به گزارش افکارنیوز به نقل ازفارس، یحیی آل اسحاق در دومین همایش صادرات و تأثیر هدفمندکردن یارانه‌ها در آن اظهار داشت: صادرات غیرنفتی از مسائل اساسی کشور بوده و هست و این سمینارها تکرار اندر تکرار است ولی ایرادی ندارد چون باید این مقوله را آنقدر تکرار کنیم تا در امر صادرات تغییر نگرش و تغییر فرهنگ بدهیم.
وی افزود: در ۵ دهه اخیر رشد صادرات نسبت به تولید ناخالص داخلی همواره بیشتر بوده است و در این میان رشد صادرات کالاهای نیم ساخته و واسطه‌ای بیشر از کالاهای نهایی بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال ۲۰۰۷،۴۰درصد صادرات کالاها مربوط به کالاهای واسطه‌ای بوده است و صادرات بین شرکتها رقم بسیار بالایی داشته است به طوری که در چین، تایوان و مالزی ۵۰ تا ۷۰ صادرات، صادرات بین شرکتی بوده است.
وی افزود: در سال ۲۰۰۷ چین ۴۳۵ میلیارد دلار صادرات بین شرکتی داشته است و متوسط نرخ رشد صادرات کالای جهان۱۲ درصد بوده اما در چین این شاخص ۲۴ درصد بوده است. نرخ صادرات خدمات تجاری در جهان ۱۲ درصد و در چین ۲۲ درصد بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا سال ۲۰۰۷ در ایران ۵.۱ میلیارد دلار، در ترکیه ۱۴۵ میلیارد دلار و در کره ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است. صادرات سوخت و محصولات معدنی سال ۲۰۰۷ در ایران ۸۷ درصد، در ترکیه ۱۰ درصد، در مالزی ۱۵.۸درصد و در کره ۹ درصد بوده است.
صادرات خدمات بازرگانی در ایران ۵.۵ میلیارد دلار، در ترکیه ۲۸ میلیارد دلار، در مالزی ۲۸ میلیارد دلار و در کره ۶۱ میلیارد دلار بوده است.
وی با بیان اینکه نمی‌توان به مقوله صادرات نگاه انتزاعی داشت گفت: مباحثانحرافی واردات و یا سرمایه‌گذاری و روابط تجاری خارجی به همدیگر متصل هستند به طوری که صادرات به سرمایه گذاری به واردات و واردات به روابط تجاری خارجی وصل است.
آل اسحاق گفت: برای حضور در بازارهای جهانی باید به همه حوزه‌های اقتصادی نگاه جامع داشته باشیم. دخالت در قیمت‌های تعادلی بازار و برخورد دستوری با آن باعثمی‌شود تا واقعیت‌های اقتصادی پوشانده شود.
وی افزود: با دو برابر کردن قیمت حامل‌های انرژی هزینه سرمایه گذاری بین ۱۵ تا ۳۰ درصد بالا می‌رود. لذا باید برنامه‌هایی را برای تأمین سرمایه در نظر بگیریم.