به گزارش افکارنیوز، اردشیر بیژنی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سئوال که قبلاً از سوی برخی اعضای هیأت مدیره بانک مسکن با پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی ۱۲سال ساخت به بالا مخالفت شده بود افزود: بانک مسکن در گذشته نیز به واحدهای مسکونی که ۱۲ سال ساخت به بالا بودند نیز تسهیلات خرید تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت میکرد.

*صدور مجوز موردی پرداخت تسهیلات از سوی برخی شعب

وی اضافه کرد: پبشتر به رؤسای شعب و ادارات بانک مسکن این اختیارات را داده بودیم که آنها می‌توانستند موردی مجوز پرداخت تسهیلات تا ۲۰ میلیون تومان هم را صادر کنند.

وی گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی ۱۲ سال ساخت به بالا را قبلاً داشتیم و حداقل ۱۰ میلیون تومان را پرداخت می‌کردیم اما با این روش جدید آمدیم گفتیم که به ازای هر سال که از ۱۲ سال ساخت بالاتر برود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان از سقف وام ۲۰ میلیون تومانی کاهش یابد.

بیژنی ادامه داد: یعنی اگر متقاضی وام خرید مسکن متقاضی خرید مسکن۱۳ سال ساخت باشد می‌تواند ۱۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از بانک تقاضای وام خرید داشته باشد.

*اقدام جدید بانک مسکن روشی برای ساماندهی تقاضای وام خرید

وی افزود: در حقیقت این روش جدید تقاضای وام را ساماندهی کرده‌ایم و تمام مجوزهای موردی را لغو کرده‌ایم.

*پرداخت وام به ۱۲ سال ساخت به بالا موجب رونق معاملات نمی شود

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به این سئوال که آیا این روش می‌تواند به خاطر رونق دادن خرید و فروش مسکن باشد گفت: خیر چرا که سقف و مبلغ وام خرید مسکن تغییری نکرده است و همان ۲۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: این روش باعثخواهد شد مشتریانی که قبلاً دنبال مجوزهای موردی می‌رفتند و یک مقدار وقت آنها گرفته می‌شد و ممکن بود مسائل دیگری پیش بیاید این موارد از بین رفته و متقاضیان به راحتی می‌توانند با مراجعه به شعب میزان وام در نظر گرفته شده را درخواست کنند.

*روش جدید پرداخت تسهیلات قیمت مسکن را افزایش نمی دهد

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مصوبه جدید بانک مسکن برای ساماندهی پرداخت وام خرید مسکن به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال ساخت موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد گفت: این‌طور نیست و تأثیری بر قیمت مسکن در بازار نخواهد داشت چرا که سقف تسهیلات خرید افزایش نیافته و تنها روش پرداخت است که تغییر پیدا کرده است.

*پرداخت پلکانی تسهیلات از گران شدن مسکن های کلنگی جلوگیری می کند

بیژنی در پاسخ به این سئوال که شما معتقد بودید که پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال ساخت موجب گران شدن واحدهای مسکونی کلنگی و ۱۵ سال ساخت به بالا می‌شود گفت: این پرداخت تسهیلات چون به صورت پلکانی است موجب افزایش قیمت این واحدهای مسکونی ساخت بالا نمی‌شود.

وی افزود: انتقاد بنده قبلاً نسبت به بحثپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومان به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال ساخت این بود که قیمت این واحدهای مسکونی افزایش می‌یابد اما این روش پلکانی که به ازای هر یک سال از ۱۲ سال ساخت به بالا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان از سقف ۲۰ میلیون کاهش می یابد موجب گران شدن این واحدهای مسکونی نمی شود.

* هنوز خبری از افزایش تسهیلات ساخت مسکن نیست

بیژنی در پاسخ به این سئوال که قرار بود وام ساخت مسکن به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد گفت: هنوز خبری نیست اما من اعتقاد دارم که هر گونه افزایشی برای سقف وام مسکن (خرید یا ساخت) سبب خواهد شد که مشتریان بانک بیشتر بدهکار شوند چرا که این گونه تصمیمگیریها و انتشار اخبارهای مرتبط با آن موجب افزایش قیمت مسکن میشود.