بهمنی و الزام بانک‌ها به وصول مطالبات معوّق

به گزارش افکارنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمود بهمنی در سومین همایش رؤسای موفق شعب بانک های کشور با اشاره به این که موفقیت هر سازمان ، منوط به انتخاب افراد شایستهای است که جهت انجام کارهای مهم و کلیدی منصوب می شوند، تاکید کرد: امروزه اهمیت و نقش کلیدی منابع انسانی به حدی است که پژوهشگران معتقدند اثربخشی تمام تکنینکها و فنون به عامل انسانی بر میگردد زیرا استفاده درست از نرم افزارها توسط افراد باعث کارآمدی و بهرهوری آن سازمان می شود به همین دلیل، نقش نیروی انسانی بسیار با اهمیت است.

وی با بیان این نکته که نیروی انسانی، سرمایه اصلی هر سازمان است، تاکید کرد: باید نقش مدیران و کارمندان شعب در جذب مشتریان و تقویت نظام کنترل‌های داخلی بانک به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف مدنظر قرار گیرد البته باید به بازرسان مصونیت شغلی داده شود تا بتوانند وظایفشان را با قدرت انجام داده و اظهارنظر واقعی داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که بهره‌گیری درست نرم افزارها توسط افراد، کارایی سازمان را در پی دارد، خاطر نشان کرد: اجرای کامل بانکداری الکترونیک و اعمال کنترل های داخلی در بانکداری الکترونیک همراه با‌ حسابرسی داخلی بانک ها و نظارت مستمر بر عملکرد زیر مجموعه توسط خود بانک ها و با استفاده از نرم افزارها باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار در زمینه تلاش بانک ها برای افزایش سطح رضایت مندی مشتریان خاطر نشان کرد: تدوین یک استراتژی جامع و برنامه شفاف برای بهره مندی از تجربیات مشتریان، انتخاب افراد مناسب، مدیریت افراد تحت نظارت خود و ایجاد انگیزه در آنان به همراه برقراری و پایدار بودن فرآیندهای ایجاد شده بایستی به طور مرتب از جانب مدیران لحاظ گردد.

رییس کل بانک مرکزی عدم وجود سیستم کنترل داخلی اثربخش را مانع تحقق رسالت اصلی بانک ها خواند و افزود: کنترل‌های داخلی باعثافزایش کارایی، کاهش ریسک از دست دادن دارایی ها شده و حصول اطمینان معقول از قابلیت اعتماد صورت های مالی و رعایت قوانین و مقررات را به ارمغان خواهد آورد. بر این اساس بازرسان و حسابرسان داخلی بانک ها می بایست اجرای سیاست ها و رویه‌های شناسایی مشتریان را در شعب و تمامی سطوح بانک مورد بررسی قرار داده و هر گونه انحراف را به همراه پیشنهاد های اصلاحی به کمیته بازرسی و حسابرسی به منظور رفع آن گزارش نمایند.

رییس شورای پول و اعتبار درخصوص وصول مطالبات معوق بانک ها نیز خاطرنشان کرد: بانک ها موظف به وصول مطالبات معوق خود هستند و این موضوع باید توسط بانک ها پیگیری شود. این مطالبات هر کدام نوع خاصی است و قراردادهایشان بین بانک و تسهیلات گیرندگان با یکدیگر متفاوت است بنابراین با همه این پرونده ها نمی‌توان به یک شیوه برخورد کرد و باید برای هر کدام از مطالبات و وصول آنها‌ با توجه به شرایطی که دارند، برنامه ریزی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که بانک‌ها باید معیارهای مناسبی جهت حفظ‌ رازداری اطلاعات کلیدی بانکداری الکترونیک تدوین نمایند و این معیارهای تعیین شده باید متناسب با حساسیت اطلاعاتی باشد که به پایگاه اطلاعاتی انتقال یافته و یا در آنجا ذخیره می شود، تاکید کرد: البته محرمانه نگه داشتن اطلاعات مشتریان نیز از الزامات است و بانک ها می بایست معیارهای مناسبی جهت ارایه محصولات و خدمات بانکداری الکترونیک به کار گیرند تا اطمینان حاصل گردد.

وی آمادگی و برنامه ریزی بانک ها را در برابر‌ رخدادهای غیرمنتظره ضروری خواند و تصریح کرد: بانک‌ها باید برنامه های مناسبی برای عکس العمل در مقابل رخدادهای غیرمنتظره در جهت مدیریت و‌ به حداقل رساندن مشکلات ناشی از رخدادها، از جمله‌ حملات داخلی و خارجی که ارایه خدمات و سیستم های الکترونیک را مختل می سازد به کار گرفته و آنها را توسعه بخشند.

دکتر بهمنی آماری همچنین در زمینه نسبت مصرف به منابع بانکی گفت: نسبت مصارف به منابع سیستم بانکی در حال حاضر از ۶/۱۱۱ درصد به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است و خوشبختانه بانک ها خطوط اعتباری خود را بستند. همچنین منابع قرض الحسنه از ۳۹ درصد به ۱۰۰ درصد رسیده است.