افکارنیوز

_ در سالهای اخیر موضوع مسکن مسکن تبدیل به یک معضل اساسی برای مردم شده به طوری که امروز برای خیلی از جوانان که در فکر تشکلیل خانواده هستند به یک توهم بدل شده است. این در حالی است که مقامات به طور مداوم تاکید بر پایین آوردن سن ازدواج در بین جوانان دارند، گویا اصلا از اوضاع جامعه خود اطلاعی ندارند.

در تمام دنیا یکی از ملزومات تشکیل زندگی داشتن یک خانه و به تعبیر گذشته گان یک سقف در بالای سر است، اما تورم و افزایش بی رویه و عدم ثبات در بازار، مسکن را تبدیل به یک کالای سرمایه ای کرده است به گونه ای که هر تکان کوچک در قیمت کالاها قیمت مسکن نیز به طبع آن افزایش می ابد.

یک نگاه آماری و با مقایسه قیمت ها نسبت به سال گذشته در بعضی از مناطق تهران قیمت مسکن تا سه برابر افزایش نشان میدهد این در حالی است که مسولین مدام از کاعش قیمت در بازار مسکن می‌گویند. داستان همیشگی خریداران و مستاجران در بازار مسکن به‌طور معمول شنیده می‌شود؛ اما باز هم این مشکلات همچون گذشته وجود دارد.

در چنین شرایطی، مسوولان دولتی همواره سالی آرام توام با ثبات قیمت‌ها را برای بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند، اما باید بدانیم که مسکن سال ۹۲ کمی متفاوت با گذشته خواهد بود و به عواملی همچون کمیت و کیفیت تحویل واحدهای مسکن‌مهر، چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بازارهای موازی طلا و بورس بستگی دارد.

البته دولت وعده داده است که تا پایان دولت دهم تحویل واحدهای مسکن‌مهر به اتمام برسد؛ با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که عرضه مسکن‌مهر در شهرهای بزرگ تاثیر کمتری بر پاسخ‌گویی به تقاضا در این بخش دارد و شاهد بالا رفتن غول گرانی از پله‌های افزایش قیمت‌ها خواهیم بود؛ البته وزیر راه و شهرسازی در مقابل این اظهار دغدغه‌ها تنها به این نکته بسنده می‌کند و می‌گوید: کسی نگران افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن نیست و رسانه‌ها اصرار بر نگرانی دارند. علی نیکزاد معتقد است که از ۳ سال گذشته به مردم اطمینان داده که قیمت اجاره و مسکن افزایش نمی‌یابد و در حال حاضر هم هر کسی در کشور نیازمند مسکن باشد، به او خانه می‌دهند.

اخیرا عده ای از دولتی ها برای کاهش قیمت مسکن پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن و یا افزایش وام ساخت را می دهند و لی این رویه نیز با مخالفت برخی از نمایندگان در مجلس همراه بوده است عبدالکریم حسین‌زاده در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه افزایش ۱۰۰درصدی وام مسکن از ۲۵ به ۵۰ میلیون تومان عامل اصلی افزایش قیمت مسکن بوده، افزود: نرخ تورم در زمینه مسکن موجبات بروز مشکلات متعدد برای خانه‌دار شدن افراد را فراهم کرده است.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بازار مسکن به بازاری برای سود‌بری بیشتر افراد دارای خانه منجر شده است تصریح کرد: دولت باید در پرداخت وام‌های مسکن به افراد فاقد مسکن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

علیرضا خسروی با بیان اینکه در بحثواگذاری مسکن باید افراد بدون سرپناه در الویت باشند افزود: پرداخت وام‌های کلان با شرایط دشوار برای همگان مقدور نبوده به این ترتیب خانه‌دار شدن دوباره برخی افراد رقم می‌خورد.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش وام‌های مسکن تصریح کرد: این اقدام چند‌برابر شدن قیمت مسکن را در پی دارد و در صورت پرداخت این‌گونه‌ وام‌های کلان خرید و فروش مسکن به کام سودجویان خواهد بود.

انچه از این گزارش می توان نتیجه گرفت چیزی جز آنچه بود نیست و مسکن همچنان به سیر سعودی خود ادامه خواهد داد. مادامی که برنامه ریزی درست در این بخش صورت نگیرد موضل گرانی مسکن نتنها حل نشدنی است بلکه همچنان باید منتظر افزایش قیمتها در بخش مسکن باشیم.