرسوله به مشتری اطلاع داده می‌شود.

اما در ایران این ممنوعیت‌ها چیست؟

*ممنوعات پستی داخل کشور

مهم‌ترین ممنوعات پستی در ایران شامل موارد زیر است.

۱ قرار دادن مکاتبات دارای جنبه شخصی، در داخل مرسولات با نرخ مخفف(امانات، بسته‌های کوچک، مطبوعات، مرسولات نابینایان و…)

۲ قرار دادن اشیای قیمتی مانند طلا و نقره و جواهرات، قطعات پول و اوراق بهادار جوف پاکت‌های غیربیمه پستی

۳ مرسولاتی که ماهیت و یا لفاف‌بندی آنها می‌توانند برای کارکنان پست ایجاد خطر نمایند و یا دیگر مرسولات و تجهیزات پستی را کثیف و ضایع کنند.

۴ پست نامه‌ها به غیر از نامه‌های بیمه شده(با ارزش اظهار شده) نمی‌توانند حاوی وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک، سفته، چک‌های مسافرتی، چک‌های بانکی و تضمینی باشند.

۵ نوشته مخصوص نابینایان، نمی‌تواند حاوی ضمائم یا یادداشت‌هایی باشد.

۶ وسایل قمار که در آنها برد و باخت مطرح است، نظیر تخته نرد، ورق و…

۷ پوست حیوانات حرام گوشت

۸ وسایل موسیقی(در صورت کسب مجوز ترخیص بلامانع است)

۹ مشروبات الکلی

۱۰ اسلحه

۱۱ مواد رادیواکتیو

۱۲ مواد منفجره

۱۳ مواد مخدر و مواد پسیکوتروپ(روان گردان)

۱۴ مجلات مد و منافی عفت و اخلاق

۱۵ کتب خطی، عتیقه و کتب مرجع

۱۶ حیوانات زنده به استثنای زنبور عسل، زالو، کرم ابریشم، انگل‌ها و موجودات دافع حیوانات موذی که توسط مؤسسات رسماً شناخته شده‌اند.

۱۷ جوهر خشک یا محلول و رنگ‌های خشک یا مایعی که در داخل آنها جوهر باشد.

برخی از مواد و اشیاء به دلیل حفظ امنیت پرواز شرکت‌های هواپیمایی جزء ممنوعات هوایی(کالاهای خطرناک) محسوب می‌شوند که قبول و ارسال آنها از طریق خطوط پستی هوایی ممنوع است که عمده‌ترین آنها عبارتند از:

(الکل، استن، مایعات آتش‌زا، انواع اسپری‌ها، مایعات حلال، مواد سفیدکننده، دستگاه فرزنی مو(دارای گاز هیدروکربن، باتری تر، ژنراتور شیمیایی، اکسیژن، مواد شیمیایی پزشکی، مواد اکسیدکننده و…)

*تفاوت ممنوعات پستی در کشورها / مقایسه ممنوعات در چند کشور


همان طور که گفته شد هر کشور مختار است به مقررات پایه ممنوعات پستی جهانی چیزهایی را اضافه کند و این ممنوعات در کشورهای مختلف دارای تفاوت‌هایی است. ماحصل این تفاوت لیست‌های بلند بالا از ممنوعات پستی مخصوص هر کشور است که چند نمونه از تفاوت‌ها در زیر آورده شده است.

آلمان: برای مثال در فهرست اقلام ممنوعه وارداتی(یا ترانزیتی) به کشور آلمان آمده: همه حیوانات زنده، به استثنای زنبورها، زالو، کرم ابریشم، انگل ها و نابود کننده های حشرات گزنده بمنظور کنترل آن حشرات و مبادله شده بین موسسات رسماً شناخته شده، مگس های خانواده دراسوفیلیدا جهت تحقیقات زیستی پزشکی، مبادله شده بین موسسات رسماً شناخته شده.

اتریش: همچنین در فهرست اقلام ممنوعه به‌عنوان واردات یا ترانزیت کشور اتریش قید شده که: پشم و موی خوک، گراز یا گراز وحشی و ضایعات آنها، موی گورکن و سایر موهای مخصوص ساخت برس، پرداخت نشده. موی اسب و ضایعات آن، پرداخت نشده. روده، سیراب و معده حیوانات(به جز ماهی)، کل و قطعات آنها، تازه، سرد، منجمد، نمک سود، با آب نمک، خشک شده یا دود داده شده، ممنوع است.

انگلستان: قوانین کشور انگلستان برای واردات یا تزانزیت حیوانات زنده کمی متفاوت است. این کشور ضمن ممنوعیت واردات همه حیوانات زنده برخی استثناها نیز قائل شده است. همچنان که واردات زنبور عسل را مشروط دانسته و قید کرده: محموله زنبورهای زنده باید فقط حاوی زنبورهای ملکه و زنبورهای کارگر باشد. کولونی ها مجاز نیستند. هر محموله باید یک مجوز ورود، صادره توسط وزارت کشاورزی و یک گواهی سلامت، صادره توسط وزارت کشور مبداء به همراه داشته باشد.

بنابراین همان‌طور که دیده شد قوانین ممنوعات پستی یا همان قوانین گمرکی در کشورهای مختلف در عین حال که در بسیاری موارد دارای شباهت‌ است، تفاوت‌هایی نیز دارد.

*ممنوعات پستی وارداتی به ایران


اما براساس قوانین و مقررات گمرک ایران نیز ارسال برخی اقلام به ایران ممنوع است. لیست کامل ممنوعاتی وارداتی به ایران عبارتند از:

۱ لباس دست دوم.

۲ سیستم‌های رادیویی مجهز به انواع باندهای جانبی(single - upper - lower)، اوسیلاتور(نوسان‌ساز) با فرکانس ضربه‌ای، موج پایدار(فرکانس ثابت)، باند هوایی، باند پلیس.

۳ سیستم‌هایی رادیویی مجهز به باند FM دارای فرکانس طیف ۷۶ تا ۸۷ MH۲.

۴ عدم قبول وجه رایج اعم از اسکناس و سایر اوراق بهادار در مرسولات عادی و سفارشی.

۵ مواد مخدر و روانگردان.

۶ اقلام غیراخلاقی یا منافی عفت.

۷ اقلام جعلی و سرقتی.

۸ اقلامی که به لحاظ ماهیت یا بسته‌بندی، می‌توانند مأموران یا عامه مردم را در معرض خطر قرار دهند یا موجب آلودن یا خرابی سایر مرسولات شوند.

۹ـ مواد منفجره، قابل اشتعال یا رادیواکتیو و کالای خطرناک.