رزاقی: حمایت یارانه‌ای جواب نمی‌دهد

به گزارش افکارنیوز ابراهیم رزاقی در گفتوگو با فارس، درباره کاهش قدرت خرید مردم طی یک سال اخیر، تورم فعلی و روشهای افزایش بهبود وضعیت معیشتی، تصریح کرد: آنچه که واقعیتهای تورم اقتصادی موجود نشان میدهد، بروز شرایط اقتصادی حاد است؛ دولت هم با وجود اینکه این مدت خوب سود کرد اما مأخذ محاسبه سال پایه را تغییر داد و از سال ۸۳ به سال ۹۰ تغییر یافت و این به معنای پوشاندن تورم است.

وی اضافه کرد: این مورد نشان می‌دهد که دولت نیز به اشتباه چند ساله خود پی برده اما حاضر به اعتراف در مورد اشتباهاتش نیستند.

* قدرت ریال کاهش یافته نه قدرت خرید

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هم‌اکنون قدرت خرید مردم در دهک‌های پایین بسیار کاهش یافته است اما در طبقات بالای جامعه قدرت خرید کاهش نیافته و ثروت و درآمد آنها افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قدرت «ریال» کاهش یافته نه قدرت خرید، تصریح کرد: طبقات بالا و صاحب امتیاز جامعه متناسب با تورم و حتی بالاتر از تورم، نرخ‌های خود را افزایش داده‌اند و قیمت کالاها و خدمات خود را حتی بالاتر از تورم ارائه می‌دهند.

رزاقی تصریح کرد: اما‌ حقوق‌بگیران، کشاورزان کم زمین، دهک‌های پایین جامعه و بخش مهمی از تولیدکنندگان کشاورزی و صنعتی کوچک در این شرایط اقتصادی بسیار صدمه دیده‌اند و این یک واقعیت است.

این کارشناس اقتصادی درباره پیامدهای این تورم و شرایط مشکل اقتصادی تصریح کرد: قدرت خرید مردم کاهش یافته و یارانه اثر خود را از دست داده است.

* تورم موجود ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی کشور است

وی درباره راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم و بهبود وضعیت معیشتی، تصریح کرد: برخلاف آنچه که مسئولان اقتصادی دولت انتخاب کرده‌اند، راهکار این نیست که درآمد مردم را از طریق هدفمندی یارانه‌ها افزایش دهیم؛ تورم موجود ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی کشور است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قطعاً تهاجم اقتصادی غرب نیز در مشکلات اخیر مؤثر بوده است، افزود: اما اداره اقتصاد کشور به گونه‌ای است که مسئولان به هیچ عنوان توجهی به بخش تولید ندارند.

* دولت اقتصاد نفت‌محور را ول نمی‌کند

این کارشناس اقتصادی افزود: مسئولان تنها به این موضوع فکر می‌کنند که نفت کشور را صادر کنند و حتی در سخت‌ترین شرایط، تحریم‌ها را دور زده و نفت‌ بفروشند و بالاترین سرمایه‌گذاری نیز در تولید نفت انجام شده است، انگار اقتصاد ایران تنها به نفت وابسته است.

وی تصریح کرد: به عقیده دولت، اقتصاد یعنی نفت و مردم هم یارانه‌بگیر هستند، که این نگرش اشتباه موجب شده است تولیدکننده در ایران قربانی شود و حتی قوانین مجلس در مورد حمایت از تولیدکننده هم اجرا نشود.

* لزوم اختصاص مالیات‌های سنگین به بازار واسطه‌گری و دلالی

این کارشناس اقتصادی افزود: قطعاً تنها ارائه تسهیلات کمکی به تولیدکننده نمی‌کند، زیرا اگر بخش تولید سودآور بود، تولیدکننده حاضر بود تسهیلات سنگین هم دریافت کند.

رزاقی با اشاره به اینکه بازار دلالی و غارتگری رونق بالایی دارد، تصریح کرد: سود تولید کم و سود واسطه‌گری بسیار بالا است، بنابراین حرکت به سمت تولید در این شرایط محقق نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید وصول مالیات از کسانی که درآمدهای رایگان بالایی دارند، به مطلوب‌ترین وجه اجرایی شود؛ باید کاری کرد که هر کس درآمدی می‌خواهد وارد تولید شود یعنی از تولید حمایت شده و اخذ مالیات‌های سنگین واسطه‌گری و دلالی ایجاد شود تا برای آن غارتگر، دلالی ارزش اقتصادی نداشته باشد.

* اجرای فاز دوم در شرایط فعلی منافی عقل و منطق و سیاست است

رزاقی درباره برنامه‌های دولت برای افزایش یارانه‌های نقدی و یا ارائه کارت‌های اعتباری به دهک‌های پایین اجتماع، توضیح داد: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در این شرایط اقتصادیِ مشکل، در کنار تحریم‌های غرب و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ هم اکنون تمام دشمنان خارجی و داخلی در آستانه انتخابات ایران برنامه‌ریزی خاصی دارند، حال در این شرایط اجرای طرحی مبهم بدون کارشناسی دقیق منطقی نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی شرایط اجرای فاز اول هدفمندی محقق نشد، چه منطقی است که برای اجرای فاز دوم قدم برداریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: هدف اصلی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها، بهره‌مندی دهک‌های پایین جامعه بود، اما دولت مردم را به صدقه گرفتن عادت داد و این مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها به هیچ عنوان در این شرایط اقتصادی و قبل از انتخابات ریاست جمهوری نباید اجرا شود.

* سیاست‌های اقتصاد آمریکایی باید کنار گذاشته شود

این استاد دانشگاه افزود: باید اختیار در دست مسئولان باشد تا خدمات را ارزیابی کنند، باید سیاست‌های اقتصاد امریکایی کنار گذاشته شود تا مشکلات برطرف شود.

* توجه به اقتصاد مقاومتی یکی از راهکاری‌های کاهش تورم فعلی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طبق قانون اساسی، ایجاد شغل برای همه از وظایف دولت است که این کار را نکرد، گفت: دولت تمام اهداف خود را به کارهای زیربنایی اختصاص داد که به درد واردات و مصرف می‌خورد و تولیدکننده مغفول مانده است.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی تولید داخل، یعنی استقلال اقتصادی و اشتغال همه افراد و اگر به این مورد بها داده شود، تأمین منافع طبقات پایین جامعه به راحتی انجام می‌گیرد واین مصداق عدالت اجتماعی است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اگر دولت بخواهد پول به دست مردم بدهد، با افزایش نقدینگی، تورم بیشتر، وابستگی بیشتر به نفت و جری‌تر شدن دشمنان خارجی در فشار به ایران، مواجه خواهیم شد.

* افزایش تولید در ارقام بالا از راهکاری‌های کاهش تورم موجود

این استاد دانشگاه اقتصاد درباره راهکاری برای بهبود شرایط معیشتی مردم، تصریح کرد: دولت باید طی ۵ ماه آینده تمام تلاش خود را داشته باشد جلوی تورم را بگیرد؛ یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تورم افزایش تولید آن هم در آمار فراوان است.

وی افزود: دولت باید یارانه به تولید بدهد نه یارانه به تولیدکنندگان خارجی(دلار ارزان)؛ باید به تولیدکنندگان داخل یارانه داد تا برای برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت خود فکری کنند و ۱۰۰ درصد توان خود را به کار گیرند که این امر به افزایش اشتغال می‌انجامد.

* آینده مطلوب اقتصادی ایران با اقتصاد مقاومتی و کنار گذاشتن اقتصاد لیبرالی

این استاد دانشگاه افزود: اگر تمامی این اتفاقات رخ دهد قطعاً طی ۱۰ سال آینده ایرانی اقتصادی خواهیم داشت؛ همان طور که هم‌اکنون از نظر سیاسی الگویی برای دنیا هستیم، قطعاً اگر به اقتصاد خود نیز توجه کنیم اقتصاد واقعی را خواهیم داشت و الگویی برای کشورهای دیگر خواهیم بود.

رزاقی افزود: متأسفانه دولتمردان در الگوی اقتصادی بودن برای دنیا کمی بی توجه هستند که این امر لزوم توجه به قانون اساسی را میطلبد اما ما سیاست لیبرالیسم اقتصادی را اجرا کردیم و بیش از یک هزار میلیارد هزینه دادیم و فاجعهای در اقتصاد ایجاد شد که این امر فعلاً شرایط نوسانات اقتصادی را فراهم کرده است.