هند، قطب تازه بازار خودرو

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کشتی باری کرهای در بندر چیتاگونگ در بنگلادش کناره میگیرد تا آماده بارگیری شود. در بندر ردیفهایی منظم از خودروهایی درخشان، مدل جدید نیسان میکرا منتظرند تا سوار کشتی شوند و به سنگاپور بروند. کاپیتان کشتی میگوید اینها از اینجا به لبنان، یکی دو کشور در خاورمیانه و بخشهایی از آفریقای شمالی میروند.

این خودروها محصول خودروساز بزرگ ژاپنی‌اند، اما کیلومترها دورتر در کارخانه نیسان در هند تولید شده‌اند. کمتر از یک سال پیش این کارخانه با وسعتی بیش از ۲۴۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نیسان در سراسر دنیا بود. در خط مونتاژی بسیار پیشرفته کارگران به سرعت کار می‌کنند و قطعات جدیدترین خودروها را سر هم می‌کنند. نیسان یکی از چند خودروساز بزرگ آسیایی است که بساط تولیدش را در این منطقه برپا کرده است.

کنار یکی از شلوغ‌ترین بزرگراه‌های هند، پر از تریلی‌ و خودروهای سنگین حامل خودرو، محل استقرار کارخانه‌های هیوندای، سامسونگ، میتسوبیشی و هزاران برند معتبر بین‌المللی دیگر است. کیمینوبو توکویاما، مدیر اجرایی نیسان در هند می‌گوید: «هند بازاری است که با سرعتی بالا در مسیر رشد است، بنابراین برای خودروسازان دنیا اهمیت بسیاری دارد.» اما هدف این خودروسازان تنها تصرف بازار هند نیست، بلکه آنها این کشور را سکوی پرتابی برای تولید محصولاتی می‌دانند که قصد صدورشان به دیگر نقاط دنیا را دارند. آقای توکویاما می‌گوید: «ما خودروهایی را که در اینجا تولید می‌کنیم به اروپا، آفریقا، خاورمیانه و بسیاری کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.»

سال‌ها بود که هند جولانگاه خودروسازان اروپایی و آمریکایی بود و آسیایی‌ها ترجیح می‌دادند نادیده‌اش بگیرند. از نظر آنها هند کشوری بود که آسیایی‌ها یا سر از کار تجارت و تولید در آن درنمی‌آوردند یا تمایلی به داد‌وستد با آن نداشتند. اما حالا با سرعت بالای رشد اقتصاد و فرصت‌هایی که هر روز بیشتر می‌شوند، هند، به خصوص برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها به سرزمینی پراهمیت برای تولید و تجارت تبدیل شده است. امروز شهر چنایی به تنهایی پاتوق ۳۰۰۰ شرکت کوچک و بزرگ کره‌ای است که در هر گوشه و کنار به کار تولید مشغولند.

تنها خودروسازان یا تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی نیستند که این منطقه را قبضه کرده‌اند. این شهر حالا پر است از رستوران‌های پرزرق و برق کره‌ای با غذاها و موسیقی سنتی کره‌ای که میزبان مشتریان متمول هندی است. علاوه بر این رستوران‌ها یکی دو سوپرمارکت کره‌ای، یک کلیسا و یک مرکز فرهنگی کره هم در این شهر هست که به هندی‌ها یا کارمندان و کارگران کره‌ای شاغل در شهر زبان کره‌ای، رقص و تکواندو می‌آموزد. هند این روزها به خانه امید کره‌ای‌ها تبدیل شده است.

اما این خیابان تنها یک‌طرفه نیست. هندی‌ها شراکت در تولید خارجی‌ها را به عرصه‌ای برای نمایش توانایی‌های خود تبدیل کرده‌اند. هند امروزه یکی از ابرقدرت‌های فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و در عین ‌حال سنتی طولانی در مقوله تولید دارد.

آنها سعی می‌کنند از این توانایی‌هایشان برای ورود به اقتصاد منطقه‌ای بهره بگیرند. سوندرام فستنرز کارخانه‌ای است که از صد سال پیش به این سو در کار تولید قطعات خودرو است. سوندرام فستنرز برای خودروسازان بزرگی چون جنرال موتورز، فورد و کرایسلر قطعات خودرو می‌سازد.

آنها ۶ سال پیش کارخانه‌ای در چین افتتاح کردند. سورش کریشنا، مدیر این کارخانه می‌گوید: «ایده کلی توسعه بازار چین بود. ما برای فعالیت در چین برنامه‌ای ۲۵ ساله طراحی کرده‌ایم.»

او اضافه می‌کند: «می‌دانستیم که در ابتدای کار با دردسرهایی مواجه خواهیم شد، چون مردم دیگر کشورها چندان عادت ندارند که هندی‌هایی را ببینند که به کشورشان می‌آیند و دم و دستگاهی بر پا می‌کنند، اما این دردسرها به نتیجه کار می‌ارزد. سودآوری ما از سال گذشته شروع شد و بسیار بیشتر از آن بود که شرکت‌های بزرگ خارجی انتظارش را داشته باشند.»

از سال ۱۹۹۰ به این سو بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا متوجه هند شده‌اند و راه این کشور را در پیش گرفته‌اند، اما آنها این را می‌دانند که در نهایت سرنوشت فعالیت‌هایشان در هند با موقعیت اقتصادی آسیا گره خورده است و به همین دلیل از مشارکت هند در دیگر بازارهای آسیا استقبال می‌کنند. این رابطه چندجانبه و مبارکی است که می‌تواند الگوهای اقتصاد جهانی را متحول سازد.

طی دو سال اخیر و به موازات عمیق شدن بحران اقتصادی آهنگ رشد اقتصاد در هند هم کندتر شده و علاوه بر این معضلاتی چون افزایش قیمت سوخت و قیمت بالای خودروهای خارجی برای خریداران هندی موجب کاهش نسبی فروش خودروسازان خارجی در بازار این کشور شده، تقریبا همه ميهمانان خارجی هندیها موافقند که این مشکلات مقطعی هستند و بازار هند ظرفیتی فوقالعاده دارد و در آیندهای نزدیک به منبعی از سود پایانناپذیر تبدیل خواهد شد.