به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی امروز در پاسخ به سئوال خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه آیا شرایط مسکن مهر ویژه تهران تغییری داشته یا خیر افزود: شرایط مسکن تهران همان شرایط قبلی است و افرادی که واجد شرایط هستند، میتوانند در پروژههای تهرانسر و یا پروژههای بعدی ثبتنام کنند.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرعت در کار ساخت مسکن ویژه تهران پیمانکاران را افزایش دادیم، اظهار داشت: شرایط افراد واجد شرایط در مسکن تهران این است که افراد سرپرست خانوار بوده و دولت زمین، آپارتمان و وام یارانه دار نگرفته باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شرایط پرداخت مبالغ در نظر گرفته شده در مسکن تهران این گونه است که ۳۰ درصد مبلغ زمین به صورت نقدی و ۷۰ درصد باقی‌مانده به صورت اقساط خواهد بود که نباید ماهانه بیش از یک میلیون تومان پرداخت شود.

به گفته وی دو یا سه سایت جدید ساخت مسکن ویژه تهران نیز آغاز شده که کار در دست فونداسیون است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: افرادی که قصد خرید مسکن در تهران را دارند، توصیه می‌کنیم که ما به دنبال این موارد هستیم که بتوانیم سال آینده واحدهای مسکونی ویژه تهران را تحویل مردم دهیم، بنابراین افرادی که قصد صاحب مسکن شوند، می‌توانند در پروژه‌هایی که اعلام می‌شوند، ثبت‌نام کنند.

* اعمال ابزارهای قانونی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن

نیکزاد در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از افزایش قیمت و اجاره‌بهای مسکن در ماه‌های آینده و یا تابستان چیست، گفت: تمام تلاش ما این است که واحدهای مسکونی که در اطراف تهران ساخته می‌شود، را به اتمام برسانیم، به طوری که برای افزایش سرعت ساختمان‌ها هر هفته از سایت مسکن تهران و شهرهای جدید اطراف تهران بازدید به عمل می‌آوریم، تا سرعت ساخت پایین نیاید.

به گفته وی تعداد زیادی واحد مسکونی مهر ۹۹ ساله و خودمالکی در شهرهای جدید پردیس، پرند، اندیشه، هشتگرد، پاکدشت، دماوند، اسلامشهر، شهریار، واوان آماده واگذاری و یا در حال ساخت هستند که آنها به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم، تا مشکلات برطرف شود و بتوانیم این واحدهای مسکونی را تحویل متقاضیان دهیم.

وی ادامه داد: در کنار این موارد پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که اگر به عنوان خودمالک واجد شرایط باشند و از خودشان زمین داشته باشند، تسهیلات قرض‌الحسنه و در تهران تسهیلات با سود ۹ درصد در اختیارشان قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همه این موارد برای زمانی که مازاد مسکن از ثبات لازم و ثبات خوبی برخوردار باشند، اما اگر برخی بخواهند بازار مسکن را به هم بریزند، حتماً بدانند که ما از ابزار قانونی مثل مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه و مالیات بر معاملات مکرر استفاده خواهیم کرد.

نیکزاد اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که ما دنبال اعمال ابزار قانونی توسط وزارت راه و شهرسازی نباشیم، بلکه در یک تعامل خوب کسانی که دنبال خانه‌دار شدن هستند، با توجه به شرایط خود در تهران و اطراف آن صاحب مسکن شوند.

وی اضافه کرد: شاید بگوییم که مسکن ویژه تهران با سرعت خوبی پیش نرفت. بنابراین باید اذعان کنم ما به اندازه افرادی که در پروژه مسکن ویژه تهران ثبت‌نام کرده بودند، کار را پیگیری کردیم.

وی اضافه کرد: هیچ مشکلی از بابت ساخت و تحویل واحدهای مسکونی ویژه تهران با شرایطی که اعلام کردم، وجود ندارد.