به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که به نظر میرسد دولت به زودی قیمت خودرو را آزاد خواهد کرد، از بازار خبر میرسد منحنی قیمتها همچنان روندی صعودی دارد و دلالی بیش از پیش رونق گرفته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر کمتر مشتری واقعیاي اقدام به خرید خودرو میکند و به جای آنها، این دلالها هستند که جولان میدهند و با خرید و احتکار خودرو، قیمتها را بالا میبرند. کارشناسان معتقدند وضعيت آينده قيمتها در بازار خودرو بستگي به سياست فروش خودروسازان پساز شفاف شدن سياست كلي دولت دارد.

در روزهایی که بازار خودرو به دست دلالان افتاده و کمتر مشتری واقعی جرات قدم گذاشتن به بازار را دارد، قیمت‌ها همچنان بالا می‌روند و حالا دیگر پراید خودرویی ۵/۱۷ میلیونی است و پژو ۲۰۶ نیز محصولی ۵۰ میلیونی.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش خودرو رونق واقعی ندارد و بیشتر آنهایی که خودرو در این روزها می‌خرند، دلال و واسطه اند نه مصرف‌کننده واقعی. از همین روست که قیمت‌ها نیز در دو هفته گذشته روندی به شدت صعودی گرفته‌اند و گویا به این زودی‌ها نیز متوقف شدنی نیستند. کارشناسان معتقدند با توجه به آنکه طی هفته‌های باقی‌مانده تا انتهای سال، مشتریان واقعی نیز روانه بازار خواهند شد تقاضای خرید خودرو رشد خواهد کرد و اگر عرضه خودروها مناسب نباشد، قیمت‌ها باز هم بالا خواهند رفت.

در حال حاضر تیراژ خودروهای تولید داخل کاهشی شدید را به خود می‌بیند و قیمت‌ها نیز رشد زیادی کرده‌اند و بازار شرایطی بسیار آشفته دارد. در این آشفته بازار اما دلال‌ها و واسطه گران سود می‌برند و مشتریان واقعی باید نظاره‌گر ماجرا باشند.

اوضاع هم‌اکنون در بازار خودرو به شکلی است که حتی با وجود رکود خرید و فروش در بازار نیز قیمت‌ها گاهی بالا می‌روند، گویی از قاعده عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کنند و مسائلی دیگر در بالا و پایین شدن قیمت خودروهای تولید داخل دخیل است. این وسط خودروسازان نیز خواسته یا ناخواسته وارد بازی دلال‌ها شده‌اند و با بستن سیستم فروش خود و تشنه تر کردن بازار، جاده را برای واسطه‌گران هموارتر کرده‌اند. خودروسازان به بهانه اینکه منتظر اعلام موضع دولت در قبال قیمت خودرو هستند، عرضه را متوقف کرده و به آتش گرانی دامن زده‌اند. در واقع عدم عرضه خودرو به بازار نیز یکی از دلایل اصلی صعود قیمت‌ها به شمار می‌رود و اینجا فقط مشتریان هستند که ضرر می‌کنند.

به نظر می‌رسد شرایط بازار به شکلی پیش خواهد رفت که چندی دیگر مشتریان آرزوی همین پراید ۵/۱۷ میلیونی را خواهند کرد.


۲۰۶ به ۵۰ میلیون رسید

اما آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی یکی دو هفته گذشته روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.

در این بین چیزی که تعجب خیلی‌ها را برانگیخته، صعود شدید قیمت پراید است. پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۱۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد.

همچنین در حال حاضر مگان ۷۶ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش شش میلیونی آن طی یکی دو هفته گذشته حکایت می‌کند. هرچند انتظار می‌رفت با آزادسازی قیمت مگان، بازار این خودرو کوتاه بیاید، اما اوضاع بدتر شد و قیمت آن پس از آزادسازی باز هم رشد کرد و به حد فعلی رسید.

در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر - ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی. هم‌اکنون تندر - ۹۰ پارس خودرو در مدل E۲ قیمتی برابر با ۳۶ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تندر مدلی دیگر به نام E۱ نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در یکی دو هفته جاری بود که با رشدی دو میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز که دو سه ماه از خداحافظی‌اش با پارس‌خودرویی‌ها می‌گذرد، نزدیک به هشت میلیون گران شده و در حال حاضر ۱۰۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نیسان تیانا هم که حالا دیگر خودرویی ۱۲۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود، نزدیک به هفت میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هفت میلیونی هم‌اکنون ۱۰۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پراید نیز روزهای گرانی را پشت سر میگذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۳۶ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش شش میلیونی آن حکایت میکند. تیپ۶ این محصول که نزدیک به ۱۰ میلیون طی دو هفته گذشته گران شده، در حال حاضر به قله ۵۰ میلیون تومان رسیده است. در بین مدلهای صندوقدار ۲۰۶ نیز v۹ قیمتی برابر با مدل تیپ ۶ دارد و v۸ هم ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش میشود. مدل V۲۰ پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هماکنون ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرود. در بین دیگر مدلهای پژو، در حال حاضر پژو ۴۰۵ نیز که حدود دو میلیون تومان گران شده، ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۴میلیون تومان دارد.