" ۵ برابری یارانه " نیامده، قیمتها را افزایش داد!
افکارنیوز گروه اقتصادی:

رئیس جمهور بار دیگر در مجلس حاضر شد. حضور این بار او در خانه ملت یک تفاوت اساسی با سایر حضورهایش داشت و آن، جنجالی نبودن مهمانان و میزبانان این ملاقات بود. با وجود این تفاوت اساسی اما سخنان وی نتوانست جو روانی بازار را آرام کند یا طوری باشد که از التهاب فراز و فرار قیمت ها بکاهد. هرچند که وی تمام توان خود را برای دادن امیدواری به اقتصاد به کار بست اما ظاهرا بازار نتوانست با چشم خوش بینانه ای به سخنان رئیس جمهور در خانه ملت نگاه کند.

علیرغم اینکه انتظار می رفت بازار به سخنان خوشبینانه احمدی نژاد واکنش مثبت نشان دهد، این اتفاق نیفتاد و قیمت برخی کالاها روند صعودی خود را بیش از پیش دنبال کردند.

ترس از نقدینگی یا ترس از هدفمندی؟!
احمدی نژاد در مجلس، راهکار سوم خود را برای حل مشکلات اقتصادی، هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و گفت که هدفمندی یارانه‌ها استفاده از منابع ملی است.

وی که در توجیه راهکار خود به ضریب جینی اشاره کرد اذعان داشت که ضریب جینی با هدفمندی یارانه ها از ۴۰ به ۳۷ درصد رسید که در نتیجه آن، نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به فقیر در شهری از ۱۲.۴۵ برابر به ۱۰.۱۷ و در روستایی نیز از ۱۲.۶۳ به ۹.۳۵ برابر رسید.


احمدی‌نژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.


همچنین وی مدعی شد: " در تمام دنیا بیمه بیکاری تنبلی می‌آورد و چه کسی از پول بیشتر بدش می آید؟ "

وی با تاکید بر موفق و افتخارآمیز بودن طرح هدفمندی، گفت: نقدینگی سال ۸۹ نزدیک به ۲۵ درصد و پارسال ۱۹ و ۴ دهم درصد بود و طرح هدفمندی یارانه ها نقدینگی را هم کاهش داد.

احمدی نژاد درحالی مدعی کاهش نقدینگی در نتیجه اجرای طرح هدفمندی شده است که به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نرخ رشد نقدینگی ۴ برابر و حتی بیشتر از نرخ رشد تولید شده است.

اما اثر گذار ترین صحبتهای احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی مطرح شد. آن وقت که وی تاکید کرد: هدفمندی یارانه ها یک کار بنیادین بود و هم اکنون مردم ۴۰ هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می کنند که می توانیم ۵.۲۵ برابر این رقم را به مردم پرداخت کنیم بدون این که نقدینگی افزایش یابد.

اما تاکید رئیس جمهور بر امکان ۵ برابر شدن یارانه نقدی و اجرای فاز دوم هدفمندی این پیغام را به بازار مخابره کرد که قرار است نقدینگی افزایش چشمگیری داشته باشد.

به این ترتیب بعد از سخنان رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی و خانه ملت، یک تورم انتظاری در بازار به وجود آمد که به ترس از افزایش تورم و هدفمندی یارانه ها بر می گردد.



خودرویی ها، آشفته تر از قبل؛ پراید ۱۶میلیون
بعد از سخنان احمدی نژاد، بازار خودرو آشفته تر از قبل شد و به جایی رسید که " افزایش ۲۰میلیونی قیمت خودرو در یک شب " تیتر یک رسانه ها شد. نمایندگی‌هایی که به مناسبت دهه فجر رسماً اعلام قیمت کرده بودند، با سخت‌تر کردن شرایط، قیمت‌های خود را افزایش دادند.

به طور مثال، در آگهی روزنامه " ۴ دستگاه پرادو ۲ در سفید، مشکی متالیک ۴ سیلندر ۲۰۰۷ فول " مربوط به ۳ بهمن قیمت ۱۷۶ میلیون تومان عنوان شد که همان آگهی در روزنامه ۴ بهمن ۱۸۵ میلیون تومان تعیین شده بود یا تحویل فوری خودروی تیانا با افزایش ۳میلیون تومانی از ۱۲۴ میلیون تومان به ۱۲۷ میلیون تومان رسید و البته از تحویل فوری به تحویل ۳۰ روزه تبدیل شد!


خودروهای داخلی نیز با تغییر شرایط فروشش از فوری به ۳۰ روزه دستخوش تغییرات ۱ تا ۳میلیون تومان شدند.
همچنین گفته می شود پراید نیز به ۱۶ میلیون تومان رسیده است.


به نظر می رسد، سخنان رئیس جمهور در مجلس، افزایش قیمت ارز و دیگر تحولات دست به دست هم دانند تا قیمت خودرو دیگر نه به صورت پله ای بلکه به صورت شتابان افزایش پیدا کند. رشد نرخ ارز آزاد و برخی نیز آن را متأثر از تحولات و افزایش قیمت‌ها در بازار می‌دانند.

سرکشی دوباره ارز
دلار و ارز که مدتی بود در سکون به سر می بردند بار دیگر بعد از سخنان احمدی نژاد کمی سرکش شدند و سروصدا به پا کردند. درجالیکه چندین ماه دلار به میمنت وجود مرکز مبادلات ارزی و همچنین غیاب تصمیمات عجولانه مسئولان توانسته بود آرام بگیرد بعد از سخنان افتصادی احمدی نژاد بیماری اش دوباره عود کرد. این در حالی اتفاق افتاد که حتی تحریم های اروپا و آمریکا در طی ماه های اخیر نتونسته بود نرخ دلار را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

به قول خود رئیس جمهور " مشکلات اقتصادی ما ساختاریست. "

شنیده شده که دلار در روزهای اخیر حتی با قیمت ۳۸۰۰ تومان نیز مبادله شده است. حالا باید امیدوار باشیم که قیمت این اسکناس آمریکایی تا عید امسال به رکورد ۴هزار تومان نرسد!

مسکن بحران همیشه اقتصاد
مسکن همواره یکی از اصلی ترین معضلات اقتصاد ایران بوده است. در حالیکه همواره در ماه های پایانی سال نگرانی از افزایش قیمت بیش از دیگر ماه هاست که در سال جاری قیمت ارز نیز مسکن را تخت الشعاع قرار داد. با وجود اصرار احمدی نژاد بر هدفمندی یارانه ها و اجرای فاز دوم آن، ظاهرا بازار مسکن نیز می خواهد به خود تکانی بدهد.
پیش‌بینی‌های بازار مسکن نشان می‌دهد به دلیل ‌ترس از گران شدن قیمت مسکن در سال آینده، شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.
صعود قیمت مسکن در تهران طی ما‌ه‌های اخیر ثابت کرد که عوامل درون بازار نقش مهمی در تغییرات قیمتی این بخش دارند.

مواد بهداشتی کمیاب شد!
مواد شوینده و بهداشتی نیز همیشه نزدیک عید خبرساز می شوند. این در حالیست که مواد شوینده امسال کمی زودتر از موعد خود، خانه تکانی قیمی را آغاز کرده اند. بعد از سخنان احمدی نژاد در مجلس، بازار بیشتر کالاها در هراس تورم و اجراشدن فاز دوم هدفمندی، بر تورم انتظاری افزودند.

بازار بهداشتی ها هرساله با نزدیک شده به عید نوروز، در انتظار افزایش تقاضا قیمت خود را کمی افزایش می دهند.

این افزایش امسال در حالی کمی زودتر اتفاق افتاده است که درصد افزایش قیمت نیز کمی بیشتر از سال های گذشته است. شنیده شده که قرار است قیمت مواد بهداشتی از دوشنبه همین هفته به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد گران تر شود. این افزایش در حالی اتفاق می افتد که برخی از متقاضیان از کمبود مواد شوینده و بهداشتی در بازار می گویند.